112 207 läst ·
919 svar
112k läst
919 svar
Använda endast svenskregistrerade hantverkare för jobbens skull?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Herr Alper skriver ovan att drivkraften är att debattera. Om det är debatten själv som är målet snarare än önskan att lära sig något eller komma till en slutsats i en fråga blir givetvis diskussionsklimatet lidande. Detta är ju också grunden för det klassiska forumtrollandet, att tjafsa "bara för att".
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
OK, då förstår jag din ståndpunkt. Menar du då också att en politisk debatt också då måste leda till att diskussionsklimatet med automatik måste bli lidande? (Jag undrar alltså, min fråga är ingen retorisk fint eller dyl).
Hittade följande på Wikipedia 
"En debatt är ett formaliserat och reglerat system för logisk argumentation där två eller fler parter försöker övertyga en grupp åhörare i en avgränsad fråga. Ordet debatt kommer från franskans de- 'av, från' och battre 'kämpa', och betyder slå sönder (motståndarens argument)."
och
"Tre ofta sammanblandade ord: debatt, diskussion och dialog. I en debatt har varje part en agenda som drivkraft. I en diskussion eller dialog kan det i stället vara sökandet efter kunskap eller konsensus som är målet."
Jag skulle tro att ett Forum som detta innehåller lite av både diskussion och debatt.
"En debatt är ett formaliserat och reglerat system för logisk argumentation där två eller fler parter försöker övertyga en grupp åhörare i en avgränsad fråga. Ordet debatt kommer från franskans de- 'av, från' och battre 'kämpa', och betyder slå sönder (motståndarens argument)."
och
"Tre ofta sammanblandade ord: debatt, diskussion och dialog. I en debatt har varje part en agenda som drivkraft. I en diskussion eller dialog kan det i stället vara sökandet efter kunskap eller konsensus som är målet."
Jag skulle tro att ett Forum som detta innehåller lite av både diskussion och debatt.
Jag hörde en gång en trevlig version av definition för dessa.
monolog - man prövar sina tankar/argument mot sig själv.
dialog - man prövar sina tankar/argument tillsammans med andra.
diskussion - man prövar styrkan sina tankar/argument tillsammans med andra.
debatt - man krigar med sina tankar/argument mot andra.
Och någonstans handlar det ju alltså om man undrar över något, eller om man redan är övertygad och vill övertyga andra - i varsin ände av skalan.
monolog - man prövar sina tankar/argument mot sig själv.
dialog - man prövar sina tankar/argument tillsammans med andra.
diskussion - man prövar styrkan sina tankar/argument tillsammans med andra.
debatt - man krigar med sina tankar/argument mot andra.
Och någonstans handlar det ju alltså om man undrar över något, eller om man redan är övertygad och vill övertyga andra - i varsin ände av skalan.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Jag inser mitt misstag. För mig så är åtminstone begreppen "debatt" och "diskussion" klart åtskilda. Försöker man övertyga sin motpart; diskussion, försöker man övertyga åhörarna/tredje part; debatt. Men jag inser nu att alla inte är lika petiga. Mitt fel.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Jag höll på att skriva att en dialog bara har två parter, men det var tur jag slog upp det först, för det visade sig vara fel!Mikael_L skrev:
dialogue (n.)
early 13c., "literary work consisting of a conversation between two or more persons," from Old French dialoge, from Latin dialogus, from Greekdialogos "conversation, dialogue," related to dialogesthai "converse," from dia- "across" (see dia-) + legein "speak" (see lecture (n.)). Sense broadened to "a conversation" c.1400. Mistaken belief that it can only mean "conversation between two persons" is from confusion ofdia- and di- (1). A word for "conversation between two persons" is the hybrid duologue (1864).
Tror du på allt du läser ... :xlars_stefan_axelsson skrev:Jag höll på att skriva att en dialog bara har två parter, men det var tur jag slog upp det först, för det visade sig vara fel!
dialogue (n.) [bild]early 13c., "literary work consisting of a conversation between two or more persons," from Old French dialoge, from Latin dialogus, from Greekdialogos "conversation, dialogue," related to dialogesthai "converse," from dia- "across" (see dia-) + legein "speak" (see lecture (n.)).
Sense broadened to "a conversation" c.1400. Mistaken belief that it can only mean "conversation between two persons" is from confusion ofdia- and di- (1). A word for "conversation between two persons" is the hybrid duologue (1864).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Jag gömmer mig inte bakom ett användarnamn, vill du ha mitt namn och telefonnummer så skickar jag det till dig bums.pbengtsson skrev:
Du får nog förklara liter mer om vilka "konstigheter" det är jag skrivit.
Jag får inte ut någonting av större värde att sitta här och tjattra som säkert dom flesta på den här tråden.
Ja, kroppen har säkert ett par kilo för mycket så där har du rätt. I övrigt känner jag mig inte stor.
Jag får varken erektion eller ejakulation av att läsa typ dina inlägg här, nej.
Att vara knasboll är ok i vissa sammanhang tycker jag men det är finns inget som driver mig till att vara det.
Jag mår helt ok, inga större bekymmer som skulle gå ut över andra pga av det.
Har du inte fler frågor PB?
Redigerat:
Men jag har "resonerat" om sakfrågan som jag tog upp, sen övergår ju det normalt till en debatt/ diskussion (eller vad ni andra vill kalla det för) då andra tycker att mitt resonemang suger.Bo.Siltberg skrev:Hur är det med diskussionsklimatet då? Det är ju ingen bra utgångspunkt med inställningen att motparten är en knasboll. Samtidigt är det inte bra att Morten vill debattera istället för resonera. Det finns säkert mycket tänkvärt hos båda parter här - det är bara en fråga om vilja att gå mot ett mål som inte innefattar att trycka ned motparten i skorna.
Det är väl inte så svårt.
Som sagt det här är ett forum (lekstuga) och högt i tak har väl ingen dött av i en sådan?
Jag känner mig inte kränkt, personangripen eller nedtryckt av typ PB.
Herr Alper debatterar gärna den sakfråga han resonerade tidigare om. Absolut är det en drivkraft för att hålla fart på tråden.MathiasS skrev:Herr Alper skriver ovan att drivkraften är att debattera. Om det är debatten själv som är målet snarare än önskan att lära sig något eller komma till en slutsats i en fråga blir givetvis diskussionsklimatet lidande. Detta är ju också grunden för det klassiska forumtrollandet, att tjafsa "bara för att".
Ditt inlägg är ju verkligen ett inlägg "att tjafsa bara för att", du har ju inte varit med i debatten, meningsutbytet, diskussionen, åsiktsutbytet, dispyten, bataljen eller polemiken så det här känns ju oerhört trollande från din sida Herr S
Morten,
jag vänder mig med all önskvärd tydlighet mot begreppet "lekstuga" för detta forum. Om du använder detta forum som lek skulle jag föredra att du väljer ett annat forum. Jag och kanske även många andra använder detta forum för att utbyta tankar och åsikter som sedan (ibland) utgör underlag till beslut kring olika byggnadsinvesteringar som kan uppgå till flera miljoner kronor. Detta är definitivt ingen lek för mig.
Jag är på detta forum eftersom jag hoppas på ett utbyte av "hög kvalitet". Det motsäger ju emellertid inte att man har en trevlig och avspänd kommunikation samtidigt
jag vänder mig med all önskvärd tydlighet mot begreppet "lekstuga" för detta forum. Om du använder detta forum som lek skulle jag föredra att du väljer ett annat forum. Jag och kanske även många andra använder detta forum för att utbyta tankar och åsikter som sedan (ibland) utgör underlag till beslut kring olika byggnadsinvesteringar som kan uppgå till flera miljoner kronor. Detta är definitivt ingen lek för mig.
Jag är på detta forum eftersom jag hoppas på ett utbyte av "hög kvalitet". Det motsäger ju emellertid inte att man har en trevlig och avspänd kommunikation samtidigt
Jo men jag står fast vid att Morten Alper skall ha en stor eloge. Han kom in arg, upprörd och förde fram ragnarökretorik om den svenska ekonomin och något svammel om slaveri. Nu har han sansat sig och verkar hålla med om att det hela var lite överdrivet - om än fortfarande mycket kritisk. 
Jag tror alla håller med om att man främst skall använda svenska hantverkare. Dessvärre korrumperas branscher om de inte utsätts för konkurrens. Därför tror jag att det är positivt med utländsk konkurrens. Och de som inte hävdar att branschen korrumperas kan ju söka runt lite i olika trådar här.
Men i den bästa av världar hade man ju köpt av hederliga svenska hantverkare. Så håller de sig hederliga tror jag inte att det finns utrymme för konkurrens.
Jag tror alla håller med om att man främst skall använda svenska hantverkare. Dessvärre korrumperas branscher om de inte utsätts för konkurrens. Därför tror jag att det är positivt med utländsk konkurrens. Och de som inte hävdar att branschen korrumperas kan ju söka runt lite i olika trådar här.
Jag gissade nog att tråden skulle väcka intressanta ståndpunkter när jag skapade den, även om inläggen gällande betydelsen av orden "debatt" och "diskussion" nog hamnar i kategorin off-topic.
Frågeställningen kvarstår, är det bättre för Sverige och jobben i Sverige om företag lägger produktion av varor eller tjänster i Sverige av patriotiska skäl även om det skulle vara mer ekonomiskt lönsamt att producera dessa i något annat land?
Man kan kanske dra vissa paralleller till skatter. En del företag gör nästan vad som helst för att undvika skatt, men kanske glömmer då att det är skattepengar som kanske gjort att företagen över huvud taget existerar. Skatten har finansierat skolorna som vissa av de innovativa personerna som gjort företaget framgångsrikt gått i.
Skatten har också betalat en del av den infrastruktur som t.ex. telenät, elnät, vägar m.m. som gjort att dessa företag överhuvud taget har kunnat skapas. Är det då fel att företagen tänker på framtiden och betalar sin skatt och skapar jobb i det land som gjort att de över huvud taget finns idag för att hjälpa till att vara framgångsrika i framtiden?
Bör konsumenter av samma anledningar stödja svenska företag genom att handla av dessa av patriotiska skäl så att de kan betala skatt och skapa jobb och nya innovationer i Sverige för framtiden?
Själv är jag kluven...
Frågeställningen kvarstår, är det bättre för Sverige och jobben i Sverige om företag lägger produktion av varor eller tjänster i Sverige av patriotiska skäl även om det skulle vara mer ekonomiskt lönsamt att producera dessa i något annat land?
Man kan kanske dra vissa paralleller till skatter. En del företag gör nästan vad som helst för att undvika skatt, men kanske glömmer då att det är skattepengar som kanske gjort att företagen över huvud taget existerar. Skatten har finansierat skolorna som vissa av de innovativa personerna som gjort företaget framgångsrikt gått i.
Skatten har också betalat en del av den infrastruktur som t.ex. telenät, elnät, vägar m.m. som gjort att dessa företag överhuvud taget har kunnat skapas. Är det då fel att företagen tänker på framtiden och betalar sin skatt och skapar jobb i det land som gjort att de över huvud taget finns idag för att hjälpa till att vara framgångsrika i framtiden?
Bör konsumenter av samma anledningar stödja svenska företag genom att handla av dessa av patriotiska skäl så att de kan betala skatt och skapa jobb och nya innovationer i Sverige för framtiden?
Själv är jag kluven...
Redigerat av moderator: