Jag har en gammal tvättmaskin, som är fastanslutat via en kopplingsdosa (se bilden). De moderna tvättmaskiner anslutas bara via ett vanligt uttag. Auktoriserad elektriker kan byta en kopplingsdosa till ett uttag, men jag vet inte om man får göra det? Tvättmaskinen måste var min 60 cm från badkar, enligt regler, men jag har bara ca. 15 cm! Menar det att tvättmaskinen måste vara fastanslutat via kopplingsdosan?
Varför kan inte elektrikern ansluta tvättmaskinen till det fasta uttaget? Det är ju bara att ta bort stickproppen om ok enligt instruktionernaAlex-V skrev:
Jag har en gammal tvättmaskin, som är fastanslutat via en kopplingsdosa (se bilden). De moderna tvättmaskiner anslutas bara via ett vanligt uttag. Auktoriserad elektriker kan byta en kopplingsdosa till ett uttag, men jag vet inte om man får göra det? Tvättmaskinen måste var min 60 cm från badkar, enligt regler, men jag har bara ca. 15 cm! Menar det att tvättmaskinen måste vara fastanslutat via kopplingsdosan?
Det finns ingen information om detta i manualen. Den är en LG tvättmaskin som säljs av Elgiganten. Instruktionerna på svenska är bara en liten papperslapp. Manualboken är internationell, men utanför Sverige anslutar man inte tvättmaskiner via kopplingsdosan. Det är väldigt svenskt.K Kane skrev:
Elgiganten har installation (avlopp) inkluderad i priset, men inte elanslutning. Elanslutning måste göras av auktoriserad elektriker ock kostar ca. 3000 kr. Vad skulle ni rekommendera? Att köpa en maskin först och sedan anlita en elektriker att ansluta den? Eller att först anlita en elektriker att byta uttaget och sedan köpa maskinen? I det andra fallet finns det risk att Elgiganten vägrar att ansluta maskinen till avloppet, om de anser att mitt eluttag inte uppfyller säkerhetsföreskrifterna.
Googlade upp en random LG maskin och i den manualen står;Alex-V skrev:
Det finns ingen information om detta i manualen. Den är en LG tvättmaskin som säljs av Elgiganten. Instruktionerna på svenska är bara en liten papperslapp. Manualboken är internationell, men utanför Sverige anslutar man inte tvättmaskiner via kopplingsdosan. Det är väldigt svenskt.
Elgiganten har installation (avlopp) inkluderad i priset, men inte elanslutning. Elanslutning måste göras av auktoriserad elektriker ock kostar ca. 3000 kr. Vad skulle ni rekommendera? Att köpa en maskin först och sedan anlita en elektriker att ansluta den? Eller att först anlita en elektriker att byta uttaget och sedan köpa maskinen? I det andra fallet finns det risk att Elgiganten vägrar att ansluta maskinen till avloppet, om de anser att mitt eluttag inte uppfyller säkerhetsföreskrifterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är uttaget installerat på samma plats där du hade fastansluttning? Eller du görde andra ändringar i badrummet sen (flyttade badkar, tvättmaskin eler likande). Jag frågar, eftersom det finns olika regler för fast anslutna och uttag anslutna maskiner. Som regel, är vanligt uttag mer krävande vad gäller avståndet till badkaret eller duschen.K Kane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 861 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 861 inlägg
Felgigantens installatör kommer inte göra det. De ansluter vatten och avlopp och stoppar in kontakten i uttaget om sådant finns. Elektrikern är nog snarare den som reagerar och förhoppningsvis vägrar att sätta ett uttag på platsen om det inte är tillåtet.Alex-V skrev:
Vad skulle ni rekommendera? Att köpa en maskin först och sedan anlita en elektriker att ansluta den? Eller att först anlita en elektriker att byta uttaget och sedan köpa maskinen? I det andra fallet finns det risk att Elgiganten vägrar att ansluta maskinen till avloppet, om de anser att mitt eluttag inte uppfyller säkerhetsföreskrifterna.
Jag skulle ändå rekommendera att ansluta fast igen, eventuellt med en ny sladd om du är osäker. Själv skulle jag klippa bort kontakten och ansluta och skulle det senare bli en reklamation så skulle jag möjligen koppla in en ny kabel då, men troligen inte.
Vid avklippt kontakt och ev. garantiärende så är det enl. mig enklare att skruva på en ny stickkontakt på kabeln än att grotta runt i inkråmet på maskinen för att byta hela sladdstället.
Tror ingen kundmottagare skulle ta notis om att där sitter en öppningsbar stickkontakt på kabeln.
Tror ingen kundmottagare skulle ta notis om att där sitter en öppningsbar stickkontakt på kabeln.
Ej i badrum.Alex-V skrev:
Är uttaget installerat på samma plats där du hade fastansluttning? Eller du görde andra ändringar i badrummet sen (flyttade badkar, tvättmaskin eler likande). Jag frågar, eftersom det finns olika regler för fast anslutna och uttag anslutna maskiner. Som regel, är vanligt uttag mer krävande vad gäller avståndet till badkaret eller duschen.
Gör samma anslutning för den nya som den gamla. Inga problem mrd det öht klipp bort stickproppen och anslut fast med fördel.Alex-V skrev:
Detta är en av de märkligaste trådtyperna som dyker upp i forumet med googlande och läsande av undermåliga manualer och hävdande av problem vid garantiärenden pga fastanslutning.
Anslut nya fast. Tänk också på att ett eventuellt nytt uttag i badrummet måste skyddas av en jordfelbrytare.Alex-V skrev: