Ska byta ut det gamla badrumsskåpet med belysning mot ett nytt.
I dagsläget så har man bara smugit ut fk-tåtarna genom tapeten in i badrumsskåpet, tåtarna kommer från en apparatdosa bakom tapeten.
Det ser inte rätt ut att göra så men jag har inte tänkt på hur det ser ut hos andra.
Ska inte anslutningen göras via en anslutningsdosa typ denna med tätningssats IP44?:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=138200&search_page=
I dagsläget så har man bara smugit ut fk-tåtarna genom tapeten in i badrumsskåpet, tåtarna kommer från en apparatdosa bakom tapeten.
Det ser inte rätt ut att göra så men jag har inte tänkt på hur det ser ut hos andra.
Ska inte anslutningen göras via en anslutningsdosa typ denna med tätningssats IP44?:
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=138200&search_page=
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Du kommer säkert att få fler bättre svar från någon behörig här. Men en viktig faktor i din fråga är hur långt skåpet sitter från dusch/badkar.
Sitter det tillräckligt långt bort så tror jag att det är OK.
Sitter det tillräckligt långt bort så tror jag att det är OK.
Utan att exakt veta hur det ser ut hos dig tror jag inte att du behöver IP 44. (inte ens det nya skåpet håller troligen inte den klassningen). förhoppningsvis har man inte använt apparatdosan som kopplingspunkt och då kan du byta FK mot en EKK (kabel) som du drar in i röret. Går inte det kan du som sista utväg skala av en bit EKK och ta höljet och dra på det på FKn som sticker ut. gör höljet så långt att det går in i röret.
Tack för svaren.
Elanslutningen sitter drygt 2m från öppningen på en duschkabin, IP 44 var mer tänkt som hängslen och livrem.
Vet inte vart jag fick apparatdosa ifrån, trådarna kommer ner i ett vp-rör från en armaturdosa i taket.
Det går ett vp-rör från elcentralen in i armaturdosan, ett vp-rör går till strömbrytaren och ett tredje går till badrumsskåpet.
Om man utgår från det du skriver elmont, vilket av dessa fall gäller i detta läge:
1) armaturdosan är i detta fall en kopplingspunkt och sista utvägen är att dra på höljet från en EKK utanpå fk-trådarna en bit upp i vp-röret..
2) armaturdosan är i detta fall inte en kopplingspunkt och det går bra att dra en EKK i vp-röret upp till armaturdosan.
Elanslutningen sitter drygt 2m från öppningen på en duschkabin, IP 44 var mer tänkt som hängslen och livrem.
Vet inte vart jag fick apparatdosa ifrån, trådarna kommer ner i ett vp-rör från en armaturdosa i taket.
Det går ett vp-rör från elcentralen in i armaturdosan, ett vp-rör går till strömbrytaren och ett tredje går till badrumsskåpet.
Om man utgår från det du skriver elmont, vilket av dessa fall gäller i detta läge:
1) armaturdosan är i detta fall en kopplingspunkt och sista utvägen är att dra på höljet från en EKK utanpå fk-trådarna en bit upp i vp-röret..
2) armaturdosan är i detta fall inte en kopplingspunkt och det går bra att dra en EKK i vp-röret upp till armaturdosan.
Då blir det EKK upp till takdosan, tack för svaret.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Nu blir jag lite förvånad.
Som jag förstår det så handlar det om att det kommer FK ur väggen, som går rakt in i skåpet, genom någon form av för ändamålet placerad håltagning i skåpet. Dvs trådarna går inte synliga eller åtkomliga någonstans?
Måste man då köra med EKK?
Som jag förstår det så handlar det om att det kommer FK ur väggen, som går rakt in i skåpet, genom någon form av för ändamålet placerad håltagning i skåpet. Dvs trådarna går inte synliga eller åtkomliga någonstans?
Måste man då köra med EKK?
Grundisolerade kablar typ FK får inte förläggas fritt så de är åtkommliga så på något sätt måste de kaplas in. Men drar du en EKK, avmantlad inne i röret eller ej (om du lyckas få igenom den oavmantlad) så har du en juste kabel ut ur röret för vidare dragning till skåpet.
Det är uppfattat, tack.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Min fråga gällde om det just i våtrum inte är tillåtet att dra FK direkt från ett rör in i en armatur eller som i detta fall ett skåp?
Om det går öppet så är jag helt med på att man inte får dra FK.
Om det går öppet så är jag helt med på att man inte får dra FK.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Klicka här för att svara

