Status
Inte öppen för fler kommentarer.
larsson r skrev:
Priserna för svenska hantverkare ÄR REDAN i bott , finns inte utrymme för prissänkningar om det skall betalas skatter o övriga saker
Det är klart att det går att sänka priserna, rationalisera sina kostnader och justera lönerna om man måste konkurrera. Vilket trams. Säger som Nimanjeb:
"Sluta lipa och rulla upp ärmarna och leverera en j...t bra produkt till lägsta möjliga totalkostnad istället!"

• Gilla
te95mne och 1 till
  • Laddar…
larsson r skrev:
Priserna för svenska hantverkare ÄR REDAN i bott , finns inte utrymme för prissänkningar om det skall betalas skatter o övriga saker
Men det är ju helt fel, När det kommer till byggnadsindustrin så är det väl bara Norge, Danmark, Japan och ev USA som har högre löner inom denna sektor. Om man däremot ser till sin helhet i alla branscher så ligger Sverige mycket lägre. Mao har vi en omotiverat hög kostnad för byggtjänster i Sverige.
Men byggbranschen får väl göra sin egen Facit runda här innan dom kommer till insikt.

• Gilla
te95mne och 1 till
  • Laddar…
Det finns uträkningar på vad en anställd kostar ett företag med lön arbetskläder ,skatter ,avgifter ,telefoner , försäkringar ,utbildningar ,mm ,o ägaren till företaget skall inte ha sämre han heller ,så det är rätt enkelt att få fram kostnader o att sänka dom kostnaderna är svårt om inte omöjligt om man vill gå framåt .
Det finns väl egentligen bara ett företag i sverige där dom anställda har fått sänkt lön nu ,o det är väl SAS

Mikael_L
larsson r skrev:
Det finns väl egentligen bara ett företag i sverige där dom anställda har fått sänkt lön nu ,o det är väl SAS
Kan det bli fler tro?
Är det början på en ny ordning? Ungefär som det var under 1800-talet innan fackföreningarna satte stopp för det ...

I vilket fall är det hela tiden massor med människor i sverige som får sänkta löner genom att dom blir uppsagda eller företaget läggs ner och det nya jobbet ger lägre lön. Så det behöver ju inte bara ske genom lönesänkningar inom ett företag.

Nimajneb skrev:
Naturligtvis så väljer man det alternativet som ger mest för pengarna vilket inte behöver vara detsamma som dyrast eller billigast. Om konkurrensen sker på ett lagligt sätt så ser jag inte problemet i stort.
Det är helt lagligt för utländskt bolag att bedriva verksamhet i Sverige. Jag ser ett problem och tänker inte diskutera det mera för det leder ingenstans det beror helt på vilken moral man har.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Driva företag för 160 kr plus moms i timman .
jaja ,har hört talas om ett sådant ställe förut ,ebberöds bank tror jag det hette

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
SAS som enda exempel. Vadå vi kan ta en helt annan sektor som många tror är att tälja guld? PR-sektorn. De är välutbildare, har kontor centralt, fakturerar ibland flera tusen kronor i timmen. Den sektorn sänkte i snitt lönen förra året.
Jobbar man bygg är det nog dags att vakna upp och inse att det inte är hela världen om man sänker priserna med tex 20 %.

Mikael_L
larsson r skrev:
Driva företag för 160 kr plus moms i timman .
jaja ,har hört talas om ett sådant ställe förut ,ebberöds bank tror jag det hette
Du gjorde ett påstående, jag ett annat. Svårare än så är det inte.

Redigerat:
Tvärt om priserna måste upp 20%. Folk måste fatta att det kostar att anlita yrkesmän

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jugend skrev:
SAS som enda exempel. Vadå vi kan ta en helt annan sektor som många tror är att tälja guld? PR-sektorn. De är välutbildare, har kontor centralt, fakturerar ibland flera tusen kronor i timmen. Den sektorn sänkte i snitt lönen förra året.
Jobbar man bygg är det nog dags att vakna upp och inse att det inte är hela världen om man sänker priserna med tex 20 %.
Det finns väl ingen anledning att göra om det inte behövs?
Vore jag egenföretagare inom hantverk skulle jag höja 20% om det gick.

Men däremot skulle jag försöka trimma min organisation så den tål 20% lägre timpenning - minst.
Bra marginal att ha om tiderna försämras, god vinst så länge det inte behövs.

Redigerat:
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Jag säger inte att man skall skall sänka priserna med 20 %. :) Men som jag sagt i andra trådar så är man duktig skall du väl kunna höja priset.
Men det skall inte vara hela världen om man måste sänka priserna för att konkurrenssituationen förändras. Så är det för alla branscher. Men när man säger att det inte går blir man ju misstänksam. Det handlar inte om en kalkyl som att starta ett kraftverk.

Nästa helg tar vi en diskusition om böndernas ekonomiska situation

• Gilla
fredj721 och 2 till
  • Laddar…
Nu ska jag åka o höja omsättninge för den lokala matbutiken , plus att jag skall stödja dom lokala kineserna

Okej,

Begriper ni inte att det behövs verktyg,bil,telefon,försäkring m,m för att bedriva en verksamhet men det betalar jag med privata pengar för jag tycket det är så roligt att få jobba i vårt kära Sverige..
Ni skrämmer mig!
Men snart kommer en moderator och låset denna tråd för det blir för ilskt.

Fan hoppa på bankerna och deras påslag på bolånen istället..

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
larsson r skrev:
Tvärt om priserna måste upp 20%. Folk måste fatta att det kostar att anlita yrkesmän
282 kr plus moms betalar jag för svenska hantverkare oavsett om vi pratar om rörmokare (säker vatten ansluten), behörig elektriker, plattsättare ansluten till BKR och golvläggare ansluten till GVK eller en vanlig snickare.

Detta pris utan möjlighet för framkörningsavgifter såvida det ligger inom 3 mil ifrån deras kontor, material köpt av kund hos grossist med eget avtalsnummer, inga kostnader för servicebil eller liknande. Däremot kan det tillkomma viss maskinhyra vid udda jobb (ställning, kärnborr etc).

Uppenbarligen görs bedömningen att det går att gå runt på dessa timpenningar. Så det är dumt att tala i alltför kategoriska summor som fakta då det beror på många faktorer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.