2 252 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Ansluta biledare
När elektrikern bytte min ena central klippte han alla biledare i matande ände. De var anslutna i den gamla diazed-centralen. Jag vill ansluta dessa igen.
Så vad är korrekt, skala upp lite biledare, Wago till en tråd som går till respektive (2st) jordfelsbrytares PE-skena?
Gul/grön får absolut inte användas har jag läst, så vilken färg är lämplig?
/Höghus
Så vad är korrekt, skala upp lite biledare, Wago till en tråd som går till respektive (2st) jordfelsbrytares PE-skena?
Gul/grön får absolut inte användas har jag läst, så vilken färg är lämplig?
/Höghus
Du ska inte ha separata jordskenor. Jorden ska alltid vara direkt ansluten till inkommande PE eller PEN.
Biledaren ska anslutas i matande ände. Vissa anser att den inte ska anslutas i andra änden, andra ansluter båda ändarna.
Biledaren ska anslutas i matande ände. Vissa anser att den inte ska anslutas i andra änden, andra ansluter båda ändarna.
Jag skrev skena men menade plint.D Daniel 109 skrev:
Det är en Hager-central med två rader plintar, en för varje jfb och med neutral och pe i varje rad.
/Höghus
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Varför vill du ansluta biledarna, för vilket syfte? Jag antar det handlar om EKRK i en bostad. Där har jordning av kabelmanteln ganska litet värde. Främsta syftet där är att göra kabeln styv.
Men vill du så visst. Färgen på skyddsslangen beror på vilket syfte du har med jordningen, EMC- skydd eller personskydd. Normalt är det endast grön/gul slang som är relevant.
Det går bra att koppla ihop biledarna och använda en gemensam trådstump till PE-plinten. Du har elektriskt och funktionellt sett endast en PE-plint i centralen. Det kan vara flera fysiska med det är ingen skillnad på dem, de "tillhör" ingen speciell JFB etc. För ordning och reda kan du försöka välja den plint som fysiskt sitter bredvid nollplinten för aktuella gruppledningar.
Men vill du så visst. Färgen på skyddsslangen beror på vilket syfte du har med jordningen, EMC- skydd eller personskydd. Normalt är det endast grön/gul slang som är relevant.
Det går bra att koppla ihop biledarna och använda en gemensam trådstump till PE-plinten. Du har elektriskt och funktionellt sett endast en PE-plint i centralen. Det kan vara flera fysiska med det är ingen skillnad på dem, de "tillhör" ingen speciell JFB etc. För ordning och reda kan du försöka välja den plint som fysiskt sitter bredvid nollplinten för aktuella gruppledningar.
Där går några gamla blymantlade kablar i krypgrunden som övergår till vprör. Detta till en ännu elektrisk orenoverad del av huset. Biledaren går inte alltid ända fram så att den kan anslutas i matad ända. Kablarna är nu alltså inte spikskyddade öht. Snyggare och mer logiskt att ha alla biledare jordade i matande ända tycker jag. Det är väl även normen.Bo.Siltberg skrev:
Gg får det bli.Bo.Siltberg skrev:
Exakt min tanke.Bo.Siltberg skrev:
/Höghus
Klicka här för att svara