113 197 läst ·
919 svar
113k läst
919 svar
Använda endast svenskregistrerade hantverkare för jobbens skull?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja du menar alltså att genom att konkurrensutsätta sig och effektivisera sig så kan man vinna jobben till landet?Morten Alper skrev:
Ja det är ju precis detta som hela tiden har varit min åsikt också. Att det inte är lönt att skydda någon verksamhet mot konkurrens, det spricker ändå alltid förr eller senare och det gör bara mer ont ju senare det sker.
Jo det är ju roligt om du ser mer positivt som oss andra på tillståndet i landet. Men du skrev följande tidigare och internetskribenter brukar väl inte vara kända för att ändra ståndpunkter :Morten Alper skrev:
Min slutsats är enkel att få ihop.
Blir det så att mängder av folk får lämna sina jobb inom dessa sektorer vi talar om pga av lönedumpningen/ slavarbete som just nu sker kommer dessa arbetare även få lämna sina hus/ bostadsrätter som dom flesta har lån på.
När denna rotation nedåt börjar så går det fort.
Vet inte om man behöver tänka fram det här, än mindre använda räknesticka då det är så självklart, och jag är övertygad om att det finns likasinnade personer som mig.
Greklands "ekonomi" urholkades pga att löner och priser sköt i höjden samt att stor del av cirkusen var svart. Den löneutvecklingen har vi inte haft här men vi har privata lån som är minst sagt är höga vilket kommer att få Sverige i brygga om dessa arbetarna får lämna sina jobb pga av lönedumpningen/ slavarbetet.
Jag har hela tiden varit positiv till tillståndet i landet just nu, men varnat för att det kan gå utför.Jugend skrev:Jo det är ju roligt om du ser mer positivt som oss andra på tillståndet i landet. Men du skrev följande tidigare och internetskribenter brukar väl inte vara kända för att ändra ståndpunkter :
Min slutsats är enkel att få ihop.
Blir det så att mängder av folk får lämna sina jobb inom dessa sektorer vi talar om pga av lönedumpningen/ slavarbete som just nu sker kommer dessa arbetare även få lämna sina hus/ bostadsrätter som dom flesta har lån på.
När denna rotation nedåt börjar så går det fort.
Vet inte om man behöver tänka fram det här, än mindre använda räknesticka då det är så självklart, och jag är övertygad om att det finns likasinnade personer som mig.
Greklands "ekonomi" urholkades pga att löner och priser sköt i höjden samt att stor del av cirkusen var svart. Den löneutvecklingen har vi inte haft här men vi har privata lån som är minst sagt är höga vilket kommer att få Sverige i brygga om dessa arbetarna får lämna sina jobb pga av lönedumpningen/ slavarbetet.
Det kan man även läsa i inlägget du klistrat in, hittar du inget annat?
Osund lönedumpning medför att ungdomar har mycket svårare att komma in på arbetsmarknaden. Tex vem vill ha något utfört av en lärling om man kan få det gjort av en gästarbetare för halva priset. Ungdomar som söker gymnasieutbildning måste ta hänsyn till om framtida jobb kan utföras av gästarbetare. Vi vill väl inte ha en utveckling där man bara väljer utbildning om jobben avlönas med skatter eller avgifter.
Lönedumpning är positivt, så länge det inte drabbar min bransch.
Lönedumpning är positivt, så länge det inte drabbar min bransch.
Det är ju positivt om du är positiv Morten Alper. Jag uppfattade dig inte så. Skulderna i Sverige är alldeles för höga det håller jag med om. Men det är inte konkurrens som kommer att innebära en sådan fälla. Det finns ju lösningar för det här också bara att politikerna inte vågat ta tag i det ännu.
Personligen anser jag att ingångslönerna i Sverige kan gå ned ganska rejält. Det tror jag skulle lösa delar av arbetslösheten för yngre. Men lönerevideraringar efter 18 månader och dylikt.
Personligen anser jag att ingångslönerna i Sverige kan gå ned ganska rejält. Det tror jag skulle lösa delar av arbetslösheten för yngre. Men lönerevideraringar efter 18 månader och dylikt.
Jag menar att arbetarna i Kina börjar få det lite bättre och företag inser vikten av att det står "made in sweden" på produkterna.Mikael_L skrev:Ja du menar alltså att genom att konkurrensutsätta sig och effektivisera sig så kan man vinna jobben till landet?
Ja det är ju precis detta som hela tiden har varit min åsikt också. Att det inte är lönt att skydda någon verksamhet mot konkurrens, det spricker ändå alltid förr eller senare och det gör bara mer ont ju senare det sker.
Konkurrensnyckeln här till att få tillbaka ett par arbetstillfällen var helt enkelt att lönerna blivit mer mänskliga i Kina. Inte att lönerna dumpades här.
Nästan alla som driver företag är konkurrensutsatta och alla som driver företag vill effektivisera sig.
Jag är inte emot konkurrens, jag är emot lönedumpningen som jag påpekat tidigare.Jugend skrev:Det är ju positivt om du är positiv Morten Alper. Jag uppfattade dig inte så. Skulderna i Sverige är alldeles för höga det håller jag med om. Men det är inte konkurrens som kommer att innebära en sådan fälla. Det finns ju lösningar för det här också bara att politikerna inte vågat ta tag i det ännu.
Sveriges nav är småföretagare och många av dessa är inom bygg och åkerinäringen bl.a som utsätts av illegal konkurrens och med lönedumpning där arbetare har mellan 15-70 :- i timmen.
Kommer dessa företagare och arbetare tvingas lämna sina uppdrag pga det som pågår så kommer det bli en riktig fet bankkris.
Olika skatteregler inom EU ställer även till problem för svenska företag.
Jag är också för att tröskeln sänks vid ingångslöner för unga. Det har funnits förut och fungerade utmärkt, men då måste även seriösa arbeten finnas.
Man kan inte erbjuda en ungdom 30:- i timmen för att rumänerna har det. Då kommer det inte börja snurra igen.
Översatt från corporate bullshit-språket så betyder det väl att kostnaderna ökat i Kina och minskat i USA så att det inte längre är ekonomiskt motiverat att ha produktionen på andra sidan klotet.bra-byggare skrev:
När det gäller själva frågeställningen så tycker jag att protektionism är feltänk. Visst kan det ge kortsiktiga fördelar, men andra nationer kommer bara att ge igen med samma mynt (tullar, importrestriktioner, visumtvång, kampanjer för att handla inhemskt) och i längden så är alla förlorare på det.
Vi kan ju ta ett påhittat extremexempel. För 10000 år sedan så kommer en vandrande verktygsförsäljare till en liten by och säljer bronsyxor. Hur ska byborna resonera för bäst välfärd på sikt?
A: Fina grejor det här, vi köper tio stycken. Vi kommer att bli mycket mer produktiva.
B: Nej tack, vi måste ju tänka på jobben också. Eftersom yxorna håller mycker bättre så kommer den lokala verktygsmakaren att bli arbetslös. Dessutom blir fem skogshuggare och tio snickare överflödiga när de nya yxorna gör arbetet snabbare.
Problemet är väl snarare att i den rådande globaliseringen som pågår för fullt blir marknaden alltmer internationell, men spelreglerna fortfarande sätts på nationell nivå. Nationer tävlar om att ge bäst villkor till storföretagen för att poilitikerna desperat vill skapa fler jobb i just sitt land. Plötsligt verkar arbetskraft från olika länder med helt olika skattesystem (och med helt olika syn på svartarbete) inom samma område. Jag tror vi behöver fler överenskommelser på internationell nivå snarare än protektionism.
Dessutom är det smärtsamt för oss i de "gamla" i-länderna när fattigare länder börjar närma sig oss i utvecklingen och inte bara gör skitjobbet billigt för att sedan köpa tillbaka dyra högnivåprylar. När de själva tillverkar de avancerade produkterna till ett lägre pris så ställer det till det för oss. Jobb försvinner och vi kan inte längre kompensera det genom mer avancerade uppgifter i samma utsträckning som tidigare. Det problemet får vi nog dras med tills även inkomsterna blivit mer likartade.
Lite offtopic, jag kom att tänka på annan sak när det gäller protektionism som jag tycker är lite rolig. Nämligen mjölk...
Finns det något landskap som inte har mjölkförpackningar med yviga texter om "lokalt producerad mjölk från Dalarna/Sörmland/Skåne/whatevever" med diverse utläggningar om öppna landskap och lyckliga kossor. Som om det helt plötsligt skulle förändras när man kör över länsgränsen. (Man kan ju tänka sig en viss miljövinst med närproducerat, men när alla småmejerier är nedlagda och mjölken åker lastbil 15 mil tur och retur kors och tvärs över länsgränser så är ju den poängen borta.)
Finns det något landskap som inte har mjölkförpackningar med yviga texter om "lokalt producerad mjölk från Dalarna/Sörmland/Skåne/whatevever" med diverse utläggningar om öppna landskap och lyckliga kossor. Som om det helt plötsligt skulle förändras när man kör över länsgränsen. (Man kan ju tänka sig en viss miljövinst med närproducerat, men när alla småmejerier är nedlagda och mjölken åker lastbil 15 mil tur och retur kors och tvärs över länsgränser så är ju den poängen borta.)
Men ett företag eller en hantverkare kan väl använda pris som en konkurrensfördel? Om det nu finns hantverkare från andra länder som är beredda att arbeta i Sverige för lägre löner än sina svenska kollegor är det då automatiskt frågan om lönedumpning? Vi verkar vara överens om att det är oacceptabelt att utnyttja arbetskraft men om det inte handlar om det så är det intressant om du kan utveckla vad du menar med lönedumpning?Morten Alper skrev:
Hantverkare är absolut inte den första bransch som stött på internationell konkurrens och det är självklart i många fall en inte allt för trevlig upplevelse. Men fördelen som hantverkarna har är att de måste vara på plats för att utföra ett arbete så det är mycket enklare att bygga båtar, sy tröjor, tillverka bilar, vitvaror eller utföra IT-tjänster på distans. Många branscher har fått lägga ner hela eller delar av sin verksamhet i Sverige på grund av konkurrens utan att landet stannat av och när det gäller hantverkare så är jag optimistisk och tror att seriösa, effektiva och kundorienterade företag fortsatt kommer att kunna konkurrera och överleva utan problem och även om det skulle hända så får man ställa om som många andra branscher gjort utan att landet stannat.Morten Alper skrev:Sveriges nav är småföretagare och många av dessa är inom bygg och åkerinäringen bl.a som utsätts av illegal konkurrens och med lönedumpning där arbetare har mellan 15-70 :- i timmen. Kommer dessa företagare och arbetare tvingas lämna sina uppdrag pga det som pågår så kommer det bli en riktig fet bankkris.
Så jag tror faktiskt inte på din teori att utländsk konkurrens på hantverksmarknaden kommer att kunna utlösa en fet bankkris i Sverige.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 871 inlägg
Försöker ni fortfarande propagera för en av två ytterligheter i denna fråga?
Bigfoot är inne på en intressant linje att på internationell basis främja en handel på lika villkor. När kommer vi i hamn där tro?
Bigfoot är inne på en intressant linje att på internationell basis främja en handel på lika villkor. När kommer vi i hamn där tro?
Ungefär samtidigt som när alla länder är överens om samma CO-utsläpp ...Bo.Siltberg skrev:
Jag har svårt att se hur en del länder ens är det minsta intresserade av att tappa den konkurrensfördel dom har genom sin relativa fattigdom.
Och många beskyller nog oss i västvärlden för den fattigdomen, som vi orsakat genom några hundratals år av kolonisation och utsugning.
Själv köper jag gärna rättvisemärkta varor, med förhoppningen om att det ska komma fattigt folk till bättre nytta. Att dom så småningom ska kunna skicka sina barn till skola osv.
På samma sätt ger jag nog gärna en fattig Litauer ett jobb till gagn för han och hans familj och land.
Det kommer nog inte att gå speciellt snabbt, men så småningom kommer nog de enorma klyftorna här världen sakta att minska. Och då kommer allt som denna tråd handlar om bli löst helt automagiskt.