Jag behöver en apparatdosa för ytterväggarna som är i massivt timmer. Det är 40mm hål borrat genom hela timmerväggen från vinden till dosans plats så att få ner slangen är inga problem. Men för att montera dosan behöver man en hålsåg och stämmjärn.

Någom som har ett förslag på vad för dosa som kan vara lämpligt?

Rotdosan är djupare än vad hålsågen klarar.
En helt vanlig konventionell dosa är lika djup som hålsågen klarar.
sedan lite jobb med järnet.
Protte

Det måste väl finnas hålsågar som passar till rot-dosor, eller är de BARA tänkta till väggar med tomrum/isolering invändigt och inte för massiva väggar?

Mina sågar är 45 mm. Det finns de som har bättre sågdjup än 35 mm.
http://www.arnesandersson.se/prod.htm

ROT dosa går väl inte i timmervägg, vad ska fläpparna fastna bakom??

Protte

Redigerat:
Kan ju borra ett hål på vardera sidan, en bit in i hålet, som hakarna kan gå in i.

Eller skruva i en liten skruv på varje sida.
Alltså, inte på flänsen utan på insidan av dosan, snett in så man kommer åt med dragaren.

Egentligen ska man ju inte dra metall genom dosan (dosan ska var isolerande) men elektriker verkar ha gjort så i alla tider. Jag har för mig att t.ex. Schneider Electric har skruvar med isolerad skalle just för ändamålet.

Elektrikern här hemma behövde sätta en rotdosa vars sida var nära en skiva. Han borrade snett in i skivan där haken skulle fästa. Fungerade bra, vi kollade båda så att dosan satt som berget.

Har kört på prottes variant i hela huset tycker den funkar mkt bra.

God morgon! Kanske har hjärnan inte vaknat ännu, men jag förstår faktiskt inte hur ni ska få en konventionell dosa in i en timmervägg med mindre än att göra mycket större hål än det runda doshålet. Gör man det ser ju inte timmerväggen särskilt snygg ut längre och täckramen kommer inte att räcka till att täcka hålet.

Om man ska sätta skivor på timmerväggen är det ju en annan fråga.

Om du ska behålla väggen intakt så är det en rotdosa som gäller.
Du kan köra med hålsågen först biten, sen så tar du en borr och borrar bort det sista (går fortare än stämjärn).
Sedan in med en rotdosa och sedan skruva åt låsfläbbarna så gott det går. Om den inte sitter kan du sätta två skruvar snett in i väggen längst fram på dosan.
Försök även vara noga med att även få kanten på rotdosan försänkt för annars kommer inte installationsapparaten hamna helt dikt mot vägg.

http://www.elbutik.se/product.html/multidosor-2?category_id=1928]Denna[/url] dosan är det som gäller också.

Jag gjorde så här för senast någon vecka sen när jag fällde in ett antennuttag hos en kund.

Sen ska man alltid använda dessa Irwin-borrar när man borrar i trä och skivor.

//Patrik

Redigerat:
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
En vanlig Elko/Eljo/Ensto dosa är 71x71 mm i fyrkant utvändigt och har fästhål i hörnen. Rent teoretiskt skulle den täckas av uttaget eller strömbrytaren vars täckram normalt är 80x80 mm.

Jag ska också till att hugga ut för dosor i timmer men tänkte skiva eller lerklina över dosorna. Alla gamla hål i väggarna för bjälkar o dyl är rektangulära så jag gissar på att man har använt yxa och stämjärn.

Om du inte vill hugga och borra för att en vanlig dosfräs inte klarar djupet kan du skaffa en riktig hålsåg:

http://www.jula.se/halsag-189697

När denna går i botten är det bara att sprätta bort lite i mitten och sedan fortsätta till önskat djup.

• Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Använd plastskruvar :)

Seriöst, kan man köpa skruvar med isolerande plastlock man snäpper över skruvskallen när man dragit in skruven? I så fall skulle det ju till och med vara helt enligt reglerna.

Med tanke på det där med isolering och även träets hållfasthet så är det kanske bättre att dra skruvarna längre in i botten av dosan (förutsatt att dosan i sig har hållfasthet nog även nere i botten). Risken att man river bort hela dosan eller på annat sätt kommer åt skruvarna borde vara klart mindre då. För en strömbrytare spelar det ju inte så stor roll, där räcker det väl nästan med presspassning på dosan, men för ett vägguttag så vill man att dosan sitter fast även om man drar i kabeln eller bara drar ut en trögt sittande kontakt.

Vad gäller "främmande metallföremål" i dosor så kan man ju fundera på alla dessa takdosor med en metallkrok - hur ofta är den kroken isolerad inne i dosan eller jordad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.