BUMP!

Jag har tidigare tömt både vind och trossbotten med ett bygge bestående av ett 208 liters oljefat med lock och spännring.i locket har jag monterat stosar för sugslang 100mm och 60mm samt två stosar för anslutning av grovdammsugare.

Fungerar utmärk med 16meter sugslang, nackdelen är att den fylls relativt snabbt och måste tömmas.

Nu har jag ett nytt projekt där vind och trossbotten ska tömmas och här skulle jag av flera anledningar vilja tömma spånet direkt i min traktorkärra och har då funderat på om en traditionell spånsug skulle kunna göra jobbet. Med en reducering i änden på sugslangen så bör ju större föremål (om det finns) hindras från att ställa till med elände.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Min rek är fortfarande en snöskyffel och 240liters sopsäckar. Avsevärt mindre meck än att suga, har provat det också.....
 
  • Gilla
foppa
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Min rek är fortfarande en snöskyffel och 240liters sopsäckar. Avsevärt mindre meck än att suga, har provat det också.....
Jag har skyfflat två hus på vind och trossbotten och jag har en heltäckande friskluftsmask, men kan ändå rekommendera min oljefats lösning. Så mycket bättre ur arbetsmiljö och ergonomi.
I detta fall är vinden omöjlig att ösa med annat än en barnspade stående på knä och dessutom kraftigt kontaminerad av träck.
.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
T
jag har en pullman s13 som suger på bra. Antar att s26:an skulle vara bättre till sånt här men båda kan man hitta till bra pris begagnade rätt ofta. Filtret måste ju inte sitta i till ett sånt här jobb (om maskinen kan stå utomhus) så effekten borde bli bra.
De har ju inte cyklon utan håller all skit inne i tuben tills man slår av motorn så rinner det ner i säcken genom ett upponervänt dasslock. Så den behöver ju nån fjärrstyrning/medhjälpare för att det ska bli effektivt. De har ju inbyggt läge för start och stopp för tillkopplad maskin så det är inte jätteavancerat att hitta på nått.

Eller köpa en gammal billig spånsug och ställa uppe på en låda? De brukar finnas för ganska få hundralappar.

Har själv funderat på att ta ut en del av det gamla spånet som är "impregnerat" av många generationer getingrester men har nog stannat vid att det blir korta bilsnöspaden och säckar för vår del för det är inte så mycket som ska ut.
 
C
TorpAnders TorpAnders skrev:
funderat på om en traditionell spånsug skulle kunna göra jobbet
Säkerligen, men om du hade tänkt dig att blåsa ut direkt i kärran utan säck lär det ju damma som helvetet.
 
C cpalm skrev:
Säkerligen, men om du hade tänkt dig att blåsa ut direkt i kärran utan säck lär det ju damma som helvetet.
Helt ok, finns inga grannar
 
C
TorpAnders TorpAnders skrev:
Helt ok, finns inga grannar
Då är det nog bara att placera sig i bra vindriktning så man inte dammar ner nåt "känsligt" och köra på.
Vi suger löv med en sådan "debris loader" direkt i kärran och spänner över ett sånt där grönt finmaskigt lastnät som dämpar det värsta. Fast löv går ju inte att jämföra med gammalt spån...

(Lånad bild)
Grönt finmaskigt lastnät på marken, används för att dämpa damm när man suger upp löv i en kärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har också skottat ut en vind med sågspån, efter att ha prövat en spånsug. Det fungerade dåligt, sög sakta och blev en massa stopp i slangen. Jag gav up hyfsat snabbt och tog fram andningsskydd, skyffel och säckar.
 
Står här och ska försöka ta ur spån ur bjälklaget underifrån och har kommit fram till att det inte finns något annat sätt än att suga ur det. Dammet hamnar överallt hur man än gör annars.

Varför säljs det inga begagnade spånsugar, håller de för evigt eller? Funderar på att köpa en billigare variant för runt 3000, 750W med ordentlig filtersäck och uppsamlingspåse. Någon som har tips?
 
T
Lite boeroende på din tidplan och tålamod så kommer det ganska regelbundet ut både spånsugar och stoftsugar begagnade, även klaravik & blinto tex har ibland bra priser. Sen finns ju hygglo och liknande om det är ett tillfälligt behov.

En vanlig spånsug inomhus kommer att bli dammigt, har den patronfilter är det bättre men då är du utanför din budget. En stoftsug dammar mindre (inget alls om filtren är i bra skick), men fylls såklart fortare. Pullman S13 och S26 är bra maskiner där utbytesfilter inte är svindyra.
 
Jag funderar på en sån här:
Dammsugare med orange motorenhet och vit filterpåse. Ställning med fäste för utsug. Lämplig för användning tillsammans med en utsugsfläkt.
Har lite andra Vevorgrejor och de verkar funka för sällanbruk åtminstone. Ska ha 2.5mikronstorlek på filterpåsen och jag tänkte kombinera med en utsugsfläkt alternativt ställa hela apparaten utomhus.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.