23 300 läst ·
142 svar
23k läst
142 svar
Användarvänliga och bra egenskaper hos diskmaskin?
Vår Siemens med Zeolith (utan lucköppning) är den första och enda diskmaskin jag stött på som faktiskt levererar torr disk efter långa program. Prylar med "vattenfällor" rår den naturligtvis inte på och plastbyttor kanske inte direkt kan "buntas" ihop men i princip är det mesta skåptorrt. Drar man ut korgarna och låter det svalna kan man ställa in kruttorra prylar efter några minuter.A ajn82 skrev:
Diskgodset blir dock rejält varmt och exempelvis stora metallföremål (grytor i praktiken) är gränsfall om de går att ta i direkt efter avslutat program.
Vår maskin med Zeolithtorkning blir också väldigt varm. Men det är väl som det ska. Disken ska ju torka.
Vi har aldrig så jävla bråttom att tömma maskinen att vi inte kan vänta en timme efter avslutad diskning innan vi, med egen kraft, öppnar luckan. Även plastbyttor blir torra om man väntar en stund och låter zeolithen torka disken i lugn och ro.
Vi har aldrig så jävla bråttom att tömma maskinen att vi inte kan vänta en timme efter avslutad diskning innan vi, med egen kraft, öppnar luckan. Även plastbyttor blir torra om man väntar en stund och låter zeolithen torka disken i lugn och ro.
Vi har en Zeolith-maskin på landet (utan automatisk öppning) och där är det aldrig lika torrt som den hemma som öppnar sig.Stefan N skrev:
Efter att ha läst tråden så inser man att alla tycker olika beroende på preferens men för oss som sätter på maskinen kl 22 och plockar ut maskinen kl 06:30 varje dag så är det helt oslagbart.
Så jag kommer i alla fall aldrig köpa en maskin utan automatisk öppning igen. Det är helt genialiskt och blir snustorrt. Till o med plasten.
Jag tycker att det är bra att luckan öppnas automatiskt efter avslutad disk, efter ett tag så är ju disken torr; bara plocka in i skåpen.
Men man får ju tänka på att inte skjuta in maskinen för långt under köksinredning när man monterar in maskinen
Men man får ju tänka på att inte skjuta in maskinen för långt under köksinredning när man monterar in maskinen
Nej, din maskin har inte Zeolith-torkning om den är en Miele eftersom det endast är BSH-maskiner (Bosch, Siemens, Neff och Gaggenau) som har det.A ajn82 skrev:
Miele kör med automatisk lucköppning och för min del funkar det suveränt. Börja använd spolglans om du inte har det - gör stor skillnad på torkningen.
Vi blev tvugna att byta ut vår trotjänare, en billig modell från ikea efter 11 år. Ett av mina krav på den nya var INGEN BESTICKHYLLA. Tycker det är ett jäkla plockande. Men så blev det en bosch med just bestickhylla (samt liten bestickkorg) och jag älskar det! Maskinen är helt galet rymlig, porslin och bestick räcker inte längre mellan diskarna, det räcker vi kör den varannan dag (familj på 5). Och så är den tyst. Så jag lägger mig platt, bestickhylla äger
Medlem
· Funäsdalen
· 1 367 inlägg
En sak jag saknar på vår nya är indikering på var i diskprogrammet den är. Framförallt vill jag veta om den bara torkar eftersom man då kan öppna, tömma och köra igång nästa lass. Vi kan bara se återstående tid men jag misstänker att på vissa program är torktiden över 1 timma.
Kör inte maskinen när du sover eller inte är hemma.
Vad hjälper IKEA:s smarta avstängning efter fyra timmar om vatten stått och sprutat ut innan?
Den har Zeolit-torkning och det blir torrt. Även plast. Utom om det samlats vatten i en vattenfälla, som någon så bra uttryckte det.
Hade tidigare en maskin med automatisk lucköppning efter disk, helintegrerad med skåplucka utanpå. Efter ett par år hade skåpluckan blivit ful och skadad av ångan.
Bestickhylla eller korg är en smaksak.
Angående sortering av bestick i vår bestickhylla så skiter vi i det och stoppar i dem hur som helst. sedan tar man en näve och lägger i besticklådan. Svårare behöver det inte vara och det går jävligt fort.
Vad hjälper IKEA:s smarta avstängning efter fyra timmar om vatten stått och sprutat ut innan?
- Eftersom det är säkrast att köra när man är i köket har jag köpt en tyst maskin. Den är så tyst att jag oftast inte hör när den går, utom svagt precis vid starten när den fyller på vatten.
Den har Zeolit-torkning och det blir torrt. Även plast. Utom om det samlats vatten i en vattenfälla, som någon så bra uttryckte det.
Hade tidigare en maskin med automatisk lucköppning efter disk, helintegrerad med skåplucka utanpå. Efter ett par år hade skåpluckan blivit ful och skadad av ångan.
- Därför vill jag inte ha integrerad utan en maskin med egen lucka och utan automatisk lucköppning. Det fick bli Zeolit istället, som sagt.
- Väljer man bestickhylla kan man ta ut den och köra med korg istället. Det tror jag ingen gör. Jag har en korg i garaget, men har aldrig känt mig frestad.
- Väljer man en maskin med bestickkorg kan man inte sätta in en bestickhylla efteråt. Då får man hålla till godo med sin korg, men då vet man ändå inte vad man saknar.
Angående sortering av bestick i vår bestickhylla så skiter vi i det och stoppar i dem hur som helst. sedan tar man en näve och lägger i besticklådan. Svårare behöver det inte vara och det går jävligt fort.
Ägaren till huset vi nyligen köpte var av samma åsikt som dig. Jag tänker på honom varenda gång jag behöver ta och sätta in varje liten sked, gaffel, kniv etc i springorna i bestickslådan. Generallt gillar jag honom men i detta fall är det inga positiva tankar ;-) (ta min kommentar med en nypa saltM Mathias Märsta skrev:Kör inte maskinen när du sover eller inte är hemma.
- Eftersom det är säkrast att köra när man är i köket har jag köpt en tyst maskin. Den är så tyst att jag oftast inte hör när den går, utom svagt precis vid starten när den fyller på vatten.
- Därför vill jag inte ha integrerad utan en maskin med egen lucka och utan automatisk lucköppning. Det fick bli Zeolit istället, som sagt.
- Väljer man bestickhylla kan man ta ut den och köra med korg istället. Det tror jag ingen gör. Jag har en korg i garaget, men har aldrig känt mig frestad.
- Väljer man en maskin med bestickkorg kan man inte sätta in en bestickhylla efteråt. Då får man hålla till godo med sin korg, men då vet man ändå inte vad man saknar.
nu finns det visserligen vattensäkringar som stänger av både ström och vattentillförsel vid minsta lilla kontakt med vatten.M Mathias Märsta skrev:Kör inte maskinen när du sover eller inte är hemma.