2 747 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Ansvar material
Hej,
Vi är och sätter plattor hos en person (vi är ett företag) där kunden själv valt att köpa in materialet själv. Tyvärr så visar det sig efter fogning att en platta har en ytlig spricka. Till min fråga, är det vi som bär ansvaret eller är det kunden själv?
Hade vi sett sprickan så hade vi aldrig lagt plattan utan detta visade sig efter fogning. Vi var även tydliga med att garantier av materiel gäller inte om kunden väljer själv att köpa in materialet istället för att köpa in det från oss.
Skulle uppskatta ett svar om hur ni ser på det hela, självklart kan vi tänka oss ptgärda det utan någon större kostnad eller någon kostnad alls. Vi vill ha nöjda kunder, men vi tänker för framtida uppdrag
Vi är och sätter plattor hos en person (vi är ett företag) där kunden själv valt att köpa in materialet själv. Tyvärr så visar det sig efter fogning att en platta har en ytlig spricka. Till min fråga, är det vi som bär ansvaret eller är det kunden själv?
Hade vi sett sprickan så hade vi aldrig lagt plattan utan detta visade sig efter fogning. Vi var även tydliga med att garantier av materiel gäller inte om kunden väljer själv att köpa in materialet istället för att köpa in det från oss.
Skulle uppskatta ett svar om hur ni ser på det hela, självklart kan vi tänka oss ptgärda det utan någon större kostnad eller någon kostnad alls. Vi vill ha nöjda kunder, men vi tänker för framtida uppdrag
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Svårt läge, jag brukar syna plattorna innan montering, även om jag varit med och handlat.
Ändå kan man göra en miss,
Är det lätt att fixa, gör det, det brukar löna sig i längden.
Ändå kan man göra en miss,
Är det lätt att fixa, gör det, det brukar löna sig i längden.
Vi har kollat plattorna, och tagit bort dem som har varit skadade. Denna har vi inte sett, hade vi gjort det så hade vi aldrig satt den. Alla plattor osv sitter. Bara mjukfogningen kvar. Något vi kanske också ser som ett problem är om vi åtgärda det så bär vi också då ansvaret för att det blivit fel?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Tråkig sits.
Man kan se det lite olika sätt.
Som kund tycker jag att det ingår i plattsättningen att avsyna, en sprucken platta borde ha upptäckts vid en bra avsyning.
Som företagare kan man ju tycka att det är fel på materialet, som i det här fallet inte omfattas av garanti.
Även om jag som kund skulle reklammerat till butiken, så lär kakeltillverkaren skylla på dålig avsyning som inte är deras ansvar.
Men om man försöker se det objektivt. Att enstaka plattor är dåliga är normalt, det ingår i arbetet som plattsättare att sortera bort de dåliga plattorna. Därmed bör denna spruckna platta kunna vara en reklamation av arbetet.
Så kan man ju klart diskutera om plattan var ok vid avsyning och sedan spruckit när fixet härdar. Men då kanske det blir hårklyverier, och i det läget ligger nog bevisbördan på plattsättaren.
Man kan se det lite olika sätt.
Som kund tycker jag att det ingår i plattsättningen att avsyna, en sprucken platta borde ha upptäckts vid en bra avsyning.
Som företagare kan man ju tycka att det är fel på materialet, som i det här fallet inte omfattas av garanti.
Även om jag som kund skulle reklammerat till butiken, så lär kakeltillverkaren skylla på dålig avsyning som inte är deras ansvar.
Men om man försöker se det objektivt. Att enstaka plattor är dåliga är normalt, det ingår i arbetet som plattsättare att sortera bort de dåliga plattorna. Därmed bör denna spruckna platta kunna vara en reklamation av arbetet.
Så kan man ju klart diskutera om plattan var ok vid avsyning och sedan spruckit när fixet härdar. Men då kanske det blir hårklyverier, och i det läget ligger nog bevisbördan på plattsättaren.
Redigerat:
Du har en poäng, men samtidigt känner vi också att det blir svårt som plattsättare att ansvara för kakel kunden väljer att köpa in själv. Då kan dem köpa in jättedåligt kakel och sedan är det vårt fel om det spricker eller så, känns inte riktigt rimligt? Vi har kollat varje platta, den ytliga sprickan har inte synts. Vi hade aldrig satt den annars. Har verkligen svårt och se det som vårt fel/ansvar. Hade däremot kunden köpt materialet från oss hade det varit vårt ansvar.
Byt plattan bara, vad är problemet? Om ni är ett företag som sysslar med att sätta upp plattor så måste detta ha hänt innan, skit samma om det är kunden eller ni som har köpt in materialet.
I mitt fall så säljer jag aldrig in några plattor utan det får kunden fixa själv och helst hos min leverantör och då får dom min rabatt, JA dom får HELA min rabatt

Ofta det händer att sprickan inte syns förrän man fogar, man blir ju lika förbannad varje gång det händer då det tar typ en 30-60 minuter att byta en platta som har suttit några dagar.
I mitt fall så säljer jag aldrig in några plattor utan det får kunden fixa själv och helst hos min leverantör och då får dom min rabatt, JA dom får HELA min rabatt
Ofta det händer att sprickan inte syns förrän man fogar, man blir ju lika förbannad varje gång det händer då det tar typ en 30-60 minuter att byta en platta som har suttit några dagar.
Ja, men vi känner att vi redan ”bjudit” på mycket, även om det kanske låter lite löjligt. Kunden har ändrat, lagt till, ”sparat” in och varje gång tänker vi det är så lite så vi gör det bara, och så har det varit hela processen. Visst är det vårt fel eftersom vi ändå väljer att göra det och bjuda på det, men någonstans får vi säga stopp.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men det är ju något annat. Att du varit flexibel ang. ändringar. Där har du en valmöjlighet. Vissa företag ser det som en affärsmodell att tjäna pengar på ändringar. Andra ser det som affärsmodell att vara flexibel. Den första säljer på lågt pris, tjänar sin vinst på högt prissatta ändringar. Kunden som inte ändrar ger förlust på jobbet.
De som i sin affärsmodell är flexibla säljer på sitt goda rykte, men tar ett högre pris, så de har råd att vara flexibla.
Väljer man att både ha ett lågt pris, och att vara flexibel, då blir det problem med lönsamhet. Väljer man då att fixa lönsamheten genom att börja strula med garantireparationer, istället för att ta betalt för ändringar, då kommer man att objektivt få ett dåligt rykte. Och det kommer att ge dig färre vettiga kunder, fler som väljs bort av mer framgångsrika firmor. En ond spiral.
De som i sin affärsmodell är flexibla säljer på sitt goda rykte, men tar ett högre pris, så de har råd att vara flexibla.
Väljer man att både ha ett lågt pris, och att vara flexibel, då blir det problem med lönsamhet. Väljer man då att fixa lönsamheten genom att börja strula med garantireparationer, istället för att ta betalt för ändringar, då kommer man att objektivt få ett dåligt rykte. Och det kommer att ge dig färre vettiga kunder, fler som väljs bort av mer framgångsrika firmor. En ond spiral.
vi valde att byta utan att göra något större grej av det. Jag förstår dock inte hur du menar med garantier, det är väll inte vår garanti som gäller om kunden köper in dåliga och halv trasiga plattor? Vi kan omöjligt bära ansvar för det eller? Det kunden köper in är det kunden själv får stå för. Som nu har kunden köpt en ikea blandare som ej funkar på utanpåliggande rör. Det kan ju knappast vara vårt fel och vi ska behöva lägga ner tid och pengar på att lösa det utan att kunden betalar för det?H hempularen skrev:Men det är ju något annat. Att du varit flexibel ang. ändringar. Där har du en valmöjlighet. Vissa företag ser det som en affärsmodell att tjäna pengar på ändringar. Andra ser det som affärsmodell att vara flexibel. Den första säljer på lågt pris, tjänar sin vinst på högt prissatta ändringar. Kunden som inte ändrar ger förlust på jobbet.
De som i sin affärsmodell är flexibla säljer på sitt goda rykte, men tar ett högre pris, så de har råd att vara flexibla.
Väljer man att både ha ett lågt pris, och att vara flexibel, då blir det problem med lönsamhet. Väljer man då att fixa lönsamheten genom att börja strula med garantireparationer, istället för att ta betalt för ändringar, då kommer man att objektivt få ett dåligt rykte. Och det kommer att ge dig färre vettiga kunder, fler som väljs bort av mer framgångsrika firmor. En ond spiral.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag syftade på den spruckna plattan. Det går ju att resonera på olika sätt om den. Är det en materialreklamation, eller reklamation av arbete, för att de monterats.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag har ett exempel från min tid som ordf. i bostadsrättsföreningen (30 år sedan). En relativt stor VVS firma installerade fjärrvärme hos oss. I arbetet ingick även att riva den bef. panncentralen. Arbetet gick på drygt 2 milj, (vi hade 7 kvarter). Strax innan 2 års garatibesiktningen brann en pump, primärt berodde det på fel i elnätet, elverket grävde av en fas. Motorskyddet borde ha skyddat pumpen. VVS vägrade ta det som garanti.
Det var en kritisk motor, den var visserligen dubblerad av säkerhetsskäl. Men den behövde bytas genast. Det kostade 10 000.
VVS firman fick en besiktning mot sig, men vägrade följa protokollet. Och säger ”ni har rätt vi är skyldiga att betala för motorn men det här jobbet gick med förlust för oss, det får inte kosta mer”. Visade sig att asbestsaneringen vid rivningen av panncentralen hade kostat 500 000 mer än budget (sanerararna satt hela dagarna inne i saneringstältet och spelade poker i flera veckor, blev skitförbannade när våra fastighetsskötare gick in i det *förbjudna” tältet). Men argumentet att de gått över budget så vägrar de ta en garantikostnad på 10 000.
Vi höll samtidigt på med upphandling av stammbyte, firman var i kraft av sin storlek en sannolik underentreprenör, men vi lade in ett förbud i upphandlingen. Firman fick inte ingå i arbetet. Och jag lyckades blockera dem från ytterligare ca 10 stora uppdrag (den konsultfirma som skötte upphandlingen blockerade dem från ett antal upphandlingar, bla. en ny järnvägsstation), allt för ett misskött garantiärende.
Det var en kritisk motor, den var visserligen dubblerad av säkerhetsskäl. Men den behövde bytas genast. Det kostade 10 000.
VVS firman fick en besiktning mot sig, men vägrade följa protokollet. Och säger ”ni har rätt vi är skyldiga att betala för motorn men det här jobbet gick med förlust för oss, det får inte kosta mer”. Visade sig att asbestsaneringen vid rivningen av panncentralen hade kostat 500 000 mer än budget (sanerararna satt hela dagarna inne i saneringstältet och spelade poker i flera veckor, blev skitförbannade när våra fastighetsskötare gick in i det *förbjudna” tältet). Men argumentet att de gått över budget så vägrar de ta en garantikostnad på 10 000.
Vi höll samtidigt på med upphandling av stammbyte, firman var i kraft av sin storlek en sannolik underentreprenör, men vi lade in ett förbud i upphandlingen. Firman fick inte ingå i arbetet. Och jag lyckades blockera dem från ytterligare ca 10 stora uppdrag (den konsultfirma som skötte upphandlingen blockerade dem från ett antal upphandlingar, bla. en ny järnvägsstation), allt för ett misskött garantiärende.
Ni får ta en titt i avtalet ni har med kunden om vad som gäller angående att kunden tillhandahåller material. Har ni inte skriftligt eller muntligt avtalat att kund tillhandahåller visst material så gör ni det själva (konsumenttjänstlagen 4 §):I Issa87 skrev:
"Om inte annat får anses avtalat, ingår det i tjänsten att näringsidkaren skall tillhandahålla behövligt material."
Önskar kunden nu i efterhand lägga till material så se till att det är tydligt avtalat så att ni kompenseras för detta tilläggsarbete.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Alla plattor oavsett pris o kvalitet, kan ha enstaka plattor i kartongerna som är dåliga. Därmed så är avsyning ett normalt moment i plattsättning. Du som fackman inom området bör veta vilka fabrikat som är usla, som du då vägrar sätta upp (utom möjligen mot till'gg), men sådana villkor behöver man ju på något sätt få in i avtalet.I Issa87 skrev:
Gällande en inkompatibel blandare. Det går väl iofs. att sätta alla blandare utanpåliggande, med rätt typ av blandarfäste, men det kan bli väldigt fult. Tvärtom däremot. En utanpåliggande blandare med cc40 kan vara lite besvärlig att montera på ett blandarfäste med cc160.
Men det låter ju solklart som något kunden får fixa, alternativt låta dig fixa en lämplig blandare. En kund skulle möjligen kunna hävda att det är dåligt kommunicerat att det blir utanpåliggande rör. Men om jag är kund och förväntar mig (rätt/fel) infällda rör, så skulle jag nog bråka mer om att rören blir utanpåliggande, än att blandaren inte passar.
Men jag förstår inte riktigt upplägget med att kunden köper materialet. Vore det inte bättre om du som hantverkare ordnar materialet, med acceptabla påslag så borde det med rabatterna från dina leverantörer ändå bli billigare än att kunden köper själv utan rabatter. Då får du material med en känd kvalitet, det blir inga överaskningar med blandare som inte passar osv, och du borde får en mer nöjd kund, vilket ger bra referenser och mer uppdrag.
okej, men i detta fallet så var väll ”pannan” köpt från samma firma som installera den? Har väldigt svårt och se att företaget som installerade den ska bekosta en pump om det är fel på någon vara föreningen har själva köpt och sedan anlitat någon för att installera den?H hempularen skrev:Jag har ett exempel från min tid som ordf. i bostadsrättsföreningen (30 år sedan). En relativt stor VVS firma installerade fjärrvärme hos oss. I arbetet ingick även att riva den bef. panncentralen. Arbetet gick på drygt 2 milj, (vi hade 7 kvarter). Strax innan 2 års garatibesiktningen brann en pump, primärt berodde det på fel i elnätet, elverket grävde av en fas. Motorskyddet borde ha skyddat pumpen. VVS vägrade ta det som garanti.
Det var en kritisk motor, den var visserligen dubblerad av säkerhetsskäl. Men den behövde bytas genast. Det kostade 10 000.
VVS firman fick en besiktning mot sig, men vägrade följa protokollet. Och säger ”ni har rätt vi är skyldiga att betala för motorn men det här jobbet gick med förlust för oss, det får inte kosta mer”. Visade sig att asbestsaneringen vid rivningen av panncentralen hade kostat 500 000 mer än budget (sanerararna satt hela dagarna inne i saneringstältet och spelade poker i flera veckor, blev skitförbannade när våra fastighetsskötare gick in i det *förbjudna” tältet). Men argumentet att de gått över budget så vägrar de ta en garantikostnad på 10 000.
Vi höll samtidigt på med upphandling av stammbyte, firman var i kraft av sin storlek en sannolik underentreprenör, men vi lade in ett förbud i upphandlingen. Firman fick inte ingå i arbetet. Och jag lyckades blockera dem från ytterligare ca 10 stora uppdrag (den konsultfirma som skötte upphandlingen blockerade dem från ett antal upphandlingar, bla. en ny järnvägsstation), allt för ett misskött garantiärende.
H hempularen skrev:Alla plattor oavsett pris o kvalitet, kan ha enstaka plattor i kartongerna som är dåliga. Därmed så är avsyning ett normalt moment i plattsättning. Du som fackman inom området bör veta vilka fabrikat som är usla, som du då vägrar sätta upp (utom möjligen mot till'gg), men sådana villkor behöver man ju på något sätt få in i avtalet.
Gällande en inkompatibel blandare. Det går väl iofs. att sätta alla blandare utanpåliggande, med rätt typ av blandarfäste, men det kan bli väldigt fult. Tvärtom däremot. En utanpåliggande blandare med cc40 kan vara lite besvärlig att montera på ett blandarfäste med cc160.
Men det låter ju solklart som något kunden får fixa, alternativt låta dig fixa en lämplig blandare. En kund skulle möjligen kunna hävda att det är dåligt kommunicerat att det blir utanpåliggande rör. Men om jag är kund och förväntar mig (rätt/fel) infällda rör, så skulle jag nog bråka mer om att rören blir utanpåliggande, än att blandaren inte passar.
Men jag förstår inte riktigt upplägget med att kunden köper materialet. Vore det inte bättre om du som hantverkare ordnar materialet, med acceptabla påslag så borde det med rabatterna från dina leverantörer ändå bli billigare än att kunden köper själv utan rabatter. Då får du material med en känd kvalitet, det blir inga överaskningar med blandare som inte passar osv, och du borde får en mer nöjd kund, vilket ger bra referenser och mer uppdrag.
Håller med dig, vi försöker sälja våra e samt dem vi har avtal med, men vi säljer lite mer kvalitet än budget varianter och tyvärr går så går ofta folk efter pris. Det blir tyvärr inte hållbart för oss att tacka nej till jobb för att kunden väljer att köpa in materialet på eget bevåg. Jag är dock tydlig att när dem gör det så gäller inte våra garantier på produkten utan endast arbetet. Den här kunden har väll varit lite speciell, det var samma sak med dörrlisterna, dem ville de behålla, jag sa att vi kunde göra det bästa utav det men att att vi inte kunde lova något (dem var ganska slitna) vi fick lägga till saker, köpa andra lister osv för att få dörrlisterna att passa bättre eftersom det bygger ut med osb, gips, tätskit osv. Visst hade det varit billigare för oss att köpa nya lister men det kan vi inte göra eftersom kunden 1 ville ha kvar dem 2 vilka skulle vi ha valt. Detta tog vi inte heller betalt för. Vi har inte gått back på jobbet. Men känner ändå att frågan måste komma upp. Jag känner att vi kan inte ansvara för material som kunden väljer själv att köpa och som är dåligt. Även om vi gör jobbet.
Klicka här för att svara
