Lyckades få igenom en TP-kabel parallellt med den tunna antennkabeln (köpt på NetOnNet) som jag hade liggande sedan tidigare och som fungerat bra till första uttaget.
Med dataström aktiv i TP-kabeln får jag exakt samma signalstyrka och kvalitet som jag fick med den feta antennkabeln när den låg själv i flexslangen.
Mission accomplished!

Tack alla för er hjälp.