För att iordningställa gatorna runt ett nytt tomtområde, har entreprenören haft sin utrustning på vår tomt. De har, under en filt/presenning, lagt småsten, typ samma sorts makadam som de lagt under asfalten i området.
Nu undrar jag om jag har någon nytta av all den sten när jag ska till att bygga? ;D Makadamet består av allt från grus till småsten.
Vad jag hört, lägger man singel under grunden. Består singel av mindre småsten utan grus (som därigenom inte binder fukt)? Använder man sig utav makadam under allt singel?

Det är alltid svårt att beskriva hur materialet är, men ni kanske har fått en vink. Själv är jag helt rudis vad gäller sten/material över huvudtaget. :-[

Kort och gott, skall jag be entreprenören lämna kvar allt i en snygg, prydlig hög så grundentreprenören kan återanvända gruset/stenarna? ???

Det är säkert inget fel på materialet i sig, det hänger nog på hur underlaget där du ska bygga ser ut.

Om du enbart behöver lite "toppfyllning" så är det betydligt lättare at arbeta med grus av någorlunda lika storlek, men om du ska fylla en hel del så kan du ju slänga det överblivna gatmaterialet i botten.

Vi körde med sprängsten, sen 16/32 och avslutade med 11/16. Betyder alltså materialstorlek i mm, 16/32 innehåller partiklar mellan 16 och 32 mm.

Men för att vara säker så bör du nog kolla med grundbyggaren, det vore lite surt att stå med en massa sten som du inte får nån användning för.

Det bästa anses vara att använda tvättad makadam, men det kostar kulor så i praktiken är det nog ganska ovanligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.