29 671 läst ·
43 svar
30k läst
43 svar
Ansluta 400 v element till 230 v
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Är ganska säker på att elementet är på 400 V, 2-fas! Det ska alltså anslutas mellan 2 faser. Så har iaf alla 400 V element varit utförda som jag stött på och installerat. Det ska alltså inte ha någon nolla. Och ev ska det också skyddsjordas, beroende på vad det är för modell..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Elementet ÄR enfas. Sedan var du hämtar 400 volt det skiter elementet fullständig i.
Med tre tampar varav den ena är skyddsjord går det inte att få över mer än en enda fas till elementet.
Protte
Med tre tampar varav den ena är skyddsjord går det inte att få över mer än en enda fas till elementet.
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag tycker protte har rätt i att elementet är enfas.
Jag tycker Patrik och ybu har rätt i att matningen är tvåfas.
Tycker Patrik och ybu att elementet är tvåfas för att det är ett 400V.
Och ett 230V element är ett enfas, så undrar jag vad ni kallar elementet i Norge?
Enfaselement som är antingen enfas eller tvåfaskopplad, beroende på vilken fasspänning man har.
Ehhh, vad ville TS egentligen veta ...
Ja just det... Du åk och byt till rätt spänning!
Jag tycker Patrik och ybu har rätt i att matningen är tvåfas.
Tycker Patrik och ybu att elementet är tvåfas för att det är ett 400V.
Och ett 230V element är ett enfas, så undrar jag vad ni kallar elementet i Norge?
Enfaselement som är antingen enfas eller tvåfaskopplad, beroende på vilken fasspänning man har.
Ehhh, vad ville TS egentligen veta ...
Ja just det... Du åk och byt till rätt spänning!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Tack Mikael_L, tack för stödet.
Det med Norge var ju rätt bra, tänk er en tvåfas gräddvisp.
Protte
Det med Norge var ju rätt bra, tänk er en tvåfas gräddvisp.
Protte
Själv har jag slutat att i de flesta sammanhang använda prottes korrekta benämning 1-fas 400V om en sån här koppling.
Efter att tillräckligt många gånger setts som mindre vetande även av vissa "elfackmän" låter man det bero.
Efter att tillräckligt många gånger setts som mindre vetande även av vissa "elfackmän" låter man det bero.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Om vi tänker oss ett elnät 400/690 V och det element som omtalas i tråden, är då elementet ett enfas eller tvåfas.
Sedan bara för att trassla till det hela så finns det trefas (aerotemper) element men det har man inte normalt i bostäder.
Protte
Sedan bara för att trassla till det hela så finns det trefas (aerotemper) element men det har man inte normalt i bostäder.
Protte
Jäklar i lådan vilket väsen jag ställde till
Tur att jag inte är elektriker..... För kunderna alltså
Vet att snickerimaskinerna jag använder har olika stora anslutningar....
Den stora runda är svår att få in i ett 230 uttag!
"snickaren som aldrig blir elektriker"
Har förmånen att de jag arbetar med drar min el!!!!
Tur att jag inte är elektriker..... För kunderna alltså
Vet att snickerimaskinerna jag använder har olika stora anslutningar....
Den stora runda är svår att få in i ett 230 uttag!
"snickaren som aldrig blir elektriker"
Har förmånen att de jag arbetar med drar min el!!!!
Ska jag vara helt ärlig fattar jag inget alls vad ni pratat om. Trodde i min enfald att 400v var två eller trefas..... Grön/gul, blå, brun, svart och ev vit.....?
Jäsiken vad man får veta på detta forum
Kanske är dags att skaffa sig grundläggande kunskaper i ellära... Grundskolans kunskaper känns låååååååångt borta när man fyllt 40
"snickaren"
Jäsiken vad man får veta på detta forum
Kanske är dags att skaffa sig grundläggande kunskaper i ellära... Grundskolans kunskaper känns låååååååångt borta när man fyllt 40
"snickaren"
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Okej, men om det är så... "Rogge B", vart har du köpt ditt element någonstans?
Visste inte att det såldes elradiatorer i Sverige för andra förutsättningar än svenska (möjligtvis för industrin). Men i.o.f. så är ju inte jag riktigt "torr bakom öronen" än heller.
//Patrik
Visste inte att det såldes elradiatorer i Sverige för andra förutsättningar än svenska (möjligtvis för industrin). Men i.o.f. så är ju inte jag riktigt "torr bakom öronen" än heller.
//Patrik
Här råder en viss begreppsförvirring.
Jag hoppas att de flesta vet hur en "vanlig" 1-fas transformator ser ut. Inte blir det en 2-fas transformator bara för att jag har en 400V primärlindning. Den ska dock anslutas mellan 2 faser (i Sverige).
/Hasse
Jag hoppas att de flesta vet hur en "vanlig" 1-fas transformator ser ut. Inte blir det en 2-fas transformator bara för att jag har en 400V primärlindning. Den ska dock anslutas mellan 2 faser (i Sverige).
/Hasse
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Patrik Hed jag skymtar en viss okunskap i ditt inlägg #26, visst vet du hur man kopplar in en 400 V enfas elradiator.
I Sverige är det helt OK att använda 230 eller 400 V radiatorer.
Protte
I Sverige är det helt OK att använda 230 eller 400 V radiatorer.
Protte
Precis, mer behöver man knappast veta.Pagno skrev:
Det löser sig självt, sas.
Vår diskussion har nog mest hamnat kring själva begreppet enfas vs trefas, på ett rätt teoretiskt plan. Givetvis hajjar alla elektriker vad det är man menar oavsett man kallar elementet 400V, trefas eller tvåfas.
Börjar man jobba över gränsen mot Norge t.ex. blir det mer noga. För där har dom 230V mellan två faser, då vi har 400V.
Så i norge är ett tvåfaskopplat element på 230V men i Sverige är det på 400V.
Men om man som husägare knallar in till en handlare och tänker tjacka en radiator är det ju rätt väsentligt att veta om man behöver en 230V eller en 400V (kopplad mellan 1 fas och nolla, eller mellan 2 faser), båda varianterna är ju vanliga.
Likaså är det bra att veta samma sak när man tänker köpa spis, om man behöver en 400V eller 230V spis.
Slutligen: man borde inte kalla ett element för enfas heller.
Prata endast elementspänning, för det kommer fungera lika bra till likspänning.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Nja, inte direkt. Aldrig hört talas om något liknande. I mitt huvud så är det 400 V mellan två faser i Sverige. Visste inte om att man kunde koppla enfas och fortfarande få ut 400 V ur våra "vanliga" fasspänningar.prototypen skrev:
Så förklara gärna! Jag vill gladligen lära mig något nytt!
//Patrik