Tjena.

Skulle vilja ha svar ifrån elektrikerna på detta forum hur mycket tid ni tror följande skall bör ta:

Objekt:
Lgh 3 rum och kök.

Arbetet kort:
Jorda upp hela lgh. Byta alla uttag och knappar till Elko plus. Byta central. Fixa el för TT och TM i badrum genom att dra nytt ifrån centralen 10 m bort. Montera 6 spottar i badrum. 7 spottar i hall. Alla skall dimmras med dosdimmer.

Vad som skall göras:

Hall:
Byta elcentral. Enfas. JFB, samt 6 automatsäkringar skall monteras.
Taket sänks 50 mm och det skall förberedas för montage av 7 st 12V halogen spots.
Återfjädrande tryckknapp skall monteras i varsin ände av hallen för dosdimmer för spotlights.

Badrum:
Nya dosor för TT och TM brytare samt uttag för dessa skall monteras, matningen till dessa dosor dras ifrån centralen i hallen under det sänkta taket. Avstånd mellan central och dosor ca 10 m.

4 st spotlights i tak med trafos och dosdimmers. Pucktafos måste användas då det är det enda som går in pga det knappa utrymmet på 5 cm.

Montera en utanpåliggande ram invid dörr för 3x1 knapp och ett ip44 uttag.

Ytterligare 2 spotlights med dosdimmer och trafo i en "nerbyggnad" för att dölja ventilation.

Vardagsrum:
Dra om ny FK för att jorda upp och montera 3 uttag, ett lamputtag, en belysningsknapp. Koppla två kopplingsdosor.

Sovrum:
Dra om och montera 2 uttag, ett lamputtag och en belysningsknapp. Två dosor i detta rum.

Sovrum:
Dra om fk för att flytta en knapp till en annan dosa. Byta och jorda upp 2 uttag och ett lamputtag. En kopplingsdosa i detta rum.

Kök:
Dra om fk och jorda upp två uttag och två knappar. Två lamputtag.

Mäta allt.
Skriva centralbeteckning.
Omöjligt att dra om i två dosor så man får spika upp kulo.
Felsöka lite, hitta vad som går vart.
Krångla då snickaren satt fast slangen mellan gipsskiva och regel i taket.

Osv.

Hur lång tid skulle ni uppskatta detta till?

En vecka kanske.

Tror Patrik är lite optimistisk. 26 st spottar. Bara detta är några dagars arbete

Får det iofs bara till 13 spottar.

Isåfall drämer jag i med två veckor. :)

//Patrik

hempularen skrev:
Får det iofs bara till 13 spottar.
Ah.. Han hade räknat upp samma spottar flera gånger. :|

Hade ju faktiskt känts nästan lite exotiskt att installera HALOGEN-spottar nu med all LED.

Jag minns nästan inte hur det gick till att installera halogen

Redigerat:
Skulle även jag tippa på 1 vecka, kanske lite mindre, flyter det på så går det fortare än man tror!

Kan ett jobb gå fortare än man trodde ????? Jo om jag tänker efter riktigt var det ett för 12 år sedan som gick lite fortare än kalkylerat ;)

elmont skrev:
Kan ett jobb gå fortare än man trodde ????? Jo om jag tänker efter riktigt var det ett för 12 år sedan som gick lite fortare än kalkylerat ;)
d^_^b Då ska man vara en riktig tidspessimist om det ska hända.

A
elmont skrev:
Jaha, du har fått åka på lunch en kvart tidigare? Vissa har det bra

Låter som knappt en veckas jobb, förutsatt att det finns en utförlig ritning.

Timor skrev:
Låter som knappt en veckas jobb, förutsatt att det finns en utförlig ritning.
Men det finns det högst sannolikt inte. ;)

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.