Hej,
Jag försöker ansluta nyköpt led-armatur från Jula. Armaturen är dubbelisolerad och har koppling N och L.
Jag har jordat kabel som ska anslutas till armaturen. Jag har skalat kabel och ser även andra trådar förutom Blå, Brun och Grön/gul.. se bild. Mina frågor: vad ska jag göra med jordkabel, klippa det kortast möjligt eller kan den ligga löst i anslutningshålet i armaturen? Vad göra med de övriga silvriga trådar?
Jag är novis här på forumet och nybliven husägare.
-
-
Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 874 inlägg 22 jan 13:29
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 21 874 inlägg
- 15 182 gillningar
- 1 145 bilder och filmer
22 jan 13:29 #2Jag antar att det är den här armaturen du har från Jula:
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Trots novis så inser du ju att något är galet, och det är armaturen det är fel på. Den har varit uppe på forumet ett antal gånger tidigare. Den är bara så korkad att den borde förbjudas...
En riktig "lysrörsarmatur" har anslutning och vidarekoppling för en skyddsledare, och som överkurs även vidarekoppling av tre faser.
Denna skitarmatur ger väl inte ens möjlighet till att vika undan och gömma skyddsledaren? Utan den behöver klippas bort. Även biledaren får klippas bort. Det är ganska dumt. Det blir problem den dag dessa armaturer börjar gå sönder och man vill byta till något bättre. Beroende på förläggning kan man vilja att kabelns aluminiummantel är skyddsjordad, men det går ju bara fram till den första armaturen, inte till nästa om du har flera i serie.- Laddar…
-
22 jan 13:44 #3
Ja, det är precis den armaturen jag har! Jag har utanpåliggande kabel i taket så nästa gång ska jag byta armaturen byter jag ut med även med kabel från förgreningsdosa. Så jag ska klippa bort både de silvriga (som kallas biledare?) och jordkabel. Nästa armaturen i serien har också liknande anslutning med N och L och då tänker jag att ta ojordat kabel vidare i slingan. Tack för svaret!
- Laddar…
-
22 jan 14:30 #4
-
22 jan 21:16 #5
Tack för alla svar! -
Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 21 874 inlägg 22 jan 22:27
Bo.Siltberg
Hobbyelektriker- Värmland, Molkom
- Medlem jan 2008
- 21 874 inlägg
- 15 182 gillningar
- 1 145 bilder och filmer
22 jan 22:27 #6Ja Jula tvingar visserligen fram en felaktig installation, som du nu har utfört.
Det spelar då ingen roll om du kopplar in en till i serie då du ändå måste byta samtliga kablar när armaturerna byts till "riktiga". -
Medlem · 787 inlägg 23 jan 15:2523 jan 15:25 #7
Jag satte en sådan här skitarmatur i vedboden. Använde en kabel med jord och anslöt den till en Wago-klämma och det gick på nåder att pressa in den hålet där plinten för fas och nolla är. Så om jag någon gång behöver byta armatur så slipper jag iaf byta kabel. Fel gjort? Antagligen. Men så var det ju "bara" en vedbod med.
Jävla skitarmatur.- Laddar…
Liknande trådar
-
Ansluta vattenutkastare till brunn
Vatten & Avlopp -
Endast 110 rör upp ur golvet - hur ansluta WC?
Badrum -
Ansluta ikeas medföljande vattenlås till odensvik vid högt väggutlopp.
Vatten & Avlopp -
Varken jordat eller dubbelisolerat i badrum
El -
Ansluta mot gammalt dagvatten-rör med nytt modernt plaströr
Grund & Markarbeten