6 247 läst ·
32 svar
6k läst
32 svar
Anslutning till kommunalt VA.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Det är få som kan unna sig lyxen att äga en extra tomt för att man inte vill ha grannar. Du verkar inte vara en av dem.
Så sälj tomten och betala avgiften med del av likviden.
Så sälj tomten och betala avgiften med del av likviden.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Då är det nog ett bättre råd till TS att slå ihop fastigheterna till en.Nötegårdsgubben skrev:
Bör ju absolut bli billigare, och bevarar omgivningarna som TS vill ha dem.
Och lantmäteriets kostnad för sammanslutningen är ju bara en bråkdel av vad kommunen vill ha för VA-anslutningen.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Nej, det tycker jag inte är ett bättre råd. Det blir törhända mer som TS vill, men TS har ju ändå inte råd med varken den lösningen eller att betala för båda fastigheterna.
TS verkar vara om sig och kring sig så tillvida att ”fel” sorts krav inte tillåts bli obetalda och hen har också lyckats behålla en obebyggd fastighet genom en skuldsanering, vilket rimligen är ganska stora värden som undanhållits TS fordringsägare.
Så jag sitter kvar på mina höga hästar och fortsätter mena att det bästa för TS är en lösning där hen frigör resurser för att betala för denna förmodligen oundvikliga VA-anslutning.
TS verkar vara om sig och kring sig så tillvida att ”fel” sorts krav inte tillåts bli obetalda och hen har också lyckats behålla en obebyggd fastighet genom en skuldsanering, vilket rimligen är ganska stora värden som undanhållits TS fordringsägare.
Så jag sitter kvar på mina höga hästar och fortsätter mena att det bästa för TS är en lösning där hen frigör resurser för att betala för denna förmodligen oundvikliga VA-anslutning.
Sådant här ger många människor ont i magen när det kommer på tal. Det är inte för alla att bara kunna gå och öka på lånen med hundratusentals kronor. Amorteringskrav och begränsningar över hur stor del av en fastighets värde som får belånas sätter stopp i ena änden. Människors faktiska betalningsförmåga i den andra änden. Kommunerna är tyvärr väldigt oförstående till sådana hinder, och öser på med hjälp av jurister och andra tjänstemän som idiotförklarar varje sunt tänkande medborgare.
Det som jag tror är bästa lösningen är att pressa kommunen att ge en så bra deal att alla kommer klara av det här. Amorteringsfria/mycket långa lån med motsvarande statslåneränta tills fastigheten säljs är ett vettigt krav. Och så naturligtvis pressa på för att kostnaden i sig skall bli så låg som möjligt.
Det som jag tror är bästa lösningen är att pressa kommunen att ge en så bra deal att alla kommer klara av det här. Amorteringsfria/mycket långa lån med motsvarande statslåneränta tills fastigheten säljs är ett vettigt krav. Och så naturligtvis pressa på för att kostnaden i sig skall bli så låg som möjligt.
Nu vet vi inte hur och var som VA ska förläggas , i väg/gata som är normalt , hos oss ville kommunen rusta upp gatan med breddning, asfalt och trottoarer på båda sidor till en kostnad per fastighet av 45 Kkr , klart inte behövdes den standarden , vi fick ner det enbart asfalt
22 Kkr i stället , kommunen har rätt enligt lag , att ta ut gatukostnader enligt en lista som baserar sig på tomtarea och husets höjd över mark
Allt är inte guld som glimmar , men i bland tror kommuner det , ser med Von Anka ögon i bland
när dom har lagen i ryggen
22 Kkr i stället , kommunen har rätt enligt lag , att ta ut gatukostnader enligt en lista som baserar sig på tomtarea och husets höjd över mark
Allt är inte guld som glimmar , men i bland tror kommuner det , ser med Von Anka ögon i bland
när dom har lagen i ryggen
Nu är väl det så att man kan inte säga på det viset som du säger , men tydligen är du ganska solvent och kan ha hus , om du har det , alla kan hamna i situationer som dom inte råder över -E elmont skrev:
Utan att var synisk så hoppas jag att inte du hamnar en sådan situation som TS har hamnat i ,
så du får gå från gård och grund
Jag är helt övertygad om att man inte hamnar i olika situationer utan att man på ett eller annat vis själv sätter sig i dom. Man har i hela sitt liv möjligheten att själv göra sina val, och sedan man gjort det tycker jag att man ska stå för sina val och "reda ut" dom ev felval man gjort och inte överlåta det på andra. Och i TS fall med både hus och en extra tomt har jag rätt svårt att se varför TS inte ska göra rätt för sig. Det brukar kallas "att vara man för sin hatt".
Så du kan vara lugn jag kommer INTE att försätta mig i en situation som gör att andra behöver "rädda" mig, Jag sätter en ära i att klara mig själv.
Så du kan vara lugn jag kommer INTE att försätta mig i en situation som gör att andra behöver "rädda" mig, Jag sätter en ära i att klara mig själv.
Vem ansvarar för att TS måste finansiera anslutning till kommunalt VA, menar du? Låt säga en kotnad på 150-300 per fastighet. Den marginalen bör man ha för "oförutsedda" utgifter.L Liteavvarje skrev:
Obs! Jag är inte förmögen.
Ny kund nya argument , ditt inlägg i text om vem som ansvarar för erläggande av en avgift är lite otydlig , förklara dig närmare .
Sedan med att framföra oförutsedda kostnader i den storleken är nog lite magstarkt , har du dom förutsättningarna , att ta något i den storleken så säger jag bara grattis , det är nog inte många som räknar med det eller går i dom tankarna för att fondera kapital för det
Sedan med att framföra oförutsedda kostnader i den storleken är nog lite magstarkt , har du dom förutsättningarna , att ta något i den storleken så säger jag bara grattis , det är nog inte många som räknar med det eller går i dom tankarna för att fondera kapital för det
Jag menar att man bör vara medveten om kostnader när man äger fastighet(er). Har man eget VA kan en brunn sina eller så kommer dagen då bädden behöver bytas osv osv. Detta medför stora kostnader, något man helst har marginaler för.
Det kan jämförelsevis vara dyrare att ansluta sig till det kommunala nätet, dock är tidsspannet långt mellan första info tills det är dags att betala.
Svårt att se att det helt plötsligt dimper ned en saftig faktura som man inte kan betala.
Det kan jämförelsevis vara dyrare att ansluta sig till det kommunala nätet, dock är tidsspannet långt mellan första info tills det är dags att betala.
Svårt att se att det helt plötsligt dimper ned en saftig faktura som man inte kan betala.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OK, men nu är det ju inte bara TS som drabbas av dessa oväntade extrakostnader.E elmont skrev:
I stugorna kan det sitta många äldre med låg pension där 300.000 kr kan vara skillnaden mellan att leva ett värdigt liv och stå på egna ben (ev med hjälp av rullator) och att sätta sig i skuld för resten av livet och inte få en krona över till lördagsfikat.
Att byta en infiltrationsbädd ligger på en kostnad som är mindre än 1/10 av denna anslutningskostnad.N Nils82 skrev:
Och märk väl, till anslutningskostnaden kommer det grävning och rörmokararbete inom den egna fastigheten också.
Det är inte mer än några få år sedan som man här på forumet tipsade varandra om banker där man fick låna 100% av köpeskillingen för huset, och i vissa fall ännu mer så att man kunde renovera lite också. I stort sett amorteringsfritt.
Det är inte alldeles självklart att ett sådant hushåll idag blir beviljat ett lån på 3-400.000kr, och det är också stor risk för att man helt enkelt inte klarar av att amortera ett sådant lån utöver vad man redan måste amortera på befintliga skulder.
Det är inte alldeles självklart att ett sådant hushåll idag blir beviljat ett lån på 3-400.000kr, och det är också stor risk för att man helt enkelt inte klarar av att amortera ett sådant lån utöver vad man redan måste amortera på befintliga skulder.
