En fantastisk svets att använda! Jag svetsade med en sådan på 60-70 talet men den var parkerad på verkstaden den flyttar man inte omkring utan bara starta på morgonen stäng på kvällen.
Den är lågvarvig 1450 rpm så den är nästan helt tyst och ger en fin likspänning utan rippel.
Bara kopparvärdet är många tusen med den tyngden.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Hur funkar den, är det en roterande omformare inblandad?

Det är en roterande omformare.

M -MH- skrev:
Hur funkar den, är det en roterande omformare inblandad?
Ja den är en Y/D startad 4 polig elmotor som driver en likströmsgenerator. Den klar sig på 16A
Men var är svetskablarna där är ett stort värde i dom de brukade vara på 120 mm2 och väga multum.

Det finns en massa kontaktbleck och släpringar och andra mekaniska delar i dem som slits och ibland behöver repareras och reservdelarna är man naturligtvis tvungen att tillverka själv... men får man igång en sån där gammal generatorsvets så är den överlägsen allt annat som någonsin har tillverkats i svetsväg.

Om du bara skall ha den till husbehov klarar du dig med litet kortare och klenare svetskablar än den hade i yrkesbruk. Du lär ju knappast svets med grövre stickor än 4 mm och du behöver inte dra ut 15 meter kabel för att nå bortre ändan på en bogserbåt som är på slip.
Handtag och jordklämma och kablar är slitdelar på en svets. Isoleringen ramlar av kablarna då de blir gamla och handtaget och jordklämman slits ut rent mekaniskt. Handtag och jordklämma är billiga men kablarna är ganska dyra. Å andra sidan håller nya kablar säkert i 30 år.

Jag bytte ena kabeln och handtag och jordklämma på min Unitor likriktare när jag köpte den. Nu börjar det bli dags att byta andra kabeln.

just den där har väl några år på nacken men annars är ju omformare från Hägglund mer vanliga och inte särskilt svåra att hitta. Väldigt fina att svetsa med men som sagt. Otroligt otympliga........

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.