112 187 läst ·
919 svar
112k läst
919 svar
Använda endast svenskregistrerade hantverkare för jobbens skull?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Som jag sagt tidigare så går alla tankar bara jag får det billigt sen om halva min släkt står utan jobb skiter jag i , vilka/vem kommer få betala det i slutändan? De utländskabolagen?
Nää , det är omöjligt att konkurrera med deras debitering som svensk företagare men det skiter många här i och bara jublar att villkoren för oss svenska företag blir allt sämre oc sämre..
Jag undrar vad ni andra jobbar med och får i lön och vad ni tror att ert företag debiterar i timmen eller per uppdrag?
Det är otroligt mycket smuts kastning mot svenska hantverkare på BH.se vilket jag tycker är skrämmande.
Nää , det är omöjligt att konkurrera med deras debitering som svensk företagare men det skiter många här i och bara jublar att villkoren för oss svenska företag blir allt sämre oc sämre..
Jag undrar vad ni andra jobbar med och får i lön och vad ni tror att ert företag debiterar i timmen eller per uppdrag?
Det är otroligt mycket smuts kastning mot svenska hantverkare på BH.se vilket jag tycker är skrämmande.
Ja det är ju ditt personliga beslut, och det är gott nog.bra-byggare skrev:Jag håller i princip med ovanstående om att konkurrens ska främjas.
Å andra sidan försöker jag ofta handla i närområdet för att stödja mina lokala handlare. Det kanske är lite dyrare men det är ett pris jag ibland är beredd att betala, bl.a. för att inte allt ska koncentrera sig till de stora köpladorna och de opersonliga och servicebefriade drakarna som t.ex. Media Markt/Elgiganten, Bauhaus m.fl. Jag tycker det är bra att ha en bygghandel, matvarubutik, blomsteraffär och liknande på ett stenkast avstånd. Så länge som de sköter sig med avseende på service och utbud så kan jag tänka mig att betala lite mer för att de ska kunna vara kvar i närområdet. Jag kan också tänka mig att betala lite mer för närproducerad mat och betala en slant för att det är lite sämre odlingsförhållanden häruppe i norr.
Sen skulle jag också kunna tänka mig att vara patriotiskt under begränsad period och stödja "Svenskt" när det är "kristider" för att sedan när hjulen återigen snurrar för fullt igen sluta med mitt patriotiska stöd.
Vi är alla oss själv närmast och gör självklart de val vi tror gynnar oss.
Jag handlar också en hel del på den lokala livsmedelsbutiken och åker inte jämt iväg till stormarknaden för jag tror det gynnar mig själv på sikt att ha en butik i närheten.
Men bara faktumet att stormarknaden finns, och att jag och andra ibland handlar där räcker ju för att motivera närbutiken att bli så bra som möjligt och så kundorienterade som möjligt.
Så det räcker ju så, för att konkurrensen ska ge avsedd verkan.
Men den dag som vi alla här i närområdet bestämmer oss unisont att nu skiter vi i stormarknaden och handlar bara på närbutiken, för att dom ska få det bra så kommer det ju att snabbt att balla ur.
Butiken kommer givetvis höja priser och sänka kvalitén, ty dom vet ju att vi ändå handlar där.
Det Nimajneb replikerade är helt klart en hel del sanning i. Även om jag även tycker att resonemanget kanske inte bar hela vägen, det var kanske lite väl tillspetsat.
Så egentligen är min åsikt alltså att ett gemensamt beslut att begränsa den tillgängliga marknaden bara är idioti, och givetvis lika dåligt om det skulle bli resultatet av lagstiftning eller handelshinder m.m.
Men likväl så blir alla enskilda beslut på individnivå helt OK även om tanken just då är ett slags stöd för en viss del av marknaden. Det lilla beslutet stör inte den övergripande konkurrensen helt enkelt.
Naturligtvis så väljer man det alternativet som ger mest för pengarna vilket inte behöver vara detsamma som dyrast eller billigast. Om konkurrensen sker på ett lagligt sätt så ser jag inte problemet i stort.smurfen72 skrev:Eftersom jag skrev utländsk arbetskraft så menar jag utländsk arbetskraft och dom påstod i alla fall att dom jobbar vitt och det tror jag på för det var stora firmor dom jobbade åt. Tror de flesta förstår att anledningen till att välja tex polsk eller burmesisk arbetskraft beror på låg lön även om en del inte vill förstå det.
Var ligger smutskastningen i nu?? Det finns ju branscher som många medlemmar på BH jobbar inom som är otroligt mycket tuffare utsatta för låglönekonkurrens än vad hantverkarna har. Dom brukar sällan gnälla utan inser bara att dom måste bli bättre och effektivare än sina lågpriskonkurrenter.Fruppe skrev:Som jag sagt tidigare så går alla tankar bara jag får det billigt sen om halva min släkt står utan jobb skiter jag i , vilka/vem kommer få betala det i slutändan? De utländskabolagen?
Sluta lipa och rulla upp ärmarna och leverera en j...t bra produkt till lägsta möjliga totalkostnad istället!
Bullshit. Helt fel.larsson r skrev:
Dom kan säkert både halveras och likaväl bli en tredjedel av dagens.
Men vore jag hantverkare skulle jag givetvis påstå det. Och t.o.m säga att jag redan går back så det måste minst bli 20% högre.
Då menar du alltså att det finns omkostnader motsvarande 350:-/timma i vilket företag som helst?larsson r skrev:
Dvs det tickar iväg ca 59.000:- i månaden till allt möjligt utom lön ... :x
Ja då förstår jag att man måste ha en rejäl timpenning ...
Något sådant har då aldrig jag påstått.Fruppe skrev:
Men det går inte att säga en summa och påstå att det är det lägsta eller högsta eller något annat.
Den timpenning som är praxis idag är inte på något sätt given, den kan både gå uppåt och nedåt i framtiden.
Du som hantverkare bestämmer väl inte priset själv?
Då skulle du ju ta minst en miljon i timmen, eller hur.
Jag som kund bestämmer ju inte heller priset, då skulle jag givetvis inte betala ens en spänn i timmen.