Har en massa överbliven trallvirke och är nu i farten med att göra nya altanräcken. Istället för att köpa staketribbor som är på 28x45 (vilket jag vill ha) så skulle jag kunna tillverka dem själv av min överblivna 28x120 trall.

Har begränsad erfarenhet av bordssågen och bandsåg, vilket är vad jag förstått det som de sågar jag helst ska använda till något sådant här.

Så började göra lite research på bordssågen och är nu helt övertygad om att den kommer bli min död (verkar ju helt livsfarlig) om jag gör fel. Sen har jag förstått det som att brädorna måste vara helt raka för att det ska vara säkert och bra, vilket är allt annat än vad en trallbräda är...

Alternativet är ju då bandsågen som inte riktig har den omedelbara dödsfällan med olika kickbacks och raka plankor som krav, vilket iofs skulle få mina staketribbor snea men å andra sidan så kanske det kompletterar min annars inte så raka altan.

Så frågeställningen är väl om det ligger någon sanning i mina farhågor eller är de fel? Kan jag få något sådär lyckat resultat med någon av dem? (Jag slipar ju givetsvis till plankorna efter klyvning så det ser lite fint ut innan applicering).

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Med lite vett så är en bordssåg det bästa verktyget för det du vill göra! Jag längdsklyvde själv mängder av tryckimpregnerat virke till ett staket med väldigt gott resultat. Har längdsklyvt massa reglar och annat också.

Bandsågen är mer allround, men sämre på att såga rakt, bandsågen gör sig bäst framförallt om man vill göra snickarglädje osv. Går betydligt snabbare än med en sticksåg.
Bordssågen är självriktande på ett helt annat sätt än bandsågen, så bara man börjar rakt är det väldigt enkelt att fortsätta rakt sen.

Man skall ha respekt för alla verktyg och visst kan man skada sig på en bordssåg, men använder man vett, står rätt och ser till att hålla fingrarna borta och har fokus på det man gör så ska det mycket till för att skada sig.

• Gilla
Nymodigt
  • Laddar…
N Nymodigt skrev:
Har en massa överbliven trallvirke och är nu i farten med att göra nya altanräcken. Istället för att köpa staketribbor som är på 28x45 (vilket jag vill ha) så skulle jag kunna tillverka dem själv av min överblivna 28x120 trall.

Har begränsad erfarenhet av bordssågen och bandsåg, vilket är vad jag förstått det som de sågar jag helst ska använda till något sådant här.

Så började göra lite research på bordssågen och är nu helt övertygad om att den kommer bli min död (verkar ju helt livsfarlig) om jag gör fel. Sen har jag förstått det som att brädorna måste vara helt raka för att det ska vara säkert och bra, vilket är allt annat än vad en trallbräda är...

Alternativet är ju då bandsågen som inte riktig har den omedelbara dödsfällan med olika kickbacks och raka plankor som krav, vilket iofs skulle få mina staketribbor snea men å andra sidan så kanske det kompletterar min annars inte så raka altan.

Så frågeställningen är väl om det ligger någon sanning i mina farhågor eller är de fel? Kan jag få något sådär lyckat resultat med någon av dem? (Jag slipar ju givetsvis till plankorna efter klyvning så det ser lite fint ut innan applicering).
Om man läser tillverkarnas instruktioner om NTR A eller AB som förlorar Du livslängen på virket efter bearbetning i längsled: Ett exempel https://www.moelven.com/globalassets/inriver/documents/monteringsanvadarinstrntra_ab.pdf

Man kan lätt klyva 28mm med vanlig cirkelsåg, är nog det vanligaste, och även med bordsåg, man väljer det som passar bäst.
Lägger in bilder där jag klyver en lite grövre med den lilla cirkelsågen, ville inte släpa in den till bordsågen.😉
20211109_090736.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20211109_092824.jpg
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Om man läser tillverkarnas instruktioner om NTR A eller AB som förlorar Du livslängen på virket efter bearbetning i längsled: Ett exempel [länk]
Inget jag skulle reflektera över då det inte är något som ska grävas ned utan sitta luftigt.

• Gilla
oxxen och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inget jag skulle reflektera över då det inte är något som ska grävas ned utan sitta luftigt.
Impregneringen är ytlig. Den går kanske en centimeter in i materialet. Med så tunt så är det troligen inget problem men med reglar är det annorlunda.
Dock är det som du säger, inget jag heller hade reflekterat över för då hade jag behövt impregnerat ändarna efter jag kapat också (och så ambitiös är jag inte).

• Gilla
Nymodigt
  • Laddar…
N Nymodigt skrev:

Bordssågen är livsfarlig men du kan göra mycket för att göra den säker. Det handlar om att bygga stöd så att den aldrig är i behov av att du håller något. Sidoanhåll är självklart men rullstöd i rätt höjd bakom och framför samt något som håller ner materialet precis bakom klingan så det inte kan lyfta.
Jag har själv kört hundratals meter på det viset och då står man bara i farozonen för kickback precis i början när man matar in materialet. Efter det så ”drar” du ut materialet och då är det ingen fara om det blir kickback.
Annars finns det elektriska matarverk men då börjar vi prata om mer än några hundralappar i kostnad.

• Gilla
Nymodigt
  • Laddar…
Som alternativ till bordsåg kan du bygga 2 mallar där du lägger kapade bitar av trallen och sågar med cirkelsåg.

När du har klyft alla ribbor så vill du troligen fasa av hörnen på dem.

Vill man veta mera finns bra info på
Svenskt Trä

Man kan även behandla sågad yta med någon form av träskyddsmedel/olja, men bör då vänta tills virket torkat, Själv har jag bara kört på utan behandling när jag klyvt tryckt virke.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Som alternativ till bordsåg kan du bygga 2 mallar där du lägger kapade bitar av trallen och sågar med cirkelsåg.

När du har klyft alla ribbor så vill du troligen fasa av hörnen på dem.
Den tanken har slagit mig också att göra en mall. Men det är ju samtidigt alltid kul med en ny maskin.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
N Nymodigt skrev:
Den tanken har slagit mig också att göra en mall. Men det är ju samtidigt alltid kul med en ny maskin.
Jag kör oftast bara med cirkelsågens sidoanhåll och en enkel sågbänk, man kan då få flytta det man klyver, använder Black & Decker Workmate.
Om du inte har det så skulle jag istället för bordsåg lägga pengar på en kantfräs eller handöverfräs (har båda där kantfräsen används till 90%) för att snygga till kanterna, går även fasa av med en hyvel/elhyvel.

Kempa_swe
N Nymodigt skrev:

Kör med bordssåg och sen kan du runda av kanterna med en handfräs

• Gilla
Nymodigt och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för svar!

Blev en bordssåg tillslut och ångrar mig inte för en sekund. Gjorde ett testräcke av gammal trall och reglar, ska göra lite finjusteringar inför det riktiga jobbet med utbytet av den gamla och implementering på den nya delen av altanen.

För den som undrar så håller jag mig inom standardmåtten och vill ha det så glest som möjligt då jag tycker den gamla delen kändes för instängd.

• PXL_20260517_100957944.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.