113 197 läst ·
919 svar
113k läst
919 svar
Använda endast svenskregistrerade hantverkare för jobbens skull?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Morten Alper, istället för att bara ojja dig, har du inga åsikter för hur du vill att det ska vara?
Och sluta kalla dom som jobbar här för slavar och slavarbete, uppenbarligen förstår du inte ordets innebörd. Definition nr ett är att dom skulle vara livegna och något sådant verkar du inte syfta till och ingen annan heller.
När det kommer till chaffisarna så kan det mycket väl vara en bransch där den svenska lönestrukturen inte passar in så risken är ju uppenbar att det är en bransch som kommer att struktureras om som så många andra branscher gjort dom senaste 50 åren.
Och sluta kalla dom som jobbar här för slavar och slavarbete, uppenbarligen förstår du inte ordets innebörd. Definition nr ett är att dom skulle vara livegna och något sådant verkar du inte syfta till och ingen annan heller.
När det kommer till chaffisarna så kan det mycket väl vara en bransch där den svenska lönestrukturen inte passar in så risken är ju uppenbar att det är en bransch som kommer att struktureras om som så många andra branscher gjort dom senaste 50 åren.
Vi kan kalla dom trälar om det passar bättre för dig.
Prostituerad är nog ett ganska bra ord eg då dom ofta har en "hallick" i bakgrunden som hjälper till att ordna jobb åt dom och ofta tar en provision för detta. Men när det gäller transportörerna så är det nog mer normala anställningsförhållanden som dom har i sitt hemland.
Framför allt så finns det ju "torskar" till dessa prostituerade.
Morten, Du ville ha svar av mig.
Det är knappast jag som bestämmer något pris på hantverkartimmarna ändå.
Men om du verkligen vill ha ett svar på den frågan så svarade jag i en annan tråd "mellan 0kr och 300-400 kr/timme, och i vissa fall kan det vara motiverat med mer".
Och det är så enkelt att jag kan tänka mig att betala motsvarande den nytta och mervärde som jag får, hur nödvändigt det är att få en viss sak gjord, om jag kan göra det själv eller något annat.
Ja egentligen kan jag väl anlita någon som tar 10.000kr/timme också.
Om den personen på en timme fixar det som tar mig själv två veckor att göra.
(Och ingen annan finns som fixar det till bättre pris.)
Och även om jag i en viss situation hittar t.ex. en målare som jag tycker är värd sina 350:-/timme i relation till vad han hinner med på en timme samt hur noga och bra han är.
Så kanske jag hittar en annan målare nästa vecka som tar 320:-/timme och är ännu aningens snabbare och mer noggrann ...
Vilken tycker du jag ska välja?
Vem skulle du välja själv?
Se där, nu blev det två frågor till dig!
http://www.expressen.se/ekonomi/efter-rot---hantverkarna-har-hojt-priserna-med-20-procent/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/elisabethoglund/article12441498.ab
Sen har jag lite av en sån känsla också, efter vad som framgår när jag pratar med vänner och bekanta.
Denna fråga lämnade jag helt åt sidan, då vad jag tycker en hantverkare ska ha för timpenning är fullständigt irrelevant.Morten Alper skrev:
Det är knappast jag som bestämmer något pris på hantverkartimmarna ändå.
Men om du verkligen vill ha ett svar på den frågan så svarade jag i en annan tråd "mellan 0kr och 300-400 kr/timme, och i vissa fall kan det vara motiverat med mer".
Och det är så enkelt att jag kan tänka mig att betala motsvarande den nytta och mervärde som jag får, hur nödvändigt det är att få en viss sak gjord, om jag kan göra det själv eller något annat.
Ja egentligen kan jag väl anlita någon som tar 10.000kr/timme också.
Om den personen på en timme fixar det som tar mig själv två veckor att göra.
(Och ingen annan finns som fixar det till bättre pris.)
Och även om jag i en viss situation hittar t.ex. en målare som jag tycker är värd sina 350:-/timme i relation till vad han hinner med på en timme samt hur noga och bra han är.
Så kanske jag hittar en annan målare nästa vecka som tar 320:-/timme och är ännu aningens snabbare och mer noggrann ...
Vilken tycker du jag ska välja?
Vem skulle du välja själv?
Se där, nu blev det två frågor till dig!
http://www.di.se/artiklar/2011/9/30/rot-avdrag-far-hantverkspriser--att-rusa/?allcomments=
http://www.expressen.se/ekonomi/efter-rot---hantverkarna-har-hojt-priserna-med-20-procent/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/elisabethoglund/article12441498.ab
Sen har jag lite av en sån känsla också, efter vad som framgår när jag pratar med vänner och bekanta.
Nej, inte har det höjts några 20% för byggjobbare i nyproduktion inte, det där får du goggla om och bättre på.
Jag hade valt den som gjorde ett för mig bra jobb, hade inte sökt efter annan billigare veckan efter. Det tror jag inte lönar sig i längden.
Jag kan inte svara för dig men jag antar att du sökt med lykta för ett billigare gärna östalternativ .
Jag hade valt den som gjorde ett för mig bra jobb, hade inte sökt efter annan billigare veckan efter. Det tror jag inte lönar sig i längden.
Jag kan inte svara för dig men jag antar att du sökt med lykta för ett billigare gärna östalternativ .
Nej, jag har inte lyckats googla fram något om att det inte höjts 20% för byggjobbare pga ROT.Morten Alper skrev:
Men du kan väl försöka själv.
Du påstår väldigt väldigt mycket, det kanske är dags att du börjar (be)visa lite också.
Vem jag anlitar har lika lite med tråden att göra som vad jag tycker hantverkare bör ha i timpenning.
Men om du är hemskt nyfiken har jag byggt hela huset själv, så den enda jag har anlitat är en grävarkille samt två killar som gjöt grunden till huset.
Jag har inte letat med några ljus och lyktor, jag gick efter tips jag fått.
Ja just det ja. En röris anlitade jag för att ansluta min servis till det kommunala.
Ja det var ju världens bottennapp. Han skulle inte få göra ett jobb hos mig ens gratis. Jag tror jag skjuter djäveln om han beträder tomten.
Men alla andra (tre) tycker jag bara gott om, rekommenderar dom gärna till andra.
Hur definierar du en slavarbetare och vad menar du med lönedumpning?Morten Alper skrev:
Jag har inga problem att hålla med dig om att utnyttjande av arbetskraft ska bekämpas men det är oberoende av om det gäller svenska eller utländska arbetare.
Men hur ser du på arbetare som kommer till Sverige frivilligt och är beredda och jobba för en lägre lön än sina svenska kollegor och är fullt nöjda med sina villkor?
Hmm, varför inte?Morten Alper skrev:
Vill du inte få ett så bra jobb som möjlig, för lägsta möjliga pris?
Ekonomiska modeller utgår ofta ifrån att det är så konsumenter, helt rationellt, resonerar. Man väljer leverantören med lägsta pris och tillräcklig kvalitet.
edit:
Själv har jag alltid valt bort dyrt och dåligt till förmån mot bättre och/eller billigare.
Fast visst tar det ibland ett tag innan man har upptäckt att det är dags att byta.
Redigerat:
En av fler bra tendenser.
http://www.mynewsdesk.com/se/mora-a...ttar-tillverkning-fraan-kina-till-mora-872814
http://www.mynewsdesk.com/se/mora-a...ttar-tillverkning-fraan-kina-till-mora-872814
Nja, det är väl snarare en kostnadsfråga. Enligt min erfarenhet är indiska ingenjörer väldigt bra. Dock får man inte alltid tillbaka det man tänkt sig. Allt som oftast på grund av dåligt skrivna kravspecar. Den låga kostnaden gör dock att det blir billigare att anlita dem och sen frisera om resultatet.peternicklas skrev: