6 123 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Antennuttag spökar
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Har två antennuttag (Macab) som är kopplade i serie. Ville testa att byta ut kabeln mellan uttagen mot en smalare för att ev. även kunna få igenom en TP-kabel i flexslangen. Fick knappt signal så bytte tillbaka till orginalkabeln.
Nu får jag ingen signal med denna heller. Testat med ytterligare en annan kabel med samma resultat. Första uttaget fungerar fortfarande utan problem, på HD-kanaler 97% styrka och 100% kvalitet.
Kan ett antennuttag gå sönder, känns otroligt? Kan jag på nåt sätt mäta med multimeter?
Nu får jag ingen signal med denna heller. Testat med ytterligare en annan kabel med samma resultat. Första uttaget fungerar fortfarande utan problem, på HD-kanaler 97% styrka och 100% kvalitet.
Kan ett antennuttag gå sönder, känns otroligt? Kan jag på nåt sätt mäta med multimeter?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Uttag kan definitivt gå sönder. Kolla bara så du inte har fått kardelfel, dvs att någon liten del utav jordflätan ligger mot mittledaren (kortis).
Har du verkligen fått till det rätt i uttaget?
Ingen kardel ifrån strumpan som ligger runt mittledaren, eller att mittledaren är för lång så den tar mot jord någonstans..
Går inte att mäta signalen med multimeter, men själva kabeln går ju att kontinuitetsmäta för att se att det inte är avbrott eller kortslutning i den.
Du kan ju också testa att byta plats på uttagen, och bara skarva kablarna i första dosan på något påhittigt sätt
Du bör få lite signal även om du bara tvinnar ihop mittledarna och skärmarna med varandra..
Ingen kardel ifrån strumpan som ligger runt mittledaren, eller att mittledaren är för lång så den tar mot jord någonstans..
Går inte att mäta signalen med multimeter, men själva kabeln går ju att kontinuitetsmäta för att se att det inte är avbrott eller kortslutning i den.
Du kan ju också testa att byta plats på uttagen, och bara skarva kablarna i första dosan på något påhittigt sätt
Du bör få lite signal även om du bara tvinnar ihop mittledarna och skärmarna med varandra..
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Jag har skalat om och kollat jorden flera gånger i tron om att jag fått det fel. Jag kan inte se att flätan ska ha kontakt med ledaren i nån av ändarna. Kabeln bör vara ok eftersom jag testat med tre olika.
Ska se om jag kan få assistans av sambon med att hålla i hop kablarna där nere. Får bli vid tillfälle när 1,5-åringen sover...
Funkar inte det får jag prova med ett nytt uttag men det känns långsökt.
Ska se om jag kan få assistans av sambon med att hålla i hop kablarna där nere. Får bli vid tillfälle när 1,5-åringen sover...
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Är inte möjligt att dra TP-kabel och en antennkabel av god kvalitet i samma flexslang det går inte ens i ett VP rör, så när du fått ordning på dina antennuttag så får du hitta en annan lösning för TP-kabeln
Struntprat. Dels så har du ingen aning om vilken diameter det är på flexslangen. Dels är det där med "kabelkvalité" lite som med HiFi-nördarna och deras hjärnspöken. I en vanlig villa är även "dåliga" kablar tillräckligt bra. Sen är väl inte alltid skillnaden mellan bra och dålig kabel dess diameter. Jag försökte t.ex. få in två "dåliga" KAT5e-ledare ifrån Biltema i en 16mm-slang vilket knappt gick. Köpte tunnare variant på Ahlsell och det gick som en dans. Har två nätverkskablar, en koax och en gammal hederlig telekabel i 20mm-slang på några ställen i mina väggar utan problem.cecar33 skrev:
Redigerat:
Steamboy skrev:Struntprat. Dels så har du ingen aning om vilken diameter det är på flexslangen. Dels är det där med "kabelkvalité" lite som med HiFi-nördarna och deras hjärnspöken. I en vanlig villa är även "dåliga" kablar tillräckligt bra. Sen är väl inte alltid skillnaden mellan bra och dålig kabel dess diameter. Jag försökte t.ex. få in två "dåliga" KAT5e-ledare ifrån Biltema i en 16mm-slang vilket knappt gick. Köpte tunnare variant på Ahlsell och det gick som en dans. Har två nätverkskablar, en koax och en gammal hederlig telekabel i 20mm-slang på några ställen i mina väggar utan problem.
För att inte använda samma tykna attityd som du!
Hur vanligt är det med grövre slang (16 mm) till vanliga antennuttag i bostäder?
Kan du berätta vad den antennkabel heter som du påstår går att dra i tillsammans med TP kabel och håller god kvalitet.
PS Jag pratar inte om nördkvalitet, utan kablar som är ok. Men antennkabel är kvalitet bl. skärmen runt och diameter på ledaren.
Här har du en tunn koaxialkabel
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-912-01&toc=0&q=Koaxialkabel
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=55-912-01&toc=0&q=Koaxialkabel
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Aha, då har jag lyckats med nåt omöjligt då menar du? Har dragit en Sat-kabel tillsammans med en Cat6-kabel i ett vp-rör, som övergör till en flexslang. Gick bra (lite trögt ibland, men det gick).cecar33 skrev:
DKT Sat-kabel, minns inte Cat6-kabeln, men det är riktig installationskabel av kvalitet.
Angående uttaget har jag varit med om flera gånger att uttaget inte skickar vidare signalen på grund av nåt internt fel.
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Tack för all input. Verkar ju som det skulle kunna gå med koax+TP även om det inte är rekommederat. Vad är det som kommer störas mest, TV eller data?
Jag har det jäkligt svårt att få till det snyggt där TV:n är placerad på övervåningen så antennuttaget skulle absolut vara min bästa chans. Visst blir det trångt men på bottenvåning har jag lyckats få igenom både en CAT6 UTP (Kjell & Co) och en tunn antennkabel (NoN, länk nedan). Flätan är så klen så man blir mörkärdd men på bottenvåningen har jag perfekt signal (TP har aldrig varit inkopplad så vet inget om ev störning ännu).
http://www.netonnet.se/art/tv-och-b...ndersson-antenna-cable20mnoplugs/165040.4310/
Ok, så antennuttag kan lägga av? Borde väl inte vara nåt mekaniskt i dom så trodde det nästan var en omöjlighet. Då kanske jag ska köpa på mig ett på öppet och testa. Hade ju helt klart varit bäst för min del om det var så. Hade jag iof inte behövt lägga pengar på ny fet antennkabel men men...
Jag har det jäkligt svårt att få till det snyggt där TV:n är placerad på övervåningen så antennuttaget skulle absolut vara min bästa chans. Visst blir det trångt men på bottenvåning har jag lyckats få igenom både en CAT6 UTP (Kjell & Co) och en tunn antennkabel (NoN, länk nedan). Flätan är så klen så man blir mörkärdd men på bottenvåningen har jag perfekt signal (TP har aldrig varit inkopplad så vet inget om ev störning ännu).
http://www.netonnet.se/art/tv-och-b...ndersson-antenna-cable20mnoplugs/165040.4310/
Ok, så antennuttag kan lägga av? Borde väl inte vara nåt mekaniskt i dom så trodde det nästan var en omöjlighet. Då kanske jag ska köpa på mig ett på öppet och testa. Hade ju helt klart varit bäst för min del om det var så. Hade jag iof inte behövt lägga pengar på ny fet antennkabel men men...
Ingen av dem kommer att störas hävdar jag.
Coaxen har ju skärm som skyddar antennsignalen och det finns inte att signalen från antenkabelen skulle störa Ethernet.
Får du en åskträff i antennen så ok men inte normaldrift inte. Ethernet är betydligt stryktåligare än vad de flesta tror
Coaxen har ju skärm som skyddar antennsignalen och det finns inte att signalen från antenkabelen skulle störa Ethernet.
Får du en åskträff i antennen så ok men inte normaldrift inte. Ethernet är betydligt stryktåligare än vad de flesta tror
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Jag provade att byta uttaget på bottenvåningen och vips funkade TVn där uppe. Grymt skönt! Nu återstår att dra en ny tunnare antennkabel och prova med en parallell TP.