Jag ser att undervåningens hylla i bakkant har en smartare utformning för glas med fot i Stefans maskin, ska se om det inte går att köpa en sådan och eftermontera i min maskin.

Kanske även karusell-prylen kan gå att använda i en annan maskin än den var byggd för. Dessa saker skulle säkert lösa problemet för oss.

• Gilla
Nillea
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men har man dyrare glas så blir det handdisken, det blir så lätt beläggningar på dem.
Påverkas beläggningsbenägenheten verkligen av glasens pris på detta sätt? :thinking:;)

Alfredo Alfredo skrev:
Påverkas beläggningsbenägenheten verkligen av glasens pris på detta sätt? :thinking:;)
Inte alls, bara att man inte kastar ut och byter dem lika lättvindigt. Finns ju knappt några av våra glasbruk kvar.:cool:

• Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
D DaDolly skrev:
Bestickhylla har jag aldrig riktigt förstått tjusningen med. Jag väljer alla dagar i veckan korgen .
i korgen så kan man sortera allt, (ifall man vill) och det finns luft emellan .
Att diskmaskinen öppnas när den är färdig är inte alls bra och ångan förstör mycket runtomkring.
Det viktigaste tycker jag personligen är att man kan ställa skålar lutandes (i en låst position) utan att de tippar över och blir vattenfyllda under disk . (Djupa Frukostskålar) . Hade tidigare asko och nu Ikea rengöra och den tidigare var bättre ur den aspekten .
Asko är helt klart ”världens bästa”! Diskar rent, torkar torrt och rymmer väldigt mycket! Inga problem med ”två våningar” i den övre korgen! Och korg är helt klart att föredra; förstår inte att stå och pilla med hylla!

T Tomas S skrev:
Asko är helt klart ”världens bästa”! Diskar rent, torkar torrt och rymmer väldigt mycket! Inga problem med ”två våningar” i den övre korgen! Och korg är helt klart att föredra; förstår inte att stå och pilla med hylla!
Vad är det för modell av Asko som du har i åtanke när du skriver detta?

Ljudnivå
Ljudnivå
Är de två viktigaste enligt mig.
Jag saknar automatisk öppning.
När vi bytte bänkskiva fick vi med en bit aluminiumfolie som skulle sättas ovanför diskmaskinen.

mvh
agron

Har du små barn skulle jag välja bestickkorg istället för bestickhylla.
Och hundra olika program är jag tveksam till hur många som faktiskt använder alla dessa, kör oftast bara samma ändå.
Placering av knapparna är väl mest en smaksak tänker jag, har väl i sig ingen praktisk betydelse.

M MiaFiaLotta skrev:
Har du små barn skulle jag välja bestickkorg istället för bestickhylla.
Och hundra olika program är jag tveksam till hur många som faktiskt använder alla dessa, kör oftast bara samma ändå.
Placering av knapparna är väl mest en smaksak tänker jag, har väl i sig ingen praktisk betydelse.
Det blir ju svårt för dom att hjälpa till att plocka in besticken då. Min 3 åring och 4 åring älskar att hjälpa till att plocka ur diskmaskinen :D

tensiden tensiden skrev:
Är nyfiken på det här med belysning. Är det ett reellt behov eller är det mer en "ja det var väl kul och trevligt att det lyser"? Det har liksom aldrig slagit mig att jag tänkt "oj vad mörkt det är i diskmaskinen så jag inte ser vad jag gör".

Har själv en Husqvarna och den har också koll på rengöringen. Är väl absolut inget måste, men en bra finess att man blir påmind om att köra rengöringsprogrammet.
Jag måste flagga för IKEAs lampa som sitter på sidan, satte skärbrädor där som ibland slog emot litegrann när vi stängde. Tänkte inte mer på det förrän den började läcka vatten ut på golvet genom lampan. Servicekillen verkade inte förvånad…

D DaDolly skrev:
Det blir ju svårt för dom att hjälpa till att plocka in besticken då. Min 3 åring och 4 åring älskar att hjälpa till att plocka ur diskmaskinen :D
Plocka ur har det aldrig varit slagsmål om direkt... Erfarenheten har varit att det har funkat bättre för små barn att få till det med besticken i korg.

M MiaFiaLotta skrev:
Plocka ur har det aldrig varit slagsmål om direkt... Erfarenheten har varit att det har funkat bättre för små barn att få till det med besticken i korg.
Ursäkta, läste för snabbt! Trodde du förespråkade hyllan.

Jag har XXL från Asko. Den har ett snålt natt program som tar lite vatten och el. Den är inkopplad på varmvattnet också. Den är väldigt smart invändigt system med olika hyllor man kan flytta lite på efter behov. Samt den kommer med både bestickorg och bestickhylla. Men planerar ni nytt kök så satsa på två diskmaskiner vetja.

Glömde tillägga att även bestickhyllan är lätt att ta ur när man lägger tillbaka besticken i sina lådor. Mycket praktisk.

L Lilllen skrev:
Själv gillar jag inte att dra igång diskmaskin innan man åker någonstans i vilket fall som helst. När man inte slår av kran står ju maskinen och slangarna under tryck. Går något sönder blir det inte kul när man kommer hem...
Köp IKEAs smarta diskmaskinavstängare. Den stänger av vattnet efter 4 timmar :D

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Bestickhylla kan dra åt... Det tar lång tid att fylla, och likaså att tömma. Med bestickkorg tar man en näve ur slasken och slänger ner, när det är klart tar man korgen och går bort till besticklådan.

Men tyst, snabbprogram och att övre hyllan går höja/sänka när man har lite olika stora saker har hjälpt oss.

Så, olika smak och olika behov :) tänk efter hur erat kök är, hur ni använder saker i köket och hur familjen ser ut.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.