P Plutus skrev:
Styra fläkten går alltid att lösa, men beroende på LLVP:s effekt så är troligtvis rören för små för att ge ett användbart tryckfall för att kunna köra vatten igenom innedelen.. Men prova, och berätta sen hur det gick, vi är nyfikna:)
Hmm...tryckfall? Varför skulle jag behöva det? Jag behöver väl endast ett flöde genom rören i innedelen? Varför skulle effekten ha någon inverkan alls?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Hmm...tryckfall? Varför skulle jag behöva det? Jag behöver väl endast ett flöde genom rören i innedelen? Varför skulle effekten ha någon inverkan alls?
Små rör ger högt tryckfall som gör det svårt att pressa vatten igenom rören. om värmepumpens effekt är hög så behövs större flöde av vatten än om effekten är lägre. En förångare är gjord för att flytande köldmedium ska förångas inuti rören vilket ger hög effekt utan att behöva stora rör. men om förångaren är stor och ditt behov av värme är litet så kanske det går ändå.
 
En mer användbar lösning är att på bilskroten skaffa en kylare med inbyggd kylfläkt för 12 Volt.
Den kan du koppla direkt på radiatorslingan utan problem.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Fick tipset för flera år sen att använda innedelen, den som sa det hade själv så.
Har inte fått tag på någon än så jag har inte testat själv.

Vanlig bilkylare och elfläkt? Det lät ju smidigt
Man får väl proppa till expansionskärlet men det är ju enkelt.
Hur löser man in ut gångarna, från gummislang till pex?
 
P Plutus skrev:
Små rör ger högt tryckfall som gör det svårt att pressa vatten igenom rören. om värmepumpens effekt är hög så behövs större flöde av vatten än om effekten är lägre. En förångare är gjord för att flytande köldmedium ska förångas inuti rören vilket ger hög effekt utan att behöva stora rör. men om förångaren är stor och ditt behov av värme är litet så kanske det går ändå.
Alltså...förångaren sitter väl i utedelen? Utedelen är INTE inkopplad i mitt tänkta scenario.
 
L Leif i Skåne skrev:
En mer användbar lösning är att på bilskroten skaffa en kylare med inbyggd kylfläkt för 12 Volt.
Den kan du koppla direkt på radiatorslingan utan problem.
Dessa fläktar brukar låta ungefär i stil med en höfläkt på en gammal bondgård, men tanken kan nog vara intressant ifall man skulle använda andra fläktar, t.ex. chassifläktar till datorer.
 
Jag har läst om någon som använde en lös innerdel som AC kyld av kallvatten från kranen. Jag tror att det var en gammal utan inverter till kompressorn. Under de förhållandena gick det att få både fjärrkontroll och termostat att fungera. De med inverter har en dubbelriktad kommunikation mellan delarna. Säkerligen inte omöjligt att förstå protokollet och emulera en ytterdel. Men antagligen ganska tidskrävande.
 
Alla tankar är jättebra och välkomna, men varför drar så många in utedelen i resonemangen? Jag tycker att jag vart ganska tydlig med konceptet; det är endast innedelen som kommer att vara inkopplad. Att styra tempen för värme (ej kyla) gör man ju easy peasy med en helt vanlig radiatortermostat på inloppsröret till innedelen. Fläkten kan och kommer att gå non stop, men det gör absolut ingenting då den hjälper till att fördela värmen i rummen.
 
Om du tänkt plocka bort all befintlig elektronik och ersätta med en egen styrning av fläkten ser jag inga problem förutom möjligtvis att det är större strömningsmotstånd i den än i en fläktkonvektor avsedd för vatten.
 
Jag har tänkt att få fläkten att gå, helst med styrmöjlighet från fjärren, men resten av funktionnerna är ointressanta. Det är spridningen av värmen och värmebäraren som är det intressanta för mig.
 
tommib
Anledningen till att så många pratar om utedelen är att det är fullt möjligt att innerdelen inte fungerar utan den. Allt beror på hur det sitter ihopkopplat elektroniskt. Som Avemo säger, om du river ut all elektronik och bygger egen styrning, inga problem mer än att det är små rör. Om du tänker använda delen som den är kan det vara mer eller mindre problem. Om du redan har en del, testa. Anslut till el och se om den hoppar igång.
 
En fundering, var är det tänkt att denna ska sitta i bostaden? Man har ju normalt sett inte allt för högt tryck i ett värmesystem, och om jag minns fysiken rätt minskar väl trycket i förhållande till höjden? Kommer du ha tryck nog att det orkar cirkulera något genom innerdelen som ofta sitter högt upp på en vägg? Går det lösa med en extra cirkulationspump kanske? (ingen aning, tänker högt)
Funderar på om det går att testa det på något smidigt sätt vilket tryck du behöver för att få ett vettigt flöde.
 
Bjurran Bjurran skrev:
En fundering, var är det tänkt att denna ska sitta i bostaden? Man har ju normalt sett inte allt för högt tryck i ett värmesystem, och om jag minns fysiken rätt minskar väl trycket i förhållande till höjden? Kommer du ha tryck nog att det orkar cirkulera något genom innerdelen som ofta sitter högt upp på en vägg? Går det lösa med en extra cirkulationspump kanske? (ingen aning, tänker högt)
Funderar på om det går att testa det på något smidigt sätt vilket tryck du behöver för att få ett vettigt flöde.
Mycket bra och intressant fråga. Jag måste tyvärr rota fram formelsamlingen en dag och kolla det. Jag har tänkt sätta min på andra våningen, alltså drygt 5 meter över mark, och 6 meter över cirkulationspumpen och pannan.
 
Brukar det inte finnas flera pumpar när det är system för golvvärme? Jag är säker på att problemet med tryckfall i tunna rör går att lösa med en extra pump. Jag är inte säker på att man kan få fjärrkontrollen att ändra fläktvarvtal på en innedel om inte innedelen "tror" att en utedel är ansluten.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Mycket bra och intressant fråga. Jag måste tyvärr rota fram formelsamlingen en dag och kolla det. Jag har tänkt sätta min på andra våningen, alltså drygt 5 meter över mark, och 6 meter över cirkulationspumpen och pannan.
Är absolut inte utbildad inom värmesystem utan bara en lekman men det jag hört är att trycket man har i systemet ska styras av hur hög vattenpelare man har, alltså högre tryck om det är högt till översta radiatorn.
Om så är fallet borde det väl rimligtvis betyda att trycket är lägre ju högre upp du kommer. (Bör stämma med tyngdkrafter osv också, men som sagt, jag är lekman)
Du riskerar alltså att ha väldigt lite tryck där du vill få det att passera genom något som är gjort för ganska högt tryck, och dessutom vatten som är lite trögt att flytta genom system.
Det kan definitivt bli ett problem, men någon som är mer insatt kanske kan ge ett besked om ifall det går med en extra pump. Frågan är då var du lämpligast kan sätta den (man vill ju inte gärna ha en ful pump på väggen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.