K Kegry skrev:
Svärmor dement och bor på demensboende, jag sköter hennes ekonomi och har sett infon och inte brytt mig… undra hur det går nu för henne och ansvariga sköterskor/läkare på boendet?
Om jag hade hade skött ekonomi och sett info hade jag tagit reda på vad som gäller och ev. konsekvens (strul) om man inte gör något. Så ställ frågan till berörda och hitta en lösning för hur ni ska göra!

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Hade gärna sett att jag sluppit PayEx. Tyvärr finns inte Apoteket på orten där min huvudman bor så det blev att regga för delbetala även vi inte utnyttjar krediten.
Så agerar vi också för släktingar vi hjälpt (både med fullmakt och som god man) fokusera på en lösning som fungerar, som jag noterade tidigare att man får kompromissa och det blir då inte som man själv vill alltid.😉
Bättre att snabbt hitta en lösning och så kan man lägga det åt sidan.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Om jag hade hade skött ekonomi och sett info hade jag tagit reda på vad som gäller och ev. konsekvens (strul) om man inte gör något. Så ställ frågan till berörda och hitta en lösning för hur ni ska göra!
Det löser sig, gamla behöver sina mediciner

K Kegry skrev:
Det löser sig, gamla behöver sina mediciner
Min erfarenhet efter att hjälpt till med diverse sådant i 20-25år så är det oftast enklare att ta tag i "saker" och lösa, än att det blir "panik" och strul om man inte gör det. Men här är vi olika.

• Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
I ivp skrev:
den nya (kommunens egna) ville att föräldrarna skulle lämna ut visa kort och pinkod för handling, helt sinnesjukt.
Jag förstår att man inte vill lämna ut kort och kod.
Jag handlar för min pappa, men jag vet ju att hemvården handlar för andra. Hur sköts betalningen om personalen inte har tillgång till kort och kod?

Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag handlar för min pappa, men jag vet ju att hemvården handlar för andra. Hur sköts betalningen om personalen inte har tillgång till kort och kod?
Jag tog ut ett separat kort utan kredit som personalen har hand om och redovisar, typ en handkassa. Får naturligtvis fylla på med pengar löpande men det funkar.

• Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
Dette ju här ett apotekskonto fyller sin funktion. Konto och apoteksfullmakt så fungerar det smidigt.

fubar fubar skrev:
Dette ju här ett apotekskonto fyller sin funktion. Konto och apoteksfullmakt så fungerar det smidigt.
Jag tänkte mest för mat och sånt.
Mediciner kommer via Apotekstjänst, kommer en faktura i efterskott, fungerar toppen.

Mediciner kommer via Apotekstjänst, kommer en faktura i efterskott, fungerar toppen.
Ok. Ja då fungerar ju ICA kort eller liknande

Vill och vill, kolla villkoren för kortet, om mn lämnar ut koden så lär du knappast få ersättning om något händer.

Innan så hade de löst det med ICA kort och en personlig skriftlig fullmakt som den som handlade hade med sig och visade sitt leg.

C
Fixar kommunala omsorgen ens sånt nuförtiden?
Trodde det var överlagt på butikernas hemkörningstjänst.

C cpalm skrev:
Så är det kanske.

C cpalm skrev:
Ja och nej, beroende av kommun.
Där vi hjälper till gör inte kommunen det, däremot kan hemtjänst hjälpa till med beställning som sedan levereras av butiken. Och det är butik som fick upphandling av tjänsten.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
För mig var det ett gissel med hemkörning av matvaror mm till min mor. Nu var det sådan tur att en liten ICA i staden hade servicen att hon kunde ringa in med sin lista och betala med kontanter när de kom. Vi lyckades inte ordna Swish åt henne då man behövde BankID för Swish och för att få BankID så var man tvungen att fysiskt ta sig in till banken. Inte det lättaste om man är 92år och inte fullt rörlig...

Som tur var bodde hon i en liten stad med släkt och vänner som ställde upp och hjälpte till. Men det är inte allt som är enkelt i dagens digitala samhälle för de äldre eller dem med handikapp.

• Gilla
ivp
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
För mig var det ett gissel med hemkörning av matvaror mm till min mor. Nu var det sådan tur att en liten ICA i staden hade servicen att hon kunde ringa in med sin lista och betala med kontanter när de kom. Vi lyckades inte ordna Swish åt henne då man behövde BankID för Swish och för att få BankID så var man tvungen att fysiskt ta sig in till banken. Inte det lättaste om man är 92år och inte fullt rörlig...

Som tur var bodde hon i en liten stad med släkt och vänner som ställde upp och hjälpte till. Men det är inte allt som är enkelt i dagens digitala samhälle för de äldre eller dem med handikapp.
Tänkvärt det du skriver.
Finns nog en del som undviker det digitala åtminstone vad man läser i trådar, men så plötsligt händer något så att man inte lika enkelt kan "åka runt och fixa" saker. Och som en "äldre" bekant uttryckte det förra året, bland det dummaste jag gjort för 20 år sedan var att jag trodde mig inte behöva lära mig det "nya". Idag har jag börjat försöka men nu är det så mycket att lära sig.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.