4 088 läst ·
46 svar
4k läst
46 svar
Apotekskonto och flexibel delbetalning, brev från kommunen!
Om jag hade hade skött ekonomi och sett info hade jag tagit reda på vad som gäller och ev. konsekvens (strul) om man inte gör något. Så ställ frågan till berörda och hitta en lösning för hur ni ska göra!K Kegry skrev:
Så agerar vi också för släktingar vi hjälpt (både med fullmakt och som god man) fokusera på en lösning som fungerar, som jag noterade tidigare att man får kompromissa och det blir då inte som man själv vill alltid.😉R Robert-san01 skrev:
Bättre att snabbt hitta en lösning och så kan man lägga det åt sidan.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 581 inlägg
Jag förstår att man inte vill lämna ut kort och kod.I ivp skrev:
Jag handlar för min pappa, men jag vet ju att hemvården handlar för andra. Hur sköts betalningen om personalen inte har tillgång till kort och kod?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 388 inlägg
Jag tog ut ett separat kort utan kredit som personalen har hand om och redovisar, typ en handkassa. Får naturligtvis fylla på med pengar löpande men det funkar.Stefan Bengtsson skrev:
Dette ju här ett apotekskonto fyller sin funktion. Konto och apoteksfullmakt så fungerar det smidigt.Stefan Bengtsson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 581 inlägg
Vill och vill, kolla villkoren för kortet, om mn lämnar ut koden så lär du knappast få ersättning om något händer.Stefan Bengtsson skrev:
Innan så hade de löst det med ICA kort och en personlig skriftlig fullmakt som den som handlade hade med sig och visade sitt leg.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 581 inlägg
Ja och nej, beroende av kommun.C cpalm skrev:
Där vi hjälper till gör inte kommunen det, däremot kan hemtjänst hjälpa till med beställning som sedan levereras av butiken. Och det är butik som fick upphandling av tjänsten.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 388 inlägg
För mig var det ett gissel med hemkörning av matvaror mm till min mor. Nu var det sådan tur att en liten ICA i staden hade servicen att hon kunde ringa in med sin lista och betala med kontanter när de kom. Vi lyckades inte ordna Swish åt henne då man behövde BankID för Swish och för att få BankID så var man tvungen att fysiskt ta sig in till banken. Inte det lättaste om man är 92år och inte fullt rörlig...
Som tur var bodde hon i en liten stad med släkt och vänner som ställde upp och hjälpte till. Men det är inte allt som är enkelt i dagens digitala samhälle för de äldre eller dem med handikapp.
Som tur var bodde hon i en liten stad med släkt och vänner som ställde upp och hjälpte till. Men det är inte allt som är enkelt i dagens digitala samhälle för de äldre eller dem med handikapp.
Tänkvärt det du skriver.R Robert-san01 skrev:För mig var det ett gissel med hemkörning av matvaror mm till min mor. Nu var det sådan tur att en liten ICA i staden hade servicen att hon kunde ringa in med sin lista och betala med kontanter när de kom. Vi lyckades inte ordna Swish åt henne då man behövde BankID för Swish och för att få BankID så var man tvungen att fysiskt ta sig in till banken. Inte det lättaste om man är 92år och inte fullt rörlig...
Finns nog en del som undviker det digitala åtminstone vad man läser i trådar, men så plötsligt händer något så att man inte lika enkelt kan "åka runt och fixa" saker. Och som en "äldre" bekant uttryckte det förra året, bland det dummaste jag gjort för 20 år sedan var att jag trodde mig inte behöva lära mig det "nya". Idag har jag börjat försöka men nu är det så mycket att lära sig.