22 467 läst ·
18 svar
22k läst
18 svar
Äntligen 3-fas men....
Det ser fel ut. Först har vi kopplingsboxen på motorn. Där är den Y-kopplad vilket är rätt om den skall anslutas till trefas i Sverige.PellePersson skrev:
Men sedan har vi CEE-donet. Och där ser det ut som att du anslutit den tredje fasen till nollan i stickproppen.
Så flytta den blå ledaren till anslutningen "T3" och prova att koppla på ström. Går den då åt fel håll så byter du plats på två faser.
En ytterligare fråga är om du har något motorskydd? Den kommer att fungera utan. Men den riskerar att förstöras om den blir överbelastad eller en fas försvinner.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 507 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 507 inlägg
Jag har snickesnackat med ett par elektriker om motorskydd och slutsatsen av våra diskutioner är att motorskydd aldrig är fel och särskilt inte om motorn är dyr eller svår att ersätta men att det egentligen bara är riktigt viktigt på maskiner som inte övervakas, typ en kompressor eller pump.
@Mikael_L vad säger du om den slutsatsen?
@Mikael_L vad säger du om den slutsatsen?
Tja, varför frågar du just mig.
Jag lovar att det finns lika och även mer kompetenta på detta forum i sådana här frågor.
Men visst, jag svarar ändå gärna, och jag håller med de elektriker du snickesnackat med, det är aldrig fel, men kan hoppas över för motorer som inte är svåra/dyra att ersätta och som man har rimlig bevakning över.
Det finns ju massor av produkter med trefasmotor som säljs som inte har något motorskydd.
Man menar nog att en brunnen motor ändå är såpass ovanligt att det inte motiverar ett motorskydd på en relativt billig produkt.
Frågan är ju också vad man vill skydda sig mot.
Är det att en fas tappas, eller överlast, eller att motorn efter måååånga timmars drift börjar bli så dålig att det är dags att byta lager och/eller linda om den.
Det senaste är nog mest aktuellt för väldigt dyra eller unika motorer.
Jag lovar att det finns lika och även mer kompetenta på detta forum i sådana här frågor.
Men visst, jag svarar ändå gärna, och jag håller med de elektriker du snickesnackat med, det är aldrig fel, men kan hoppas över för motorer som inte är svåra/dyra att ersätta och som man har rimlig bevakning över.
Det finns ju massor av produkter med trefasmotor som säljs som inte har något motorskydd.
Man menar nog att en brunnen motor ändå är såpass ovanligt att det inte motiverar ett motorskydd på en relativt billig produkt.
Är det att en fas tappas, eller överlast, eller att motorn efter måååånga timmars drift börjar bli så dålig att det är dags att byta lager och/eller linda om den.
Jag räknar nog även billiga motorer som dyrbara hemma hos mig då det innebär meck och ställtid att byta 😅Mikael_L skrev:
Tja, varför frågar du just mig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden