2 468 läst ·
37 svar
2k läst
37 svar
Aparatdosa för 8 ethernetkablar/snygg kabel genomföring
Oftast använder en patchpanel keystone uttag så det är isåfall samma sak. Man kan sätta andra uttag än RJ45 i samma format (keystone), men köper du RJ45 keystone så får du något som fungerar.S svepit skrev:
Fördelen är att du har en fast panel och sedan kan patcha om nätverket precis som du vill senare.
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Du ska ha enkelledad installationskabel. Du köper sedan ett slitsverktyg som gör det superenkelt montera rj45an. Kan ta några gånger träning innan man når 1 gigabit dock, men när man fått in snitsen är det enkelt edit: fått in slitsen
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Det finns patchpaneler med fasta rj45 och det finns patchpaneler för keystone moduler. Dessa keystonemoduler kan vara med rj45 men även annat tex fiber.S svepit skrev:
Idag är ofta keystone verktygslösa dvs inget verktyg som någon slitsmejsel eller liknande behövs. Bara skala bort yttermanteln på ethernetkabeln.
För fasta rj45 behöver man ofta slitsmejseln.
Ska det se snyggt ut där det sitter? Annnars kan du ju bara släppa ut rören direkt ur väggen till en lämplig patchpanel.
Om det behöver se snyggt ut (och väggen är öppen) kan du sätta en centraldosa. Här är ett exempel. Att få in fyra rör i en apparatdosa är inte vettigt. Centraldosan har också fördelen att det finns ett färdigt lock till den. Vill du inte ha en patchpanel kan du skära ut hål i det locket och montera keystoneuttag direkt i det.
Om det behöver se snyggt ut (och väggen är öppen) kan du sätta en centraldosa. Här är ett exempel. Att få in fyra rör i en apparatdosa är inte vettigt. Centraldosan har också fördelen att det finns ett färdigt lock till den. Vill du inte ha en patchpanel kan du skära ut hål i det locket och montera keystoneuttag direkt i det.
Jsg har ett begränsat utrymme som är i vårt kök. Bredden på utrymmet är max 230mm i ett hyllplan.tommib skrev:
Ska det se snyggt ut där det sitter? Annnars kan du ju bara släppa ut rören direkt ur väggen till en lämplig patchpanel.
Jag kan knappast vara den enda som vill då tiĺl en vettig lösning där alla kablar mynnar ut. Jag rymmer ingen multimediadosa jag kunnat hitta som är så pass liten. Därför tänker jag mig en dubbeldosa där i bredd.
Borde finnas ett vettigt lock till det. Keystone lock skulle säkert fungera men eftersom de bör vara i bredd blir de hör breda för att gå in i swtchen.
Snyggat vore 8st. Horisontellt.för att linjera med switchen.
Redigerat:
Alltså, den vettiga lösningen är att släppa ut rören bakom en patchpanel, ungefär som AndersMalmgren beskriver. Normalt är en sådan placerad i en garderob eller i ett förråd. Jag själv föredrar 19" rack men den lösningen som Anders visar är också helt ok.
Att ha patchpanelen på en hylla i köket torde vara ett extremt undantagsfall och anledningen till att du har svårt att hitta produkter.
Om du sätter en dubbeldosa och tar in rören i den så kan du göra ett eget plåtlock till den där du skär ut för keystonehållare. Det enklaste är dock att göra som Anders föreslår och sätta en färdig box över dubbeldosan. Du kan också täcka dubbeldosan med en MDF i lagom tjocklek där du fäller in en 10" patchpanel.
Att ha patchpanelen på en hylla i köket torde vara ett extremt undantagsfall och anledningen till att du har svårt att hitta produkter.
Om du sätter en dubbeldosa och tar in rören i den så kan du göra ett eget plåtlock till den där du skär ut för keystonehållare. Det enklaste är dock att göra som Anders föreslår och sätta en färdig box över dubbeldosan. Du kan också täcka dubbeldosan med en MDF i lagom tjocklek där du fäller in en 10" patchpanel.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 318 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 318 inlägg
Fick för mig att det var 280mm, men nu när jag kollar ser jag att det var 230. Då kanske det inte funkar ...
Ja, jag föreslog ju också av misstag en 10" panel.
Jag tror att den snyggaste lösningen är att ta de där keystonefästena och fälla in i MDF (eller en ekplanka om man vill visa upp den) och sen skruva upp det ovanpå dosan. Dyrt blir det dock.
Jag tror att den snyggaste lösningen är att ta de där keystonefästena och fälla in i MDF (eller en ekplanka om man vill visa upp den) och sen skruva upp det ovanpå dosan. Dyrt blir det dock.
Renoverare
· Stockholm
· 20 336 inlägg
Du verkar ha valt ett för trångt utrymme för din centrala punkt..man vill väll ändå ha server, skrivare osv där?
Är det för inkommande kommer där? Vi har just nu inkommande på ett dåligt ställe. Kommer dra vidare fibern i ett VP-rör ner i källaren och ha router och server där.
Är det för inkommande kommer där? Vi har just nu inkommande på ett dåligt ställe. Kommer dra vidare fibern i ett VP-rör ner i källaren och ha router och server där.
Inkommande box har vi i en skrubb mot en yttervägg. Nu håller jag på att renovera vårt vardagsrum så jag har väggarna öppna. Har dragit om alla elrör och passade på att dra några ethernet jack oxå. Väggen till köket vart öppet på ett ställe där även den gamla antenröret kom in från övervåningen. Vart en bra central plats för att fördela ut alla kablar från där förutom utrymmet då. Platsen där allt förgrenas ut kan jag då rymma en dubbel rotdosa som kommer in i ett infällt hyllsystem som är 230mm bred. Rotdosan kan sättas in i sockeln på köket så den blir dåld men jag måste i alla fall rymma patchrack eller något lock för aparatdosan med keystone kontakter.AndersMalmgren skrev:
Sedan tänkte jag koppla det till en roter och en switch från samma ställe. Där av är jag begränsad av utrymmet.
Skrivaren vill jag ha i "kontoret" och inte i "KK-rummet".AndersMalmgren skrev:
Men inte skrivaren gissar jag.AndersMalmgren skrev: