Jag har gått ifrån Tyflonspray till "gucka" för att det sistnämnda är mycket bättre! Kladdigare, men bättre.

//Patrik

Det bör även nämnas att NORMALT smörjer man aldrig, rörläggningen ska vara utförd så att det inte är några problem att dra i trådarna. Vid behov tar man i första hand hjälp av en som "skjuter på" går det fortfarande inte blir smörjan det sista alternativet.

Äh, för mig som alltid är själv så är "gucka" ofta ett alternativ innan jag tillkallar hjälp. Dessutom brukar jag alltid köra med det om det är en lång bit till en central till exempel, oavsett om jag är själv eller har en medhjälpare. Det är en hjälp som inte skadar.

//Patrik

Potatismjöl alla dagar i veckan...och en dammsugare i andra ändan för att preppa röret. Funkar även när man kört fast halvvägs. Potatismjölet är ren stärkelse och helt ofarligt för både kabel, kontakter och människor.

Va, funkar det så enkelt?

Potatismjöl + fukt från luften = klister. Inte kul när man behöver dra om sträckan.

Kabelguck åt alla. Särskillt för lankablar, de ska ju helst inte utsättas för några längskrafter att tala om.

Eller den ursprungliga metoden med talk, det fungerar utmärkt. Det blir inte "klister" som potatismjöl eller, ve och fasa, diskmedel.

snickarboden skrev:
Va, funkar det så enkelt?
Tja...du behöver en dammsugare om det inte går att hälla i det innan start. Lite krångligare är det allt, men otroligt skönt att slippa kladd med gucka.

petersv skrev:
Potatismjöl + fukt från luften = klister. Inte kul när man behöver dra om sträckan.

Kabelguck åt alla. Särskillt för lankablar, de ska ju helst inte utsättas för några längskrafter att tala om.
Då ser man till att rören inte är blöta. ;)

Potatismjöl suger upp fukt ur luften. Sedan sitter kablarna där ordentligt.

Gucka är ju hur enkelt som helst, bara att klämma ut lite på den första biten som ska in i röret. Sedan smörjer det resten. Torka av när kabeln kommer fram i andra ändan. Fungerade bra för mig med lankablar och för elektrikern med el på de ställen där det behövdes.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
JOW skrev:
Det väldigt viktigt att vi inte skulle använda någon form av silikon över huvud taget när vi monterade ihop maskinerna, då lokalerna som skulle luftbehandlas var lackeringshallar/bås eller vad det nu kan heta.
Japp. När jag jobbade på SAAB så rådde totalt silikonförbud. Minsta lilla gnutta (kan räcka i luften) så går det inte att lacka bilar.

En gång så fick de ut karosser med stora handavtryck efter grundlackeringen där färgen inte fäste. Var en anställd som använde egen handkräm med silikon i... ;)

• Gilla
FredrikErl
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.