23 300 läst ·
142 svar
23k läst
142 svar
Användarvänliga och bra egenskaper hos diskmaskin?
Zeolith-funktionen är bra men automatisk lucköppning innebär inte med automatik att stommarna tar skada. Miele använder fläkttorkning kombinerat med lucköppning och bygger upp ett litet övertryck innan luckan öppnas så ångan trycks iväg istället för att bara gå rakt upp. Min bänkskiva känns inte det minsta fuktig strax efter att luckan öppnats. Har man trä- eller laminatskiva över diskmaskinen ska det givetvis sitta ett ångskydd där. Asko kombinerar också fläkttorkning och automatisk lucköppning, vet dock inte exakt hur deras torkprocess ser ut.H Harald Blåtumme skrev:
Den typen av magnetventil finns sedan många år hos ganska många tillverkare.H Harald Blåtumme skrev:
Det är därför extrahöga maskiner är guld värda när de får plats. Jag har besticken högst upp, överkorgen i sitt lägsta läge och får ändå in stora tallrikar där nere utan problem.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Det är en extrahög maskin vi har och vi har större behov av de extra kopphyllorna där uppe än att bli av med bestickkorgen. I förra maskinen gick inte kopphyllorna att använda när överkorgen var i det övre läget (nödvändigt för tallrikarna) och direkt vi köpte den här så märkte vi att vi inte behövde diska lika ofta. Att bli av med bestickkorgen hade inte haft lika stor betydelse för det är mycket vanligare att överkorgen blir full först än den undre.[SH] skrev:
Tror det mesta är sagt men tar väl mina argument även om de mest blir upprepningar.
Ljudnivå, belysning, bestickhylla, fungerande torkning, användbart snabbprogram. Att den diskar perfekt ser jag som självklart. När det gäller programvarianter skulle jag nog klara mig med typ tre olika och alla maskiner har långt fler än vad jag behöver.
Och det allra viktigaste; fem års garanti. Jag skulle aldrig köpa en maskin utan denna egenskap!
Något som kanske är bra på min Siemens är att den regelbundet ber om "maskinvård". Ett speciellt program som körs utan disk med rengöringsmedel (citronsyra) och tack vare att maskinen tjatar blir det gjort oftare än på tidigare maskiner. Det bör väl vara bra antar jag.
Ljudnivå, belysning, bestickhylla, fungerande torkning, användbart snabbprogram. Att den diskar perfekt ser jag som självklart. När det gäller programvarianter skulle jag nog klara mig med typ tre olika och alla maskiner har långt fler än vad jag behöver.
Och det allra viktigaste; fem års garanti. Jag skulle aldrig köpa en maskin utan denna egenskap!
Något som kanske är bra på min Siemens är att den regelbundet ber om "maskinvård". Ett speciellt program som körs utan disk med rengöringsmedel (citronsyra) och tack vare att maskinen tjatar blir det gjort oftare än på tidigare maskiner. Det bör väl vara bra antar jag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 214 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 214 inlägg
Nej, bara stekpannorna. Vi kanske steker för mycketAlfredo skrev:
Är nyfiken på det här med belysning. Är det ett reellt behov eller är det mer en "ja det var väl kul och trevligt att det lyser"? Det har liksom aldrig slagit mig att jag tänkt "oj vad mörkt det är i diskmaskinen så jag inte ser vad jag gör".Alfredo skrev:
Tror det mesta är sagt men tar väl mina argument även om de mest blir upprepningar.
Har själv en Husqvarna och den har också koll på rengöringen. Är väl absolut inget måste, men en bra finess att man blir påmind om att köra rengöringsprogrammet.
Läste först "2-3 tallrikar" och tänkte att det var en liten diskmaskin..BirgitS skrev:
Vi är fem i familjen så maskinen går dagligen. Då är det minst lika viktigt som maskinen att man har ett system för var och hur varje sak skall stå så att urplockningen går så snabbt som möjligt. Begriper mig inte på dom som bara öser in saker hej vilt. Diskmaskiner på arbetsplatser får min OCD att koka över.
För mig är det ett reellt behov men det beror väl på vilket ljus man brukar ha i köket i övrigt då man packar i/ur maskinen. Och hur bra syn man har...tensiden skrev:
Ofta har jag kanske bara rätt nerdimmad bänkbelysning och då tycker jag det kan vara rätt "becksvart" inuti maskinen. Är hela köket ordentligt upplyst minskar/försvinner naturligtvis behovet.
Men, ja, jag ser behovet som lika reellt som det är i kyl och frys och där har belysning i "alla" tider varit självklart. Samma typ av i-/urplockning i ett kylskåp som i en diskmaskin kan jag tycka.
Fundera på hur den används, vi behöver bara köra den på natten så ljudnivå inte så relevant. Sen köpte vi ändå en rätt dyr och tyst maskin då jag inte tyckte kostnaden var speciellt hög med tanke på hur ofta den används och hur länge den ska stå där. Så att den är tyst är ju ändå skönt när vi ibland behöver köra den med mycket folk på besök, då är det ju ofta också många som uppehåller sig i köket.
Gillar vår bestickshylla, så mycket bättre än korg. Belysning hade varit skönt ibland men läser också om en del krångel med det så kanske lika bra vara utan eller sätta någon egen sensorstyrd lampa i närheten.
Gillar vår bestickshylla, så mycket bättre än korg. Belysning hade varit skönt ibland men läser också om en del krångel med det så kanske lika bra vara utan eller sätta någon egen sensorstyrd lampa i närheten.
Att tänka på är att het ånga då går rakt upp på din bänkskiva, har du då en bänkskiva i trä eller andra ej fukt tåliga material så kan de gå sönder eller nötas. Bara som ett litet tips då vår köksmontör varnade för just detta.M martinradbo skrev:
Bestickshylla är bra, belysning i maskinen är trevligt men inget måste. Tyvärr få märken som har det.
Jag gillar att kunna se hur lång tid programmen tar och hur lång tid det är kvar innan det är klart. Önskar att tvättmaskinen hade samma - jag tänker aldrig på att klocka tvättprogram så efter fyra år vet jag bara att 40-graders programmet tar lång tid, inte hur lång.
Men fortfarande tysta program som är viktigast.
Men fortfarande tysta program som är viktigast.
Tack för alla svar!!!
Det blev i slutänden en Bosch, med zeolith torkning och bestickhylla (samt en liten korg nere som vi redan plockat undan). Tyvärr inte en extrahög, fattas någon cm för att det ska vara möjligt… Den är dock så tyst att man inte ens hör att den är igång, och då har vi inte ens provat det ”tysta” programmet
Har redan insett att bestickhyllan tar plats, vilket gör att saker som tidigare diskades i övre plan nu får stå där nere, men att nedre plan är väldigt rymlig utan en bestickkorg
Vi funderade starkt på en Miele, men när man kände på dem och jämförde utrymme framstod de inte som bättre eller mer robust….
Det tar ju tid att vänja sig vid en ny maskin, men det jag saknar nu är ett 30 min program som vi hade i den gamla. Å andra sidan har vi inte helt förstått alla extraknappar på den nya, så det kanske går att lösa? Fast, det blev kanske att man körde snabbprogrammet lite för ofta - är inte helt säker på att det var det bästa för en full maskin (tror eg det var för 1/2 maskin)
Den räknar iaf ner, vilket är bra!
Jag trodde att jag skulle sakna en lampa, men det visar sig att vi ändå alltid drar ut lådorna för att ladda den och då räcker belysningen i taket väl.
Det ska också finnas en app till den (första IoT-prylen hemma) maken tycker det verkar intressant. Har dock inte tagit tag i just det ännu.
Det blev i slutänden en Bosch, med zeolith torkning och bestickhylla (samt en liten korg nere som vi redan plockat undan). Tyvärr inte en extrahög, fattas någon cm för att det ska vara möjligt… Den är dock så tyst att man inte ens hör att den är igång, och då har vi inte ens provat det ”tysta” programmet
Har redan insett att bestickhyllan tar plats, vilket gör att saker som tidigare diskades i övre plan nu får stå där nere, men att nedre plan är väldigt rymlig utan en bestickkorg
Vi funderade starkt på en Miele, men när man kände på dem och jämförde utrymme framstod de inte som bättre eller mer robust….
Det tar ju tid att vänja sig vid en ny maskin, men det jag saknar nu är ett 30 min program som vi hade i den gamla. Å andra sidan har vi inte helt förstått alla extraknappar på den nya, så det kanske går att lösa? Fast, det blev kanske att man körde snabbprogrammet lite för ofta - är inte helt säker på att det var det bästa för en full maskin (tror eg det var för 1/2 maskin)
Den räknar iaf ner, vilket är bra!
Jag trodde att jag skulle sakna en lampa, men det visar sig att vi ändå alltid drar ut lådorna för att ladda den och då räcker belysningen i taket väl.
Det ska också finnas en app till den (första IoT-prylen hemma) maken tycker det verkar intressant. Har dock inte tagit tag i just det ännu.
Korg för bestick och smågrejer för att:
- Går ställa var man vill
-Tar inte bort höjd i maskinen så att vinglas, bunkar och kastruller lätt ryms även på övre hyllan.
-Man tar ut korgen och har den på diskbänken när man plockar undan och ställer lätt tillbaka när man packat klart vilket är effektivare och bättre ergonomiskt.
-Korgen är bra på att hålla det mesta. Så att allt vatten rinner ut
- den pedantiske behöver inte skälla på alla som inte lyckas lägga exakt rätt och planera hur många bestick av varje sort som ska användas under dagen så de hamnar rätt väg och brevid varandra i en bestickhylla En vanlig dödlig kommer inte kunna använda den precis så du drömmer om i butiken.
Om du inte är och fortsätter vara singel då kan du ha din bestickhylla och sova gott på nätterna. -Isåfall go for it!
-Tar inte bort höjd i maskinen så att vinglas, bunkar och kastruller lätt ryms även på övre hyllan.
-Man tar ut korgen och har den på diskbänken när man plockar undan och ställer lätt tillbaka när man packat klart vilket är effektivare och bättre ergonomiskt.
- den pedantiske behöver inte skälla på alla som inte lyckas lägga exakt rätt och planera hur många bestick av varje sort som ska användas under dagen så de hamnar rätt väg och brevid varandra i en bestickhylla En vanlig dödlig kommer inte kunna använda den precis så du drömmer om i butiken.
Om du inte är och fortsätter vara singel då kan du ha din bestickhylla och sova gott på nätterna. -Isåfall go for it!
Tja, både make och två tonårsbarn reder ut bestickhyllan utan problem. Och ergonomiskt är det utmärkt då diskmaskinen står bredvid besticklådan.O OskarL skrev:Korg för bestick och smågrejer för att:
Men du har en poäng, bestickhylla är nog sämre för små barn eller personer med nedsatt finmotorik….