H Hybro skrev:
Ja, du har väl själv skrivit vad som kan vara skillnaden.

Alltså för att göra det tydligt. Vid väderutsatt bygge, typ stundtals vått av regn och nederbörd så behöver allt virke vara av tryckat, för att få nån slags livslängd. Därmed inte för evigt.

Såvida du inte har väderskydd i form av väl täckande tak och vattenavrinning o s v..

Hur som haver.... All nederbörd letar sig nedåt.... Går liksom inte att bortse ifrån.
Känns inte som det var svar på frågan varför det tryckta virket här skulle ruttna på några år? Den delen är ju som vilken altan av tryckt virke som helst, så vad är det jag missar?

Limträen behöver det justeras för, den är täckt förutom från avrinningen från bjälklaget där det inte verkar räcka med avståndet jag satte, samt plåten som jag får dra en list under. Men det var ju precis det jag ville ha input på

Du tolkar svaren som en garvad politiker.

Vi tar det från början.
Text om hållbarheten hos tryckimpregnerat trä, utomhuslivslängd 20–25 år eller längre beroende på användning och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som inte är tryckat betydligt kortare om det utsätts för väta.
Min erfarenhet är max 10 år. Såvida det inte är ständigt är under vatten.

H Hybro skrev:
Du tolkar svaren som en garvad politiker.

Vi tar det från början.
[bild]

Det som inte är tryckat betydligt kortare. Min erfarenhet är max 10 år. Såvida det inte är ständigt är under vatten.
Det är väl självklart att tryckt inte håller för evigt.

Men du skrev:
"Som det ser ut nu.... Inget att göra nåt åt.
Ger sig självt om några år när bjälkarna ruttnat upp".

Några år är knappast 20, ens 10 i en normal diskussion. Så då kan vi släppa den delen att det tryckta virket bara skulle hålla några år i en sån här altan vilket var anledningen till att jag frågade. Det håller sin tilltänkta livstid så att säga.

"Tryckta bjälklaget ligger ca 10mm från limträbalken i balkskorna, så ligger inte dikt."

Då är vi överens...
Det tryckta varar längre än limträbalken.

Spruta på nån lämplig olja, så förlänger du livslängden.

Kanske inte olivolja utan mer åt motorolja

H Hybro skrev:
Spruta på nån lämplig olja, så förlänger du livslängden.

Kanske inte olivolja utan mer åt motorolja
Tänkte jag ska alg/mögeltvätta det sen vår när det fått torka lite, sen få torka ur ordentligt under sommaren och sen olja som du säger till sensommaren. Borde fungera?

Lägger jag list under plåten uppe och fixar så avrinningen från bjälklaget inte når limträet så borde jag vara hemma den tycker jag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.