Status
Inte öppen för fler kommentarer.
smurfen72 skrev:
Det är ju inte endast arbetsmoralen som skiljer mellan svenska och utländska byggarbetare som man kan få intrycket av här skatten dom betalar skiljer samt lönen bygg gubben får skulle du vilja jobba för 75 kr tim om alla anlitar billig arbetskraft från utlandet hur ska vi få in pengar till vården och skolan.
Bra sagt !!
Tyvärr har det blivit så att många bara tänker på sig själva och skiter i hur andra "landsmän" har det.
Självklart ska det finnas konkurrens men med slavliknande förhållanden står inte jag bakom.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Ni som tycker konkurensen är bra ,vad säger ni när era jobb försvinner?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag tycker konkurensen är bra men med samma villkor man kan konkurera med kvalite och bra service inte med slavlöner och bolag skrivna i andra länder helt ok med polaker som jobbar i Sverige om dom och firman skattar här och dom följer lagar och avtal.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
larsson r skrev:
Ännu en bra kommentar.
Tyvärr tror jag inte "dom" kan se det scenariot, antingen har dom blivit lurade av en svensk hantverkare eller så är det bara så att dom hatar oss svenska hantverkare.
Men vi har också räkningar att betala precis som många andra..

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
larsson r skrev:
Det beror på omständigheterna tycker jag. I EU så är det fri konkurrens då är det väl ok. Det är väl värre i Asien när länder subentionerar med låg exportvaluta tex. Det är inte fair konkurrens.

När det gäller slavlöner som vissa ofta tar upp här. Definera vad det finns för slavlöner i Sverige på 2000-talet. Vad gäller byggsektorn så har vi väl dokumenterat dålig konkurrens?

Det gäller att hitta en balans och titta på kvalite, service, kompetens etc och inte bara pris. Idag betalar vi oftast endast för varan, inte för servicen. Genom att lägga till några kronor får vi varor som håller som förhoppningsvis gör att det blir pengar över till nya varor, istället för att tvingas köpa X antal lågprisprodukter av samma sort för att de gamla inte går att laga. Tjänar man t.ex verkligen på att upphandla ett färdtjänstbolag från andra sidan jordklotet bara för att dom är billiga?

Lagom är bäst.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jugend skrev:
Det beror på omständigheterna tycker jag. I EU så är det fri konkurrens då är det väl ok. Det är väl värre i Asien när länder subentionerar med låg exportvaluta tex. Det är inte fair konkurrens.

När det gäller slavlöner som vissa ofta tar upp här. Definera vad det finns för slavlöner i Sverige på 2000-talet. Vad gäller byggsektorn så har vi väl dokumenterat dålig konkurrens?
Det finns många utländska firmor som betalar slavlöner man behöver inte följa svenskt kollektiv avtal. Finns dom som betalar 30 kr tim men då får ju jobbarna förmånen att bo på bygget i dammet utan att behöva betala extra.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
larsson r skrev:
Det kallas strukturomvandling och vi har ju sett några sådana i Sverige dom senaste 150 åren. Det smärtar i början men sedan så brukar det gå bättre.

• Gilla
Andreas_H
  • Laddar…
Jugend skrev:
Nimajneb du förenklar dock. Ditt resonemang går att applicera på EU - där har man fri rörlighet och inga tullar. I världsekonomin ser det inte ut så alls. Därför är det teoretiskt resonemang.
Att konkurrensutsätta svenskt med andra eu-länder är bra. Utanför unionen kan det resonemanget bli jättefel för man inte vet hur villkoren för konkurrensen ser ut.
Inom EU så gäller det fullt ut, om vi ser på andra länder så förekommer det skyhöga importtullar och statligt subventionerad export. Långsiktigt är sådant förkastligt och dom importerande länderna brukar kontra med egna skyddstullar i olika former. Men om man ser det långsiktigt så kan det vara helt korrekt av ett land att skydda sig under en begränsad tid. Syftet med detta är att bygga upp en egen industri och lokal efterfrågan genom att privata initiativ vågar göra detta utan att gå i konken efter något år. Ta ett land som Ryssland tex som har skyddat sin egen industri under en längre tid men kommer nu att från 2018(?) att släppa rejält på importtullarna iom att industrin och konsumtionen nu kommit igång rejält. Liknande förändringar kommer vi att se i Indien och Kina framöver.

smurfen72 skrev:
Det finns många utländska firmor som betalar slavlöner man behöver inte följa svenskt kollektiv avtal. Finns dom som betalar 30 kr tim men då får ju jobbarna förmånen att bo på bygget i dammet utan att behöva betala extra.
Begreppet slavlön är ett påhitt av Aftonbladet men om vi istället skulle vara seriösa och titta in i dessa "många" fall där det betalas 30kr/h så vore det bra om du kunde ge ett 100 tal exempel där det förekommer så kan vi gemensamt klura ut hur det fungerar.

!00 talet fall känner jag inte till men ca 10 talet på ställen där jag jobbat nära utländsk arbetskraft men inget man skriver i ett forum och det tror jag du vet att man inte gör därför skriver du som du gör för att du vet att ingen kommer att lägga ut infon här. Om du kallar det slavlön eller jävligt dåligt betalt är för mig ingen skillnad men tycker du 30 kr tim är ok. Vad vill du klura ut hur det fungerar 30 kr är 30 kr.

Nimanjeb. Tackar för ditt inlägg/förtydligande då är vi på samma linje. Tror dock aldrig att vi kommer att få se total frihandel i världen dessvärre.
Strukturomvandling har i alla tider varit bra.
Slavlön. Att döma av de inlägg som jag har läst av hantverkare här så lever man i en oerhört skyddad verkstad jämfört med övriga svenska näringslivet. I övriga näringslivet kräver man produktivitetshöjningar och om det inte räcker så försvinner jobbet eller så får man interndevalvera,läs sänka sin lön. Utbildningsnivån sätter ju pris- och lönenivån.
Jag tycker att man skall sponsra det lokala så länge de håller vettiga priser. Om köttet är lokalt och kostar lite mer köper man ju det framför något som skeppats över hela jorden. Detsamma gäller bageri, glasmästaren etc etc. Även när det gäller varor som inte kostar så mycket väljer jag att köpa det lokalt. Sedan när det gäller jordbruk så är ju det en fråga om hur man vill att landsbygden skall se ut.

Många här tycks fortfarande blanda ihop ersättning till företag kontra lön ,finns många småföretagare som inte kommer upp i någån högre lön

• Gilla
sj6 och 1 till
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
!00 talet fall känner jag inte till men ca 10 talet på ställen där jag jobbat nära utländsk arbetskraft men inget man skriver i ett forum och det tror jag du vet att man inte gör därför skriver du som du gör för att du vet att ingen kommer att lägga ut infon här. Om du kallar det slavlön eller jävligt dåligt betalt är för mig ingen skillnad men tycker du 30 kr tim är ok. Vad vill du klura ut hur det fungerar 30 kr är 30 kr.
Jaha, du kanske menar svart arbetskraft i byggbranschen vilket inte behöver vara detsamma som utländsk sådan. Ja det är ett problem och här behövs naturligtvis en upprensning, man har ju lyckats med detta i bla flytt- och resturangbranscherna.

Eftersom jag skrev utländsk arbetskraft så menar jag utländsk arbetskraft och dom påstod i alla fall att dom jobbar vitt och det tror jag på för det var stora firmor dom jobbade åt. Tror de flesta förstår att anledningen till att välja tex polsk eller burmesisk arbetskraft beror på låg lön även om en del inte vill förstå det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.