L Lilllen skrev:
Själv gillar jag inte att dra igång diskmaskin innan man åker någonstans i vilket fall som helst. När man inte slår av kran står ju maskinen och slangarna under tryck. Går något sönder blir det inte kul när man kommer hem...
Eftersom det är 2021 kan du sköta det med mobilen. Men visst, säkrast är att låta bli

• Gilla
Satsuki
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Så varm är inte ångan som kommer ut. Inte från maskinen jag hade i alla fall. Luckan öppnas när disken är relativt sval. Grymt när man vill köra ett program innan man ska åka bort. Annars blir ju disken att lukta pyton.

Sen gillar jag att kunna se återstående tid projicerat på golvet.
Har fått luckor förstörda av den funktionen.

Om disken luktar illa så har den inte blivit ren :)

• Gilla
Lazzeman och 4 till
  • Laddar…
Har två två maskiner, kör enbart 65 graders program och enstaka gånger bara spolning.
Högsta temp en gång/år vid rengöring.
Så skit samma med diverse program.

• Gilla
Mony och 2 till
  • Laddar…
Belysning. Skulle ha svårt att vara utan det på en ny maskin.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Finns det apparater med automatisk dosering av flytande maskindiskmedel för konsumentmaskiner så skulle jag välja det direkt! Slippa hålla på med tabletter och annat blaskande.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Eftersom det är 2021 kan du sköta det med mobilen. Men visst, säkrast är att låta bli
Jo, säkrast är det allt. För vad behövs annars?
1. Elektrisk kulventil för avstängning av vattnet till diskmaskinsslangen när disken är klar.
2. Vattensensor under maskinen
3. Ränna under slangen ansluten till avloppet, också denna med vattensensor
4. Någon som snabbt kan åka till huset om något händer innan programmet är klart och ventilen stängd. (Du, familjemedlem, eller granne)
5. Helst våtrumsinrett kök med golvbrunn och möbler i enbart rostfritt, plast, aluminium, sten osv.
Ok, lite smått overkil men en slang till diskmaskin är tyvärr inte så säker och se här hur dåligt maskinerna är byggda idag:
https://www.byggahus.se/kraftig-kritik-mot-vitvarutillverkare

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har precis skaffat en Bosch efter att Electroluxen fick gå i graven efter knappt 16 år. Det är bra att överkorgen kan justeras i höjdled. Ikeas öl/vinglas är något för höga så jag har inte riktigt lärt mig hur maskinen bäst fylls. Bestickhyllan har jag inte använt än. Hyllorna begränsar utrymmet så funderar på att ta bort en. Tycker väl att Electroluxen var något rymligare. Behöver bara sköljning/standardprogram som är kortare och använder få funktioner. Skulle gärna se att luckan öppnas automatiskt efter disk för effektivare torkning. Boschen är SKRÄMMANDE tyst - har den startat? Får lägga handen på luckan för att ana vibration... Diskar bara när jag är hemma och är vaken. Trots detta är köket öppet till 2:a våningen så är man ljudkänslig kan jag rekommendera denna.

Jag är nöjd med Boschen också. Gäller smalare standarddiskmaskin som måste köras efter alla måltider när vi är fler hemma men ser att det är samma maskin som den med standardmått.

Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Konstaterar bara att jag hittat en diskmaskin som jag ser som perfekt. Skulle den mot förmodan haverera skulle jag försöka skaffa en exakt ersättare.

Så tyst att man oftast inte ens vet om den är igång, det finns ett rött lyse på golvet som visar detta så inga problem…

Zeolit-torkning fungerar mycket bra, inget knas med att den öppnar luckan och släpper ut fuktig varmluft på omkringliggande stommar, skivor etc. Torkar disken mycket bra med stängd lucka.

Bestickshylla, suveränt vad det ger i ökad kapacitet i de nedre regionerna att slippa den skrymmande bestickskorgen. Enkelt att med ett handgrepp öka/minska höjden på överkorgen om man har litet ovanliga dimensioner på tallrikar osv.

Funkar som bäst på auto 45-65, kör aldrig default ”eco” 50 grader. Ibland kör jag 70-graders grytprogrammet för att spola igenom systemet ordentligt.

Maskin: Bosch, vet ej ”serie” eller modell men någon kanske kan se vad det är på bilden. Det är en helt vanlig icke-integrerad maskin med alla kontroller och knappar, display uppe i luckans överdel.

Öppen Bosch diskmaskin visar modell- och serienummer på luckans övre kant med disken synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Maria T och 5 till
  • Laddar…
P
L Lilllen skrev:
Själv gillar jag inte att dra igång diskmaskin innan man åker någonstans i vilket fall som helst. När man inte slår av kran står ju maskinen och slangarna under tryck. Går något sönder blir det inte kul när man kommer hem...
Ja det är helt rätt de läcker alltid är man vänder ryggen till

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P
L Lilllen skrev:
Jo, säkrast är det allt. För vad behövs annars?
1. Elektrisk kulventil för avstängning av vattnet till diskmaskinsslangen när disken är klar.
2. Vattensensor under maskinen
3. Ränna under slangen ansluten till avloppet, också denna med vattensensor
4. Någon som snabbt kan åka till huset om något händer innan programmet är klart och ventilen stängd. (Du, familjemedlem, eller granne)
5. Helst våtrumsinrett kök med golvbrunn och möbler i enbart rostfritt, plast, aluminium, sten osv.
Ok, lite smått overkil men en slang till diskmaskin är tyvärr inte så säker och se här hur dåligt maskinerna är byggda idag:
[länk]
Finns färdiga kit med automatisk avstängning, rekomenderas

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Bosch har något de kallar Aquastop, tanken är att den blockar införsel av vatten via en separat magnetmanövrerad ventil på inloppsslangen om det detekteras läckage i maskinens bottenplatta.

Inga sådana här system är helt bombsäkra dock, krävs komplettering i form av extra fuktdetektorer som tex kan känna av om det blir läckage på avloppssidan efter maskinen om tex köksavloppet har satts igen.

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Valde bort bestickhylla för att i stället både få plats med de stora tallrikarna och kunna använda kopphyllorna som finns till den övre korgen.

• Gilla
Jotsat och 2 till
  • Laddar…
Skulle man vid något tillfälle vilja köra utan bestickshyllan så plockar man bort den på fem sekunder. Grejen med bestickshyllan är att den utnyttjar ett annars normalt sett oanvänt utrymme i maskinen, plus att det blir att man sorterar besticken redan vid iläggning så hela processen snabbas upp.

Och som sagt, fördelningen av höjd mellan över- underkorg är via att handgrepp som tar ca 5 sekunder det också. Inte ofta vi använt justeringarna men bra när det behövs.

• Gilla
Unikt namn och 5 till
  • Laddar…
XXL-maskin, i Mieles fall kräver de en minimumhöjd på 85 cm upp till bänkskivan och i Bosch, Siemens och Askos fall krävs 87 cm.
Du får fem centimeter extra utrymme invändigt som IMHO är ovärderligt, speciellt när du har besticken högst upp.

Lucköppning är kanon, speciellt när det kombineras med fläkttorkning. Dock skulle jag bli tokig på en Electrolux eller Husqvarna då luckan antingen sticker ut drygt en decimeter eller är helt stängd.

• Gilla
krillek och 1 till
  • Laddar…
Comfort lift.

• Gilla
Kungen_283746 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.