Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jädrans att jag har missat den här tråden... Det verkar ha varit hålligång här. ;)

Mikael_L
Visst.
Men välkommen du, du har bara 900 inlägg att plöja.

Bra vore ifall alla inlägg som är en upprepning på något redan sagt var färgmarkerade, då skulle du bara haft 100st att läsa ... :D

Observera att nu handlar tråden om Sovjets anfallsplaner under kalla kriget. Om du vill skriva något viktig om svenska vs utländska hantverkare då får du vänta tills det har utretts huruvida det fanns en eller flera planer på hur Sovjet skulle invadera Sverige. Jag tror det lutar åt att Sovjet inte ens brydde sig om att anfalla Sverige i händelse av tredje världskriget. Jag har dock inte riktigt koll på läget där.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
....eller var det så att vi hade ett så ruskigt starkt försvar att ryssen inte vågade anfalla oss på traditionellt sätt utan såg inga andra möjligheter än att helt enkelt bara köra förbi oss i luft, på land och genom göta kanal:cool:

Mikael_L skrev:
Visst.
Men välkommen du, du har bara 900 inlägg att plöja.

Bra vore ifall alla inlägg som är en upprepning på något redan sagt var färgmarkerade, då skulle du bara haft 100st att läsa ... :D
Tur att man har nått att göra på nattskiftet då. :D

Svenska hantverkarlöner är konkurrenskraftiga med ROT, det är väl snarare perversionerna som är problemet. Kolla nästa gång du tar in ett jobb vad materialet är specat till och hur mycket dom debiterar för framkörning etc.

I somras hade jag en elektriker och han tog 3000 rotat för att byta matning till spisen till en med jordtråd samt bryta ut en fas och dra separat till ugnen, priset inkl material. Så jag tycker att har man tur och får tag i hederligt folk så är det nog ok med ROT men det finns alltför många som sätter upp för många timmar och sätter materialet till dubbla list alt vägrar jobba med ditt material.

Sedan tycker jag som sagt var att ROT och RUT skall avskaffas men jag tror en god början till att möta lågpriskonkurrensen är att börja med mer realistisk fakturering.

Kanske dags att som färdtjänsten börja samköra jobb så att ställtiden kan kortas? Typ att man kan ha en bokningscentral per stad där man anmäler intresse för ett jobb så samlar dom ihop jobben och ser till att hantverkaren kan köra runt till ställen med minimal körtid. Då får rman anpassa sig lite men får det ner kostnaderna så...

Jo, färdtjänsten är ju ett föredöme vad det gäller effektivitet............

• Gilla
Totem
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
....eller var det så att vi hade ett så ruskigt starkt försvar att ryssen inte vågade anfalla oss på traditionellt sätt utan såg inga andra möjligheter än att helt enkelt bara köra förbi oss i luft, på land och genom göta kanal:cool:
Nej, östblocket bytte helt enkelt strategi och invaderar oss istället med hantverkare! Jag trodde den kopplingen mellan varför diskussionen om invasionsplanerna och hantverkare hörde ihop var självklar. ;)

• Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Utmärkt idé. Aktörerna är nog inte så intresserade bara. De tjänar ju på ställtid.

Förhoppningsvis tjänar dom på all tid.

Ställtid hoppas inte jag att massa människor tjänar pengar på. Man skall tjäna pengar på att arbeta.

Den statistiken är inte hederlig alls.

Jag håller fullständigt med om att vd-löner och styrelseersättningar i många fall är helt upp åt väggarna. Men man kan inte räkna förmögenheter. Om man skulle göra exakt samma graf på Sverige så skulle Sverige vara ett mer jämlikt land om tex Stefan Persson tog sitt H&M och lämnade landet. Det faller på sin egen rimlighet eller att om vi på börsen har mer entreprenörsägda bolag framför institutionsägda bolag så är vi ett mindre jämlikt land. Nej släng den filmen i papperskorgen.

Jugend skrev:
Den statistiken är inte hederlig alls.

Jag håller fullständigt med om att vd-löner och styrelseersättningar i många fall är helt upp åt väggarna. Men man kan inte räkna förmögenheter. Om man skulle göra exakt samma graf på Sverige så skulle Sverige vara ett mer jämlikt land om tex Stefan Persson tog sitt H&M och lämnade landet. Det faller på sin egen rimlighet eller att om vi på börsen har mer entreprenörsägda bolag framför institutionsägda bolag så är vi ett mindre jämlikt land. Nej släng den filmen i papperskorgen.
Även om du har en poäng så är det är lite mer komplicerat än så. De pengarna som Stefan, Ingvar, Hans eller för den delen Antonia sitter på, arbetar inte på samma sätt som om de kommit samhället till större del. Det här var trots allt en av de stora orsakerna till börscraschen 1929, dvs att för mycket pengar hamnade i sterila investeringar istället för att arbeta. (Och om man säger att de sitter på aktier i sina egna företag och att det i så fall inte "gör något", då måste man ställa sig frågan var alla de pengarna som drivit upp dessa kurser till de nivåerna kommer ifrån...)

Att allt färre sitter på en allt större del av kakan är ett problem. Sedan håller jag helt med dig om inkomstskillnaderna, men man får inte glömma att tjäna pengar på arbete är ett förlegat koncept. De stora pengarna (som ligger bakom de här förmögenheterna) tjänas på pengar. Och det är i förlängningen ett problem.

Nja jag tycker inte att man ser tendenser till att det sker stora sterila investeringar. Det är ju inte så att det väller upp idéer om att bygga ett nytt Versailles och dylikt i Sverige idag eller annan typ av övervräkig konsumtion. Om du har ett företag som växer med 10-20 % per år så kommer ju priset på det bygget att stiga för var år som går och efter 50 år är det ganska stort oavsett. Det är inte konstigt att många människor är löjligt förmögna idag. Orsaken är helt enkelt att de suttit kvar med investeringar under extremt lång tid.

Att allt färre sitter på den här delen av kakan är bara teknisk och har ju väldigt mycket med utvecklingen av finansmarknaden att göra. Det finns ju förmögenheter som raderas ut. Ta exempelvis Nokia, islänningarna och så vidare. Ta det skakiga bygget ThyssenKrupp tex som klarat sig genom två världskrig men nu är pressat.

Skall diskussionen vara hederlig måste man exkludera förmögenheter och tala om exempelvis ersättningar för ledande befattningshavare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.