1 625 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Ansvar för oanvändbar pool
I augusti 2021, efter att ha vunnit ett bud, flyttade vi till din villa. Villan har haft en gammal pool. Poolen inspekterades inte men enligt ägaren fungerade den. När vi tog över huset visade det sig att poolen inte var ren. Min man städade ur den och vi kunde använda den i 1-2 dagar men sedan slutade pumpen att fungera. Vi märkte att vattennivån är något sjunkande. Jag skrev till mäklaren och förklarade problemet. Ägaren borde ha besökt oss men han var på semester. Efter 3-4 veckor besökte han oss och försökte felsöka problemet men det gick inte. Vi var mitt uppe i badrumsrenoveringen så hann inte fixa poolen och sen i höstas stängde vi bara poolen. I somras ringde vi FolkPool och de bekräftade att vattenpumpen inte fungerar eftersom den inte har använts på ett tag. De sa också att filtreringssystemet inte har fungerat på åtminstone ett par år. De hittade även ett litet hål som gör en del läckage. så min fråga är kan vi göra anspråk på den tidigare ägaren eftersom poolen inte fungerade från första dagen vi flyttade till denna villa? Anses det vara ett dolt fel? Eller eftersom poolen inte ingick i besiktningen har vi inte rätt att kräva?
Endast om ni kan se en värdesänkning på huset kan ett dolt fel ge några pengar att prata om. I detta fall var ju poolen inte ny vilket gör att slitage är att förvänta. En undersökning av poolen skulle också kunnat visa att grejerna var i behov av service. Möjligen skulle läckan kunna vara av sådan art att det inte anses rimligt att fylla hela poolen för att se om det sjunker men samtidigt är en läcka på linern inte svårt eller dyrt att åtgärda så det skulle inte leda till någon märkbar värdeminskning på fastigheten.
Så nej, lös problemet och bada på och njut av att ha en pool.
Så nej, lös problemet och bada på och njut av att ha en pool.
Klicka här för att svara