Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Och alla ni som anser att vi ska endast anlita Svenska hantverkare för att värna om Sverige.
Hur många Saabar köpte ni när det verkligen behövdes?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Att åka Saab är ungefär som att leja polska byggjobbare funkar ibland men ofta blir det skit.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Mikael_L
smurfen72 skrev:
Att åka Saab är ungefär som att leja polska byggjobbare funkar ibland men ofta blir det skit.
Jag känner en som anlitat väldigt mycket hantverkare, först Svenska i en massa år från 70-talet och framåt, men det senaste tiotalet år sedan mest Polsk och estländsk arbetskraft.
Och han är av exakt motsatt uppfattning. Svenska hantverkare - funkar någon gång, men mest blir det skit.

Men detta tänkte jag ta i en helt egen tråd sen, men jag kunde inte låta bli att replikera här, ändå. ;)

Har en kompis som åker Saab och han tycker dom är toppen även om de flesta inte gillar Saab så det finns olika erfarenheter. Tror inte många skulle leja en polsk arbetskraft om det kostade lika mycket som en svensk men det finns säkert nån.

Mikael_L skrev:
Mitt inlägg om dalsland var givetvis aningen ironiskt och raljerande. Men det djupare budskapet var att det är lite löjligt att dra en godtycklig gräns någonstans där vi anser att konkurrens inte ska få komma ifrån.
Ska gränsen dras runt tullarna i sthlm, inga företag placerade utanför ska få göra jobb innanför?
Ska vi dra gränsen vid stockholms län, svenska gränsen, Nato-nationer, EU eller endast firmor från länder med namn som börjar på S får utföra jobb i Sverige.
Jo jag förstod att ditt dalslandsinlägg var ironiskt, men andra som läser kanske inte gjorde det, därför min fråga.
I min värld handlar det inte om att dra några gränser och tillåta hit eller dit, så länge man konkurrerar med schyssta villkor så är alla givetvis välkomna att lira på banan.
Med schyssta villkor innebär att man följer dom lagar och regler som gäller där man verkar, att man betalar avtalsenliga löner, osv. och inte håller på och dribblar med F-skattsedlare och bolag i lågskatteländer osv.

Men visst det finns folk som går över lik bara för att få fasaden ommålad så billigt som möjligt. Tyvärr.

Mikael_L skrev:
Och ja.
Timdebiteringen och löneläget i hantverkarbranschen tyder på att det finns lite för få utförare att tillgå.
Jag kan inte se något annat skäl, än att det är tillgång/efterfrågan-situationen som gör att hantverkare kan ta mer i timpenning än många andra tjänsteutförare. Samt att hantverkare har en riktigt schysst timlön jämfört med alla andra grupper i vårt samhälle med samma utbildningsnivå.
Här kan vi nog bara enas om att vi är oeniga.....
Personligen så tycker jag byggnadsarbetares löner är ungefär på den nivå som dom borde, varken mer eller mindre egentligen. man bör ju beakta att jobbet är tungt och slitigt, miljön ofta skitig och dammig, man har ofta byggbaracker som omklädningsrum och matsal, jobbet är dessutom riskfullt och man är helt beroende av att hela kroppen fungerar annars är det sjukskrivning.....
Så när jag nu pratar med mina barn om vägval inför framtiden så har jag svårt att motivera den ev. lilla extrapeng byggaren har gentemot ex. mekanikern, verkstadsarbetaren eller processoperatören.
Men som sagt tycker du 24.800 är högt så får det stå för dig, jag tycker det är fullt normalt med dom förutsättningarna som är. (betänk även att du efter tre års gymnasium har tre års lärlingstid, visserligen betald utbildning men likväl utbildning)

Detta är väl lite OT, har för mig det finns en tråd om lönerna, men det är ju kul och intressant att diskutera:)

Nimajneb skrev:
Är det inte så att både skyddsutrustning, hjälpmedel och friskvård har utvecklats markant under dom senaste 10-15 åren? .
Jo det är helt korrekt att arbetssituationen blivit mycket bättre på senare år, särskilt fallskydd och säkerhet i stort. Dock är det ju så att en cementsäck fortfarande väger 25kg, en papprulle 41kg, gipsskruven i taken ska fortfarande skruvas dit osv.....
Tyvärr så är det ju det här med fallskydd, tillträdesleder osv som ex. öststatare ofta slarvar med, och därmed kan kapa en stor del av sina kostnader för säkerhet är dyrt!

Nimajneb skrev:
var finns det slavarbete?
Ja närmare än du tror...... Har du missat nyhetsflödet dom sista åren, dom pratade om det på gomorron världen i p1 senast idag.
Skogsarbetare från kamerun (http://www.svt.se/ug/gastarbetare-jobbade-under-slavliknande-forhallanden)
Irländska asfaltsläggare med människor inburade (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16759619.ab)

Fler exempel: http://www.byggnads.se/Nyheter/Nyhetsarkiv/Nu-maste-manniskohandeln-upphora-aven-inom-byggsektorn/

Jo min vän, välkommen ur den rosa bubblan......

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Jo det är helt korrekt att arbetssituationen blivit mycket bättre på senare år, särskilt fallskydd och säkerhet i stort. Dock är det ju så att en cementsäck fortfarande väger 25kg, en papprulle 41kg, gipsskruven i taken ska fortfarande skruvas dit osv.....
Tyvärr så är det ju det här med fallskydd, tillträdesleder osv som ex. öststatare ofta slarvar med, och därmed kan kapa en stor del av sina kostnader för säkerhet är dyrt!

Ja närmare än du tror...... Har du missat nyhetsflödet dom sista åren, dom pratade om det på gomorron världen i p1 senast idag.
Skogsarbetare från kamerun ([länk])
Irländska asfaltsläggare med människor inburade ([länk])

Fler exempel: [länk]

Jo min vän, välkommen ur den rosa bubblan......
Naturligtvis har du rätt om du tillämpar den populistiska varianten av "slavarbete". Jag syftade snarare på den korrekta definitionen som syftar till att arbetsgivaren äger individen och kan sätta denna i arbete alt sälja vidare.
Det närmaste jag kan komma på som eg påminner om den korrekta definitionen är väl idrottsmän, tex fotbollsspelare, där det tex just nu pågår en auktion där dom säljs fram o tillbaka. Nu är väl inte heller detta exempel helt korrekt heller då spelaren faktiskt kan motsäga sig att skriva på ett kontrakt.

pappskallen skrev:
LO hade ett exempel där företaget var reggat i Irland, hade arbetskraft från Polen och verkade i Sverige, detta av skattetekniska skäl. helt sjukt i min värld.
"Norwegian har kontraktsanställt piloter som frilansande egenföretagare, som fått ut sina löner i skatteparadis som Jersey och Isle of Man men bor på annat håll. Ett sätt för bolaget att radikalt sänka lönekostnaderna eftersom man sluppit betala skatt och sociala avgifter."

Det finns mycket som är "helt sjukt" här i världen. Det mesta faktiskt betydligt värre än bemanningsföretag registrerade på Irland.
pappskallen skrev:
En vettig lagstiftning om du frågar mig, det ska väl inte spela någon roll varifrån du kommer när din lön sätts eller??
(ang. norsk lagstiftning)
Trodde i min enfald att alla här inne hade både passerat målbrottet och förlorat oskulden :P
Ja, ursprunget ska inte spela någon roll, men det gör det. Det spelar även roll om du är man eller kvinna. Fast ska egentligen inte göra det. De flesta har fattat att ädla ideal är en sak, och (arbets)marknaden en annan.

pappskallen skrev:
Att dom är mer arbetssamma än sina kollegor betyder just vad det står, att dom jobbar hårdare, ett bra sätt att konkurrera på!
(ang. svenskars popularitet bland norska arbetsgivare)
Så kan man också se det - om man vill. Men jag tror ändå att arbetsgivare, likt kunder/beställare, vill få mest valuta för pengarna, och anställer helst de "arbetsamma". Inget ont med det, men det intressanta i sammanhanget är hur åsikter skiftar med betraktarens position.

Det finns en uppsjö med utländska underentreprenörer verksamma i storstockholm. De jag talar om arbetar helt lagligt, betalar skatter och är försäkrade. De är mycket "arbetsamma" och "populära" bland Sveriges största byggbolag. På något lustigt sätt ses de som något katten släpat in, av sina svenska kollegor. Varför? De får ju lön enligt kollektivavtalet.

Lika "populära", om än inte i samma grad, är unga svenskar bland yngre norrmän. Den yngre norska generationen ser inte Sverige som storebror, eftersom den aldrig har upplevt 70-talets Norge. Det den däremot känner till, och indoktrineras i, är att Norge är världens bästa och rikaste land. I likhet med andra rika länder, utsätter man lågstatusyrken (dit byggarbetare internationellt sett faktiskt hör) för utländsk konkurrens. Plötsligt blir det olustigt, då värdlandet inte enbart består av civilingenjörer, läkare och finansmän. Alla kan inte jobba inom välavlönade yrken, utan vissa får konkurrera med utlänningar på hemmaplan. Gissa vilka som blir "populära" även inom ramen för kollektivavtal? Givetvis de "arbetsamma", de "flexibla" osv. Vilka är det, generellt sett?

Ovanstående utveckling har redan ägt rum i rederibranschen, pågår i flygbranschen http://e24.no/jobb/parat-uttrykker-bekymring-for-norwegian-ansatte/20146811, åkeribranschen http://www.svtplay.se/video/1099762/del-9-av-18 m fl.

Redigerat:
Isolde - hänger inte riktigt med på poängen med ditt inlägg. Du menar att de fallen som tex Pappskallen tar upp inte är några problem för det är mycket mer vilda västern i rederi- och åkarnäringen?

Rederinäringen har väl strulat sedan sekelskiftet eller dylikt så det ju inte precis någon nyhet. Det är ju en form av extremverksamhet. Beröringspunkterna med övriga sektorer i Sverige är ju i det närmaste noll. Ett detaljhandelsföretag möter ju inte de problemen som just rederierna gör.

Det som LO har pekat på är ju att man tar in arbetskraft utanför EU. Personligen tror jag att LO har med sig i princip alla medlemsländer i den frågan. Vem är intresserad av lönedumpning? Det här är ju bara att fixa.

Jugend - Nej, jag tycker inte vi ska ta in arbetskraft utifrån, till sektorer inom vilka det inte råder brist på arbetskraft. Tanken är god, och andas självbevarelsedrift, ja! Men verkligheten ser annorlunda ut. Människan är girig till sin natur. Oavsett om det är svenskar eller kineser. Därför söker vi ständigt lägre priser som följaktligen leder till generell prispress. Denna spiral gör att arbetskraften, likt kapital på börsen, söker sig till marknader där det råder bäst förutsättningar för tillfället, och konkurrerar ut inhemsk arbetskraft eller tvingar den i förlängningen att sänka sina priser.

Rederinäringen var ingen extremverksamhet, lika lite som åkerinäringen är idag. Med statens goda minne bestämde man sig helt enkelt att flagga ut sina fartyg, och tog in östeuropeer och filipinare. Visst, svenskar fick fortsätta, men nya anställningsvillkoren gjorde det helt omöjligt.

Beröringspunkterna med övriga sektorer i Sverige är HÖGST relevanta. Den röda tråden är att sektorer med täta kontakter med utlandet (rederier, flygbolag, åkerier), är särskilt utsatta för utländsk konkurrens. Eftersom vårt löneläge är tämligen högt, ser arbetsgivare (eller aktieägare) sin chans till högre vinster, genom att sänka kostnadsläget. I Norge pågick/pågår det en het diskussion om att anställa norsk kabinpersonal enligt (har för mig) spanska anställningsavtal. Det kan man göra genom att tilldela dem en spansk flygplats som "bas". Varför vill man göra så, undrar någon? Ja du...

I Tyskland finns EU:s största tillverkare av solpaneler. Företaget som heter SolarWorld menar att EU utsätts för prisdumpning från kinesiska tillverkare, som dessutom ska subventioneras av staten, om det inte var nog. Kinesiska företag har nu drygt 80 procent av den europeiska marknaden för solpaneler från nästan noll för några år sedan. Nu hotar EU med skyddstullar, som kan utlösa strafftullar på europeiska produkter, som i sin tur kan betyda ett handelskrig. Eller... kan EU bara se på, medan vi konsumerar allt fler kinekiska produkter och på sikt blir arbetslösa.
http://www.dn.se/ekonomi/svagt-stod-for-tullar-pa-solpaneler
http://www.dn.se/debatt/stoppa-eus-strafftullar-mot-kinesiska-solpaneler

Sammanfattningsvis anser jag att LO, och politiker kan lägga huvudet på sned, anlägga en klädsamt medkännande min, och lova guld och gröna skogar. Bara för ett decennium sedan, när europeiska företag flyttade ut delar av sin produktion till låglöneländer, deklarerade fackliga organisationer att man "låter" det ske, eftersom vi inte ska konkurrera med lön, utan med kunskap. Underförstått, dumhuvuden ska slita med enkla uppgifter, medans vi, klassens ljus, ska ägna oss åt avancerad produktion och "IT/tjänstesamhälle". Hur har det gått sedan dess? Ja du...

Om det jag ville ha sagt fortfarande är höjt i dunkel - menar jag människan är girig, och väljer det billigare alternativet, även om hon påstår motsatsen. Vill du tjäna pengar, se då till att vara konurrenskraftig, leverera efterfrågade produkter/råvaror, eller skapa nästa Facebook eller Apple.

Nu är jag mer med på vad du menar. Klart att människan är girig. Men samtidigt inte bara dum. Service är en viktig faktor tror jag och trygghet för den delen också. Det visar tex att firmor från östeuropa inte tagit över byggsektorn.

När det gäller den globala utvecklingen går det ju lite åt andra hållet nu. Man flyttar ju hem produktion. Det är jobbigt med avståndet, korruptionen, kostnadsinflationen etc. Det är ju inte så nattsvart som du målar upp världen. Visst finns det sektorer som asiaterna subventionerar och det är väldigt illa. Det måste ju mötas av strafftullar.

Det är detta jag menar med EU. Vi har en gigantisk inre marknad och den skall räcka för att man skall kunna konkurrera. Om priserna är för höga byggtjänster här så skall väl någon av våra 400 miljoner invånare vakna och flytta hit.

Jo rederinäringen är extrem. Det passar inte i i-land för det har inget med service att göra eller med produktivitet. En maskinist är inte mer produktiv för att han kommer från Tyskland än från Grekland. Däremot om det handlar om industrivaror så är det bevisat att tysken är mer effektiv och kan därmed betinga ett högre pris.

Nimajneb skrev:
Är det inte så att både skyddsutrustning, hjälpmedel och friskvård har utvecklats markant under dom senaste 10-15 åren? Många yrkesgrupper leder till fysiska och mentala "förslitningar" och det är jätteviktigt att ta detta på allvar.

När det gäller lönen för byggnadsarbetare så ligger det ju klart över medianen i Sverige i privata sektorn. [länk]

Vad menar du med att Europa urholkas och var finns det slavarbete?
Den här kan kanske vara läsvärd.

http://m.adlibris.com/bok/de-nya-tralarna-en-reportagebok-om-gastarbetare-i-sverige-9789163725364

Jo men att det finns sektorer där människor blir utnyttjade innebär ju inte att "Europa urholkas". Oerhört överdriven verklighet som vissa sprider.

Internet och rörligheten gör väl att mer människor än någonsin vill flytta till i-världen också. Det är klart att antalet fall av utnyttjande kommer att öka de kommande åren.

• Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Men då är vi tydligen överens om att slavarbete finns i Sverige.
Om nu detta slavarbete slår undan grundfundamentet för dessa sektorer så kommer även Sverige att successivt urholkas, vi kommer få massarbetslöshet och en ekonomisk kris likt Grekland.

Morten Alper skrev:
Men då är vi tydligen överens om att slavarbete finns i Sverige.
var köper man en slav och hur mycket kostar en?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.