11 383 läst ·
94 svar
11k läst
94 svar
Ansluta sig till telefonnätet år 2014 - går det?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tooway 25 för 495 kr/mån hade räckt till vår konsumtion här hemma.
Med obegränsad nedladdning 00:00 - 06:00. Passar mig bra då jag är en nattuggla
Men vi laddar inte ner filmer förstås
För 6-8 Mbit/s tar Phonera 319 kr, Telia 329 kr per månad.
Ingen jätteskillnad mot satellit-Internet alltså (om man inte tycker 50-60% är mycket
)
PS
Jag har nu 5,93 Mbit/s upp och 0,90 Mbit/s ner, p.g.a. långt till telestationen.
Hur ligger BioElite till? Kolla med en grannes telefonnummer.
Med obegränsad nedladdning 00:00 - 06:00. Passar mig bra då jag är en nattuggla
Men vi laddar inte ner filmer förstås
För 6-8 Mbit/s tar Phonera 319 kr, Telia 329 kr per månad.
Ingen jätteskillnad mot satellit-Internet alltså (om man inte tycker 50-60% är mycket
PS
Jag har nu 5,93 Mbit/s upp och 0,90 Mbit/s ner, p.g.a. långt till telestationen.
Hur ligger BioElite till? Kolla med en grannes telefonnummer.
Redigerat:
Telia håller på och arbetar på en offert. Kan ta upp till 15 dagar.
Problemet är ju att jag vill ha obegränsat, är dels allergisk mot GB begränsningen, dels skulle inte 60 eller 100 gb räcka till mig då jag vill kunna tanka tv program och dylikt och kolla playkanaler eftersom jag jobbar ständig kväll och natt. Så rätt omöjligt att hinna se sådant när det går.
Men men, vi får väl se vad Telia säger, annars får man väl leva med att det kostar 1300:- per månad tills man får erbjudande om fiber någon gång i framtiden.... KANSKE.
Problemet är ju att jag vill ha obegränsat, är dels allergisk mot GB begränsningen, dels skulle inte 60 eller 100 gb räcka till mig då jag vill kunna tanka tv program och dylikt och kolla playkanaler eftersom jag jobbar ständig kväll och natt. Så rätt omöjligt att hinna se sådant när det går.
Men men, vi får väl se vad Telia säger, annars får man väl leva med att det kostar 1300:- per månad tills man får erbjudande om fiber någon gång i framtiden.... KANSKE.
Digitalbox med inspelning kanske? För att minska GB-behovet.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Skall bli kul att höra vad det landar på!BioElite skrev:
När jag fick uppkopplingen oktober 2010 var alla kablar dragna, inklusive 120 meter över vår mark.
Så det var bara att skruva upp ett jack, och slå på en brytare i televäxeln 5 km bort (jobbet gjordes av ELTEL).
Anslutningsavgiften var 7.000 kr, och nu har vi ADSL 6 Mbit/s med obegränsad trafikmängd.
Passar oss perfekt
Vi laddar inte ner film, så vi gör "bara" av med ca 34 Gb/månad.
ELTEL borde presentera sin offert senast fredag då det gått 15 dagar.Hoppas dom kommer upp med ett drägligt pris, kommer aldrig överleva ute i skogen med begränsat internet. Sen har jag alltid varit allergisk mot mobilt....KnockOnWood skrev:Skall bli kul att höra vad det landar på!
När jag fick uppkopplingen oktober 2010 var alla kablar dragna, inklusive 120 meter över vår mark.
Så det var bara att skruva upp ett jack, och slå på en brytare i televäxeln 5 km bort (jobbet gjordes av ELTEL).
Anslutningsavgiften var 7.000 kr, och nu har vi ADSL 6 Mbit/s med obegränsad trafikmängd.
Passar oss perfekt
Vi laddar inte ner film, så vi gör "bara" av med ca 34 Gb/månad.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu hoppas jag att du förstår att det inte bara är att gräva och lägga kabeln som kostar. Kostnaden ska även täcka "din" del i hela systemet dvs hela infrastrukturen med riksnät växel mm mm, vilket är den stora biten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
När jag fick min anslutning hösten 2010 var kostnaden 7.000 kr.elmont skrev:
Så "min andel" var inte så värst stor då.
Men där fanns färdigt servis/kopplingsskåp, det kanske inte BioElite har.
Då stod jag för grävning och kabeldragning 120 meter från servisen själv.
Den grävningen kostade ca 25.000 kr, och gjordes för vatten-, el-, och teleledning.
Det brukar variera rätt mycket beroende var och ur mycket som måste göras. För min granne kostade det ca 10 000:- för några månader sedan men då fanns all som behövdes tex lediga platser i växel, 100 m grävning till en bef abonnentkabel som inte användes och där dom skarvade på. Men jag vet även om där det skulle kosta över 50 000:- och då berodde det på att växeln var full och de måste byggas ut samt att man skulle bli tvungen att gräva/korsa lite vägar samt riva upp lite asfalt.