Öppnat 4-vägs uttag med ovanlig ledarkoppling där den blå och bruna ledaren är felaktigt anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte i denna vecka ett 4-vägs utanpåliggande uttag på Jula av märket ”Anslut”. När jag öppnat kåpan på detta blev jag väldigt förvånad när jag såg de förmonterade kopplingarna (se bifogad bild). Man hade nämligen kopplat den blå ledaren (nollan) mellan L (fasen) och X och den bruna ledaren (normalt ”fas-färg”) mellan N och X. Även om jag är van vid att utföra dessa moment, tycker jag att det är mycket förvirrande för någon som är mindre van än jag att kunna ansluta ledarna på rätt sätt. Jag kan ju naturligtvis använda mig av en multimeter (resistansmätning) för att konstatera hur jag skall koppla detta uttag, men det blir extra jobb. Eller så kopplar jag om ledningarna så att blå går mellan N och N och brun mellan L och L som jag tycker det borde vara. Vad säger ni om detta? Är det jag som inte KOPPLAT detta?;)
Visa bilaga 614831

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Synd att soptunnan är överkorsad annars kunde du ju deponerat direkt.

• Gilla
datja och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Anmäla till Elsäkerhetsverket?

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Den stackars förmontören har vänt uttaget halvvarvet fel.
Vänd till det hela och var glad att du såg det.
Protte

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Den stackars förmontören har vänt uttaget halvvarvet fel.
Vänd till det hela och var glad att du såg det.
Protte
Ja, du har säkert rätt i att montören vänt uttaget. Om uttaget hade vridits 180 grader, så hade den blå och bruna ledaren hamnat på N-N respektive L-L som det skall vara. Undrar bara hur många felkopplade enheter som produceras. Tyvärr syns ju inte detta förrän kåpan är borttagen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.