Hej,
hemma har jag ett antal trafos för halogen spottar inkopplade vid olika tillfällen och med olika montage. En sitter i ett köksskåp, en sitter i ett badrumsskåp och en sitter på vinden till skena i kökstak.
En tanke som slår mig är att det verkar som om de flesta trafos verkar tänkta att anslutas med lampsladd (typ 2 x 0,75 mm2) eftersom det inte finns plats att ansluta ett 16 mm VP rör eller att få in en 2x1,5 mm" kabel av EKxx typ i de små elektroniska transformatorerna.

Hur ska detta göras korrekt? Avsluta VP röret så nära trafon som möjligt och dra in FK i trafo? Avsluta EKxx i dosa och ansluta trafo med 2 x 0,75 mm2 "lampsladd".

Har som sagt tre olika varianter hemma och blev nyfiken på om det finns några andra och snyggare, säkrare? sätt att göra detta på?

FK-ledarna är ju bara enkelisolerade så de skall hållas "instängda" i sina rör/dosor/apparatskåp..., och lampsladden är inte för fast installation....hehe..

Mest korrekt vore väl att ha apparatskåp med trafosarna i.

Man köper en bättre trafo som rymmer ekk :)

En tanke som slagit mig i dagen värld av halogen och LED vore att ha ett separat system i huset för 12 V enbart för belysning, men nu är huset som det är. Byggde jag nytt skulle jag definitivt överväga att dra 12 V från ett apparatskåp. Kan bli en del feta kablar förståss:D

Rrrr, har du några förslag på lämpliga trafos som klarar EKK? Kan vara bra att ha som referens inför framtida utökningar av halogen och LED.

Patrick E skrev:
En tanke som slagit mig i dagen värld av halogen och LED vore att ha ett separat system i huset för 12 V enbart för belysning, men nu är huset som det är. Byggde jag nytt skulle jag definitivt överväga att dra 12 V från ett apparatskåp. Kan bli en del feta kablar förståss:D

Rrrr, har du några förslag på lämpliga trafos som klarar EKK? Kan vara bra att ha som referens inför framtida utökningar av halogen och LED.
Vi brukar köra med MOUSE..

E:5280327 HALOTRONIC MOUSE 70W

Edit: För LED brukar vi använde denna:

E:7452469 MULTICONV 350MA 10V 12V 24V SL

Den klarar "alla" typer av LED och kan dimmras antingen med återfjädrande tryckknapp eller med 0-10V dimmer. Enda nackdelen med den är att den ej ryms i någon apparat/kopplingsdosa.

Redigerat:
Redigerat:
Tack för tipsen! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.