Claes Sörmland
De flesta äldre träd dör sakta men säkert. Det är en del av deras biologi och livscykel.

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Personligen skulle jag inte lita på en Aborist som sa att de trädet var friskt innan olyckan.

B Barrväxt skrev:
"trädet kan falla eller tappa grenar när som".
Då borde man ta bort alla gamla askar - dvs de som ännu inte dött av askskottssjukan. Här längs landsvägen har vi fortfarande ett fåtal friska kvar. Min står en meter in i trädgården med kronan högt över vägen. Den fäller ibland rejäla grenar - som en frisk ask gör. Men fällningen sker oftast vid rejäl storm - då får man hålla sig inne ... (bilarna då?) ...

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland
Börjar vi så urbana nu att vi är rädda för träd?

• Gilla
  • Haha
liran och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
I en villaträdgård måste man räkna med att det rör sig barn, husdjur och andra. Då vill man inte han något som kan skada någon där.
Nissens Nissens skrev:
Visst, men som amatör tar jag det säkra före det osäkra, och sätter hellre ett nytt träd växa upp än bevittnar ett gammalt som sakta men säkert dör..
Barn husdjur och andra kan ju skada sej på trädet du planterar, om du är fyllda femtio år när du sätter trädet är det stor chans/ risk att trädet kommer överleva dig och riskerar att ruttna och trilla i backen eller på nån hantverkarbil som kommer för nära efter din död.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De flesta äldre träd dör sakta men säkert. Det är en del av deras biologi och livscykel.
Alla träd dör så småningom skulle jag säga..

yonna yonna skrev:
Då borde man ta bort alla gamla askar - dvs de som ännu inte dött av askskottssjukan. Här längs landsvägen har vi fortfarande ett fåtal friska kvar. Min står en meter in i trädgården med kronan högt över vägen. Den fäller ibland rejäla grenar - som en frisk ask gör. Men fällningen sker oftast vid rejäl storm - då får man hålla sig inne ... (bilarna då?) ...
De som ugör en risk, absolut.

Nissens
F fribygg skrev:
Barn husdjur och andra kan ju skada sej på trädet du planterar, om du är fyllda femtio år när du sätter trädet är det stor chans/ risk att trädet kommer överleva dig och riskerar att ruttna
Det är en stor skillnad på något som redan är ruttet och något som kanske blir det om 100 år…
F fribygg skrev:
och trilla i backen eller på nån hantverkarbil som kommer för nära efter din död.
Det lär inte vara jag som äger trädet då, så det blir den nya ägarens huvudvärk.
F fribygg skrev:
Alla träd dör så småningom skulle jag säga..
Jadu, tror inte någon säger något annat… 🙄

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Börjar vi så urbana nu att vi är rädda för träd?
Träden är ofarliga, det är nog människorna i de urbana miljöerna som du ska vara rädd för isåfall.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Träden är ofarliga
Ofarliga vette f-n...

C cpalm skrev:
Ofarliga vette f-n...
Jämfört med människor ÄR träd att betrakta som ofarliga.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ofarliga vette f-n...
Hört om nått träd som skadat nån hantverkare?

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
C
F fribygg skrev:
Hört om nått träd som skadat nån hantverkare?
Hantverkare vette f-n, men har haft folk i bekantskapskretsen som både strykit med och fått bestående hjärnskador efter att ha fått träd eller stora grenar över sig.

C cpalm skrev:
Hantverkare vette f-n, men har haft folk i bekantskapskretsen som både strykit med och fått bestående hjärnskador efter att ha fått träd eller stora grenar över sig.
Beklagar, det normala är nog att människor är betydligt farligare.

• Gilla
Barrväxt och 1 till
  • Laddar…
så här ruttet var trädet, vilket är lättare att se när det är fällt.

• Fällt träd med synliga röta vid snittytan, omgiven av sågspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fällt träd visar ruttet inre, med motorsåg i förgrunden och avsågade grenar i bakgrunden, i en skogsmiljö.
    Skapa konto
  • Fällt träd med rutten kärna liggande på grus, med synlig del av ved och mossig yta. Bakgrunden visar en släpvagn och en person.
    Skapa konto
  • Ett fällt träd ligger på marken, omgiven av grus och sågspån, vilket visar dess ruttna insida. Flera personer står intill i arbetskläder.
    Skapa konto
  • Fällt träd med synlig röta, liggande på marken.
    Skapa konto
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
B Beppo77 skrev:
så här ruttet var trädet, vilket är lättare att se när det är fällt.
Det hade högst troligt kunnat stå som högstubbe ett bra tag till om man hade velat det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.