Hej!
Någon som vet vad som gäller i detta scenario:

Pga försenat bygglov fick vi förvara byggmaterial först i lagringslokal och sedan i vårt nybygge.

Vår generalentreprenör lyfte initialt fråga om att vi eventuellt skulle behöva förvaring på något vis på tomten, vi godkände att de fick ordna det mot kostnaden han då.angav.

Generalentreprenör väljer sedan att inte använda sig av detta utan gör klart ett rum och förvarar det mesta där, flyttar runt resten (komplicerat arbete som de gnäller på)

Vid slubesiktning framkommer att det är vissa skador på bland annat fönsterbrädor mm. Och vems felet är ska utredas.

Entreprenör hävdar nu att vi ska vara glada för att inte mer skador uppkommit pga arbetssituation som.uppkom, iom att det blev svårjobbat för dem (iom att allt material kom.och iom förseningen)

Jag tänker väl att det ligger på generalentreprenörs ansvar att påtala detta för oss som beställare, och informera oss om att risk för skador på material föreligger om man inte löser problemet, men iom att han valde att ej göra det så känns det konstigt att nu komma och skylla på arbetssituationen och att vi därför får finns oss i detta.

Någon som vet vad som kan tänkas gälla här?

Vib

Har man monterat skadat material utan att säga till så faller det på entreprenören.

H huggan skrev:
Har man monterat skadat material utan att säga till så faller det på entreprenören.
Tack för svar!
Ja jag tycker ju att det rimligen borde vara så.

Förstår jag det rätt att ni har sagt ok på att hyra in en container men att GE inte gjort detta och nu skyller på er?
eller skulle ni lösa detta men gjorde inte det?
Eller löstes det någon form av förvaring som inte användes?

A Alexn72 skrev:
Förstår jag det rätt att ni har sagt ok på att hyra in en container men att GE inte gjort detta och nu skyller på er?
eller skulle ni lösa detta men gjorde inte det?
Eller löstes det någon form av förvaring som inte användes?
Ja vi sa ok till en container, men sedan menade han att det inte skulle behövas utan att de istället skulle göra klart ett rum så de skulle kunna ha saker där och flytta runt.
Han har påpekat att detta varit besvärligt under arbetets gång att arbeta så, men aldrig nämnt att det innebär risk för skador på materialet (lister, fönsterbrädor, foder etc.
Men nu är det förvaringen och att de tvingats arbeta så som gör att han menar att han inte ska stå för det om inte någon annan betalar för det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.