Hej!
Jag har sökt på nätet men hittar inte svaret, undrar om ni kan.
När en second handbutik säljer en gammal lampa vet jag att de kan klippa av kontakten för att det då ligger på köparen att ansluta rätt/dra om trådarna i lampan. Men när lampan säljs såhär, ligger det på köparen att veta att det är tokigt eller har säljaren ansvaret om det skulle ske en olycka? Spelar det nån roll om säljaren satt på kontakten själv eller om den kom in så i butik? Skärmen är av mässing, vet inte hur sockeln ser ut.
Jag har sökt på nätet men hittar inte svaret, undrar om ni kan.
När en second handbutik säljer en gammal lampa vet jag att de kan klippa av kontakten för att det då ligger på köparen att ansluta rätt/dra om trådarna i lampan. Men när lampan säljs såhär, ligger det på köparen att veta att det är tokigt eller har säljaren ansvaret om det skulle ske en olycka? Spelar det nån roll om säljaren satt på kontakten själv eller om den kom in så i butik? Skärmen är av mässing, vet inte hur sockeln ser ut.
Det juridiska ansvaret låter jag vara osagt, men själva sladden ser ut att vara en platt tvåpolig ledare, så att det är en jordad anslutning har ingen annan påverkan än att lampan kan kopplas in i ett jordat uttag. (Frågan är om den tillverkades dubbelisolerad med flat kontakt eller om anpassningen har gjorts för att få i en ojordad kontakt i en jordad grenkontakt.
Ja nä den här kan vara ofarlig, jag har nog inte kunskap nog att kolla, så kanske just den här lampan var ett dåligt exempel. Men är intresserad av vem som har undersöknings/kunskapsplikt.Dowser4711 skrev:
Det juridiska ansvaret låter jag vara osagt, men själva sladden ser ut att vara en platt tvåpolig ledare, så att det är en jordad anslutning har ingen annan påverkan än att lampan kan kopplas in i ett jordat uttag. (Frågan är om den tillverkades dubbelisolerad med flat kontakt eller om anpassningen har gjorts för att få i en ojordad kontakt i en jordad grenkontakt.
en del butiker kan ju ha en skylt med texten ”ej funktionstestad” tex
Jag gillar den här butiken och ägaren, en gång har jag sagt till om en skadad sladd jag såg. Ville bara hjälpa till
Juridiskt är det nog lite av en gråzon. En second hand-butik torde normalt inte omfattas av det mer långtgående ansvar som vilar på den som "sätter en produkt på marknaden". Och även det ansvaret är långtifrån obegränsat.
Som en f.d. kollega uttryckte det - Han hade köpt en flaska schampo som enligt tillverkaren var "garanterat giftfritt". Han funderade på vad det innebar och ringde upp tillverkaren och frågade vad som händer om hans dotter drack upp flaskan och dog. - Ja, då får du pengarna tillbaka svarade damen i kundtjänst glatt.
Som en f.d. kollega uttryckte det - Han hade köpt en flaska schampo som enligt tillverkaren var "garanterat giftfritt". Han funderade på vad det innebar och ringde upp tillverkaren och frågade vad som händer om hans dotter drack upp flaskan och dog. - Ja, då får du pengarna tillbaka svarade damen i kundtjänst glatt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Man får inte sälja (vidare) eller ens skänka bort en lampa som är modifierad. Den måste i så fall CE-märkas för det nya utförandet. En (dålig) lösning är då att klippa av stickproppen. Men i vilket fall måste köparen bli medveten om lampans skick och behov av renovering trots att Produktsäkerhetslag (2004:451) ger just detta kryphål
3 § Lagen tillämpas inte i fråga om
1. begagnade varor som tillhandahålls som antikviteter, och
2. varor som skall repareras eller renoveras innan de kan tas i bruk, om näringsidkaren tydligt informerar konsumenten om att det är fråga om en sådan vara.
Det är alltså precis lika illa om köparen blint skruvar dit en stickpropp, av vilken typ det än må vara. Olyckor vill vi inte ha så det är bara fånigt att försöka lista ut vem som åker dit.
3 § Lagen tillämpas inte i fråga om
1. begagnade varor som tillhandahålls som antikviteter, och
2. varor som skall repareras eller renoveras innan de kan tas i bruk, om näringsidkaren tydligt informerar konsumenten om att det är fråga om en sådan vara.
Det är alltså precis lika illa om köparen blint skruvar dit en stickpropp, av vilken typ det än må vara. Olyckor vill vi inte ha så det är bara fånigt att försöka lista ut vem som åker dit.
Jag tycker frågeställningen är lite sned. En elolycka kan leda till döden då är det ointressant att du faktiskt kan skylla på den dom sålt den eller inte. Du kan heller inte veta om lampan är ok när du köper second hand. Så svaret borde bli att man inte ska köpa elprylar second hand om inte ett av följande villkor är uppfyllda:
- Du har kompetens att undersöka den elektriska utrustningen själv eller överlåter sådan kontroll till fackman.
- Du hoppas att det ska gå bra, om någon utsätts för elchock så hoppas du att butiken tar ansvar.
- Du har kompetens att undersöka den elektriska utrustningen själv eller överlåter sådan kontroll till fackman.
- Du hoppas att det ska gå bra, om någon utsätts för elchock så hoppas du att butiken tar ansvar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Rör upp i badrumsgolv brf:s ansvar vid renovering
Badrum -
Är kostnad för klyvning via lantmäteriet avdragsgill vid försäljning?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Avdrag på vinstskatt vid försäljning av hus.
Köpa & Sälja hus -
Verisure vid bostadsförsäljning
Villalarm & Hemautomation -
Ansvar vid försäljning av tidigare renovering
Juridik