2 198 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Anslutning av trafo för halogen
Hej,
hemma har jag ett antal trafos för halogen spottar inkopplade vid olika tillfällen och med olika montage. En sitter i ett köksskåp, en sitter i ett badrumsskåp och en sitter på vinden till skena i kökstak.
En tanke som slår mig är att det verkar som om de flesta trafos verkar tänkta att anslutas med lampsladd (typ 2 x 0,75 mm2) eftersom det inte finns plats att ansluta ett 16 mm VP rör eller att få in en 2x1,5 mm" kabel av EKxx typ i de små elektroniska transformatorerna.
Hur ska detta göras korrekt? Avsluta VP röret så nära trafon som möjligt och dra in FK i trafo? Avsluta EKxx i dosa och ansluta trafo med 2 x 0,75 mm2 "lampsladd".
Har som sagt tre olika varianter hemma och blev nyfiken på om det finns några andra och snyggare, säkrare? sätt att göra detta på?
hemma har jag ett antal trafos för halogen spottar inkopplade vid olika tillfällen och med olika montage. En sitter i ett köksskåp, en sitter i ett badrumsskåp och en sitter på vinden till skena i kökstak.
En tanke som slår mig är att det verkar som om de flesta trafos verkar tänkta att anslutas med lampsladd (typ 2 x 0,75 mm2) eftersom det inte finns plats att ansluta ett 16 mm VP rör eller att få in en 2x1,5 mm" kabel av EKxx typ i de små elektroniska transformatorerna.
Hur ska detta göras korrekt? Avsluta VP röret så nära trafon som möjligt och dra in FK i trafo? Avsluta EKxx i dosa och ansluta trafo med 2 x 0,75 mm2 "lampsladd".
Har som sagt tre olika varianter hemma och blev nyfiken på om det finns några andra och snyggare, säkrare? sätt att göra detta på?
FK-ledarna är ju bara enkelisolerade så de skall hållas "instängda" i sina rör/dosor/apparatskåp..., och lampsladden är inte för fast installation....hehe..
Mest korrekt vore väl att ha apparatskåp med trafosarna i.
Mest korrekt vore väl att ha apparatskåp med trafosarna i.
En tanke som slagit mig i dagen värld av halogen och LED vore att ha ett separat system i huset för 12 V enbart för belysning, men nu är huset som det är. Byggde jag nytt skulle jag definitivt överväga att dra 12 V från ett apparatskåp. Kan bli en del feta kablar förståss
Rrrr, har du några förslag på lämpliga trafos som klarar EKK? Kan vara bra att ha som referens inför framtida utökningar av halogen och LED.
Rrrr, har du några förslag på lämpliga trafos som klarar EKK? Kan vara bra att ha som referens inför framtida utökningar av halogen och LED.
Vi brukar köra med MOUSE..Patrick E skrev:En tanke som slagit mig i dagen värld av halogen och LED vore att ha ett separat system i huset för 12 V enbart för belysning, men nu är huset som det är. Byggde jag nytt skulle jag definitivt överväga att dra 12 V från ett apparatskåp. Kan bli en del feta kablar förståss
E:5280327 HALOTRONIC MOUSE 70W
Edit: För LED brukar vi använde denna:
E:7452469 MULTICONV 350MA 10V 12V 24V SL
Den klarar "alla" typer av LED och kan dimmras antingen med återfjädrande tryckknapp eller med 0-10V dimmer. Enda nackdelen med den är att den ej ryms i någon apparat/kopplingsdosa.
Redigerat:
Dom här sväljer upp till 4mm2 http://www.eldirekt.se/?artnr=YT/xx&cat_id=46
Osram har en som heter mouse och går att köpa lite här och var,typ Classe O .Smidigt format med bra anslutningar.
Osram har en som heter mouse och går att köpa lite här och var,typ Classe O .Smidigt format med bra anslutningar.
Redigerat:
Klicka här för att svara