Antik ringklocka

5k läst  2 svar

1. pelleulf
    Medlem Nivå 2
    Är det ngn som fattar hur denna gamla ringklocka funkar??
    Jag får den bara att ringa en gång, pendeln mellan klockorna slår över en gång åt ena hållet tills jag polvänder batteriet, då går den över åt andra osv.......vad är det som får den att ringa (polvända) själv ??
    Från spolarnas nedre del går var sin liten tråd till skruvarna och de blå batterisladdarna som jag håller mot ett 9v batteri. Andra änden på spolarnas lindningar är sammanbundna vad jag kan se. Jag trodde att det skulle funka som så att när spänningen kopplas på så laddas den ena spolen upp och förflyttar ringkulan mot den ena klockan som kortsluter och den andra spolen laddas upp och tar över osv....

Tänkte nämligen använda denna i mitt tycke otroligt coola grej som dörrklocka, men om ingen finner på råd snart så skiter det sej nog:(

2. Y
    Medlem Nivå 12
    Tricket är att mata den med växelström.

En vild gissning är att det är en telefonringklocka, och då har det säkert varit 25Hz eller liknande, så den kommer kanske ringa med "fel" klang mot hur den var tänkt att låta från början när du kör med 50Hz.

En vanlig "väggvårta", alltså såndär transformatorklump som brunkar hänga ihop med små hemelektronikprylar, som ger rätt spänning är allt du behöver. Den snygga lösningen är väl att köpa en ringledningstransformator.

Det svåra är att veta vad som är rätt spänning. Jag skulle provat mig fram och se var gränsen går där den börjar låta, och ta strax över det.

P.S. kolla om du annars kan få multum för den av nån som samlar på antika telefonprylar :)

3. pelleulf
    Medlem Nivå 2
    Tack! Ja det får nog bli trafo ändå, problemet är bara att jag inte har någon 220 fram till ev trafo men det löser sig nog, vill helst inte ha sladdar på väggen. Det konstiga är bara att jag har en annan klocka, bara en vårta typ. från 70 talet och den har oxå 2 spolar och en brygga med kläpp och den ringer med batteriet. Det enda som skiljer är att bryggan har en fjädrande arm som går mot den ena spolen och själva bryggan mot den andra och så finns det ett motstånd i kretsen. kläppen sitter även här på bryggan. Denna är tyvärr ca: 10000 gånger tråkigare att ha på väggen......
    // Pelleulf

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: