2 309 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Använda "dåligt" fyllnadsmaterial under gräsmatta?
Jag har en tomt med c:a 4m höjdskillnad som jag planerar att fylla upp en hel del, så att jag får mer plan gräsmatta. Jag planerar inte att bygga förrän sommaren/hösten 2013. Jag kommer följaktligen behöva väldigt mycket fyllnadsmaterial. Givetvis tänker jag använda material av "bra" kvalitet under själva huset efter konstens alla regler, men min fundering är hur stor roll det spelar om fyllnadsmassorna under själva gräsmattan är mera sådant som andra har tagit bort från sin tomt med en del organiskt innehåll i form av rötter och dylikt. Jag inser ju att gräsmattan eventuellt kan sjunka ner något, men det borde väl inte göra så mycket, och dessutom borde man väl om det blir mycket bara efterfylla lite där det har sjunkit och så nytt gräs? Det blir ju så dyrt om jag ska köpa "riktiga" fyllnadsmassor till hela...
Du är inne på helt rätt spår.
Huset och ledningsgravar ska ha bra matrial så det inte rör sig där.
Resten kan du fylla upp med "sämre" matrial och sen helt enkelt underhålla vid behov.
Har gjort precis så själv utan problem
Huset och ledningsgravar ska ha bra matrial så det inte rör sig där.
Resten kan du fylla upp med "sämre" matrial och sen helt enkelt underhålla vid behov.
Har gjort precis så själv utan problem
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Spana lite efter hus byggen eller ring hus firmor så kan du säkert få fyllnads massor gratis och kanske tom hemkört med för det kostar en bra slant att lämpa av det på återvinningen.
Man kan säkerligen ringa åkare med och få det den vägen.
Tänk bara på att du måste söka marklov om du ska höja mer än 50 cm.
Man kan säkerligen ringa åkare med och få det den vägen.
Tänk bara på att du måste söka marklov om du ska höja mer än 50 cm.
Klicka här för att svara