Hej,

Tittar på ett torp som i dagsläget har enskilt avlopp samt två vattenbrunnar, en grävd och en borrad.
I dagsläget finns ingen toalett mer än utedass, gråvattnet rinner ut i en stenkista.

Gråvattnet från torpet och den tillhörande gäststugan rinner båda ut i en stenkista. Vatten finns till de båda byggnaderna via den grävda och borrade brunnen.

Jag är inte helt säker på vart brunnarna ligger, stenkistan ska ligga "strax norr om torpet".

Enligt mäklare kommer troligtvis kommunen tvinga ägare att ansluta till det kommunala systemet inom 1-2 år så då blir det till att räkna med detta vid ett eventuellt köp. Det kommunala systemet är framdraget till tomtgränsen. Anslutningsavgift till det kommunala systemet låg på 136.000 kr. 106.000 kr för anslutning av avloppet.

Nu undrar jag lite hur jag kan tänka kring detta. Jag har inga problem att göra behoven i ett utedass, men eftersom kommunen kommer vilja att gråvattnet tas hand om i det kommunala systemet kommer det ju åtminstone finnas anslutning till avlopp, även för en eventuell toalett. Går det att förbereda avloppet för detta någorlunda för framtida ändamål? Alltså att fixa avloppet för gråvattnet men bara förbereda för en eventuellt installation av toalett?

Sen, ska avloppet fixas är det ju lika bra att ansluta till det kommunala vattnet. Går det även här att ansluta befintliga ledningar från torp och gäststuga till det kommunens system samt eventuellt förbereda för toalett?

Jag förstår att mycket av det jag frågar om är svårt att avgöra utan att vara på plats och kanske med mer detaljer information men är ändå intresserad av hur jag kan tänka här. Vill ju ha med detta i beräkningarna vid ett eventuellt köp.

• Översiktskarta över ett torp med markerad gäststuga, stenkista och linje för kommunalt vatten och avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.