10 376 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Är det korrekt att koppla in tvättmaskin via skarv uttag?
Jag har en tvättmaskin som är inkopplad så här: På kaklet sitter en utvändig dosa, den ser ut att vara av en högre kapslingsklass med extra tätning. Ur den kommer en kabel på ca 1,5 m som slutar i ett vanligt "sladduttag - hona". Där ser det inte ut att vara av någon högre kapslingsklass. I den är tvättmaskinen ansluten med en vanlig stickpropp, en sådan som är "helgjuten" med kabeln som går in i tvättmaskinen (förmodligen orginal). Skall det vara så? Det känns lite märkligt med en säket dosa på väggen och sen en mindre säker skarv bakom tvättmaskinen. Det är inte särskilt lång till badkaret, så jag undrar om det skall vara så eller om man skall ändra inkoppplingen på något sätt för att undvika ev kontakt med vatten vid oavsiktlig överspolning?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 909 inlägg
Om TM är placerad i område 1 så är det inte ok (inom 120 cm från dusch utan kar). Med badkar så börjar område 2 direkt utanför badkarskanten.
Med TM i område 2 eller utanför så är det ok, om sladduttaget hamnar utanför område 2.
En lösning med en "fast installerad skarvsladd" finns dock inte...det borde vara ett fast uttag.
Men viktigare än regler är att säkerställa att uttaget är i gott skick, att JFB finns, att TM verkligen är ordentligt jordad och att skarvsladd och kontakter är rimligt skyddade mot åverkan och väta.
Med TM i område 2 eller utanför så är det ok, om sladduttaget hamnar utanför område 2.
En lösning med en "fast installerad skarvsladd" finns dock inte...det borde vara ett fast uttag.
Men viktigare än regler är att säkerställa att uttaget är i gott skick, att JFB finns, att TM verkligen är ordentligt jordad och att skarvsladd och kontakter är rimligt skyddade mot åverkan och väta.
Okej, tack. Dina svar är alltid jäkligt bra.Det finns kar, alltså område 2. Jag tänkte att det logiska är att ansluta tvättmaskinen direkt i den täta dosan men då måste man ju klippa sladden. Och det är kanske inte tillåtet att modifiera sladden på det viset.
En tröst är kanske att hon-kontakten i det här fallet mynnar nedåt, alltså skulle vatten kanske rinna av. Och den når inte golvet utan hänger några dm över.
Jag skall se till att dom mäter jordförbindelsen när JFB installeras.
En tröst är kanske att hon-kontakten i det här fallet mynnar nedåt, alltså skulle vatten kanske rinna av. Och den når inte golvet utan hänger några dm över.
Jag skall se till att dom mäter jordförbindelsen när JFB installeras.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Tolkar jag det rätt att uttaget sitter i område 2 och är inte skyddat av jordfelsbrytare?
I så fall är det trippelfel, i område 2 får du inte ha uttag överhuvudtaget. Och uttag som sitter utanför område 2 måste vara skyddade av jordfelsbrytare. Dessutom så får man inte ha en lös skarvsladd som är fast installerad i en kopplingsdosa på det viset du beskriver.
Om du kopplar in maskinen direkt i kopplingsdosan så löser du de flesta av felen, men en jordflesbrytare är ju bra ändå.
I så fall är det trippelfel, i område 2 får du inte ha uttag överhuvudtaget. Och uttag som sitter utanför område 2 måste vara skyddade av jordfelsbrytare. Dessutom så får man inte ha en lös skarvsladd som är fast installerad i en kopplingsdosa på det viset du beskriver.
Om du kopplar in maskinen direkt i kopplingsdosan så löser du de flesta av felen, men en jordflesbrytare är ju bra ändå.
Precis som Bo Siltberg säger är det viktigaste att allt ser bra ut och är skyddat mot fukt och väta. Om det ser OK ut och man inte stör sig på det estetiska så innebär det inget praktiskt problem även om det råkar bryta mot några regler.
Om det ser illa ut så hade jag antingen gjort som mycke_nu föreslår och installerat tvättmaskinen fast. RKK-kabel för ändamålet finns på Clas Ohlson. Alternativt hade jag dragit en EKLK i en kabelkanal som jag fäst på väggen med dubbelhäftande tejp från den kapslade dosan till ett kapslat uttag som jag limmat på väggen på lämplig plats och sedan kopplat tvättmaskinen direkt i uttaget.
Om det ser illa ut så hade jag antingen gjort som mycke_nu föreslår och installerat tvättmaskinen fast. RKK-kabel för ändamålet finns på Clas Ohlson. Alternativt hade jag dragit en EKLK i en kabelkanal som jag fäst på väggen med dubbelhäftande tejp från den kapslade dosan till ett kapslat uttag som jag limmat på väggen på lämplig plats och sedan kopplat tvättmaskinen direkt i uttaget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden