311 läst ·
3 svar
311 läst
3 svar
Använda ångspärr eller inte
Jag blir snart tokig av alla olika svar. Har renoverat ett sommarhus (25m2 )från grunden. Väggarna har 90 mm mineralull och taket 120mm stenull. Stugan kommer att värmas upp så att det inte fryser invändigt på vintern. Nu till frågan: ångspärr, ångbroms eller ingenting alls?
Väggen har ytterpanel-luftspalt-vindpapp-mineralull. Innervägg kommer att kläs i trä panel.
Hur hade ni gjort?
Väggen har ytterpanel-luftspalt-vindpapp-mineralull. Innervägg kommer att kläs i trä panel.
Hur hade ni gjort?
När jag totalrenoverade fritidshuset från 1976, som skulle bli heltidsboende, satte jag ångbroms.
Så från insidan är det panel, osb, 45mm installationsvägg med mineralull, ångbroms, 70mm mineralull, originalinnervägg (masonit), 90mm originalglasull och slutligen masonityttervägg.
Resonemanget var att huset inte byggdes med ångspärr, under takpanelen är bara ångbroms (något svart papper) så något skulle jag behöva. Jag satte samtidigt in 24/7 fläkt i badrummet så det är konstant ventilation i huset.
Så från insidan är det panel, osb, 45mm installationsvägg med mineralull, ångbroms, 70mm mineralull, originalinnervägg (masonit), 90mm originalglasull och slutligen masonityttervägg.
Resonemanget var att huset inte byggdes med ångspärr, under takpanelen är bara ångbroms (något svart papper) så något skulle jag behöva. Jag satte samtidigt in 24/7 fläkt i badrummet så det är konstant ventilation i huset.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
I en byggnad som används som permanentbostad + att bostaden är byggd kring 80 - 90 talet (till dags dato) så är en ångspärr en bra lösning .
Man har badrum - tvättstuga - kök som används och avger vattenånga , huset blir också tätare med bättre ekonomi ang uppvärmningskostnader .
Ett fritidsboende är inte samma sak (får man anta)
En sämre isolering 90 mm / 120 mm är 1/3 av vad som normalt förekommer när nya hus isoleras .
Har men en lägre temp. invändigt , typ 15 - 16 gr kryper kylan längre in i väggen + fukthalten i byggnaden blir lite högre .
Så rådet för ett sommarhus , använd ångbroms i klimatskalet .
Vad som möjligtvis kan hända om man använder ångspärr är att fukt kan kondensera på plastfolien .
Samma sak som de som råkar ut för fukt på insidan av fönster .
Fukt / väta + träprodukter = mögel och nedbrytning av trä .
Man har badrum - tvättstuga - kök som används och avger vattenånga , huset blir också tätare med bättre ekonomi ang uppvärmningskostnader .
Ett fritidsboende är inte samma sak (får man anta)
En sämre isolering 90 mm / 120 mm är 1/3 av vad som normalt förekommer när nya hus isoleras .
Har men en lägre temp. invändigt , typ 15 - 16 gr kryper kylan längre in i väggen + fukthalten i byggnaden blir lite högre .
Så rådet för ett sommarhus , använd ångbroms i klimatskalet .
Vad som möjligtvis kan hända om man använder ångspärr är att fukt kan kondensera på plastfolien .
Samma sak som de som råkar ut för fukt på insidan av fönster .
Fukt / väta + träprodukter = mögel och nedbrytning av trä .
Tack för era svar.
Valet blir en Ångbroms då isoleringens tjocklek är så tunn. Den behöver ”andas” . Jag pratade också med en säljare på Isover som naturligtvis rekommenderade deras produkt Isover vario extra. Dyr som attan men lätt att jobba med.
Valet blir en Ångbroms då isoleringens tjocklek är så tunn. Den behöver ”andas” . Jag pratade också med en säljare på Isover som naturligtvis rekommenderade deras produkt Isover vario extra. Dyr som attan men lätt att jobba med.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden