Byggahus.se

Ansluta jordat kanel till ledarmatur

1. A
    Medlem · 3 inlägg

aevitas

Medlem
    Hej,
    Jag försöker ansluta nyköpt led-armatur från Jula. Armaturen är dubbelisolerad och har koppling N och L.
    Jag har jordat kabel som ska anslutas till armaturen. Jag har skalat kabel och ser även andra trådar förutom Blå, Brun och Grön/gul.. se bild. Mina frågor: vad ska jag göra med jordkabel, klippa det kortast möjligt eller kan den ligga löst i anslutningshålet i armaturen? Vad göra med de övriga silvriga trådar?

Jag är novis här på forumet och nybliven husägare.

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 874 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Jag antar att det är den här armaturen du har från Jula:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2023-1-21_19-31-0.png

Trots novis så inser du ju att något är galet, och det är armaturen det är fel på. Den har varit uppe på forumet ett antal gånger tidigare. Den är bara så korkad att den borde förbjudas...

En riktig "lysrörsarmatur" har anslutning och vidarekoppling för en skyddsledare, och som överkurs även vidarekoppling av tre faser.

Denna skitarmatur ger väl inte ens möjlighet till att vika undan och gömma skyddsledaren? Utan den behöver klippas bort. Även biledaren får klippas bort. Det är ganska dumt. Det blir problem den dag dessa armaturer börjar gå sönder och man vill byta till något bättre. Beroende på förläggning kan man vilja att kabelns aluminiummantel är skyddsjordad, men det går ju bara fram till den första armaturen, inte till nästa om du har flera i serie.

• Laddar…
  3. A
    Medlem · 3 inlägg

aevitas

Medlem
    Ja, det är precis den armaturen jag har! Jag har utanpåliggande kabel i taket så nästa gång ska jag byta armaturen byter jag ut med även med kabel från förgreningsdosa. Så jag ska klippa bort både de silvriga (som kallas biledare?) och jordkabel. Nästa armaturen i serien har också liknande anslutning med N och L och då tänker jag att ta ojordat kabel vidare i slingan. Tack för svaret! :)

• Laddar…
  4. useless
    Lök. · Gävleborg · 29 851 inlägg
    Det är här det största problemet uppstår. Att klippa skyddsjorden är visserligen dåligt, men inte direkt fel om man bara har en lampa. Kopplar man vidare med fast installationskabel så ska den innehålla en ansluten skyddsjord och det blir ju omöjligt med den konstruktion lampan har. Istället måste man sätta kopplingsdosor i anslutning till varje lampa och strunta i den inbyggda vidarekopplingsmöjlugheten om allt ska vara by the book.

5. A
    Medlem · 3 inlägg

aevitas

Medlem
    Tack för förtydligande. Jag trodde att jag kunde ta en till liknande lampa i slingan. Jag får väl fundera då.. men just nu är jag nöjd med dagens uppsättning av lampan (utan nästa i slingan) . Den är uppe och fungerar.
    Tack för alla svar!

6. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 874 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Ja Jula tvingar visserligen fram en felaktig installation, som du nu har utfört.
    Det spelar då ingen roll om du kopplar in en till i serie då du ändå måste byta samtliga kablar när armaturerna byts till "riktiga".

7. M
    Medlem · 787 inlägg
    Jag satte en sådan här skitarmatur i vedboden. Använde en kabel med jord och anslöt den till en Wago-klämma och det gick på nåder att pressa in den hålet där plinten för fas och nolla är. Så om jag någon gång behöver byta armatur så slipper jag iaf byta kabel. Fel gjort? Antagligen. Men så var det ju "bara" en vedbod med.

Jävla skitarmatur.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.