12 010 läst ·
24 svar
12k läst
24 svar
Ännu ett “stormtestat” garagetält vikt sig som en överkokt sparris...
Vad är det för tält som gått sönder? Störarna på trälandskapet som är 6 m långa kostar 1672 kr st och du skulle ha 8 st. Om det ryms i budgeten att köpa bara störar för 13000 kr så går det ju att få ganska bra färdiga tält. Följande är ju ungefär samma storlek och har presenning i PVC.
https://www.dancovershop.com/se/pro...MI2d-XwbmrjgMVvheiAx2qHR18EAAYAiAAEgJlEPD_BwE
https://www.dancovershop.com/se/pro...MI2d-XwbmrjgMVvheiAx2qHR18EAAYAiAAEgJlEPD_BwE
Inte byggt något garage men däremot ett växthus av armeringsnät och sedan plast eller i ditt fall presenning ovanpå. Har stått på en blåsig plats på västkusten i 5 år så det kan rekommenderas. Mitt växthus är 4m brett och 7,5m långt. Hemligheten är att armeringsnätets 10x10 rutor gör att det inte blir något vindfång i presseningen. Grannen däremot har byggt ett litet båtskjul enligt din princip, han får byta tjock gummipresenning i princip varje år medans min flimsiga växthusplast sitter orörd.
OM, jag skulle byggt efter din konstruktion, så skulle jag använt 28x120 trallvirke och skuvat ihop valven. Vidare hade jag använt tryckade reglar, typ 45x120 istället för stålrör eller trästavar.D DanielKa skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 334 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 334 inlägg
Gillar Kvackatores lösning. Dock hade jag nog fegat lite och kompletterat med spant i OSB-skiva ,( Bilen är dyrare än grönsaker 😀 ) . Gör två mallar som kapas till (givetvis inte på samma ställe på mallarna) där man skall fingerskarva och limma sen ihop spant-skivorna, 3 eller 4 skivor per spant). Sen skruvas näten i spanten.Kvackatore skrev:
Inte byggt något garage men däremot ett växthus av armeringsnät och sedan plast eller i ditt fall presenning ovanpå. Har stått på en blåsig plats på västkusten i 5 år så det kan rekommenderas. Mitt växthus är 4m brett och 7,5m långt. Hemligheten är att armeringsnätets 10x10 rutor gör att det inte blir något vindfång i presseningen. Grannen däremot har byggt ett litet båtskjul enligt din princip, han får byta tjock gummipresenning i princip varje år medans min flimsiga växthusplast sitter orörd.
Jag brukar sätta en stötta under vintertid för snön, snön glider ju av men för säkerhets skull, presenning har lite mer friktion än plast med. Armeringsjärn är förvånansvärt stabilt. Stötta fungerar dåligt med en bil under men man skulle ju kunna ha en längsgående balk i mitten.Kapsyl skrev:
Gillar Kvackatores lösning. Dock hade jag nog fegat lite och kompletterat med spant i OSB-skiva ,( Bilen är dyrare än grönsaker 😀 ) . Gör två mallar som kapas till (givetvis inte på samma ställe på mallarna) där man skall fingerskarva och limma sen ihop spant-skivorna, 3 eller 4 skivor per spant). Sen skruvas näten i spanten.
Gillar din ide.Kvackatore skrev:
Nu har jag ritat upp Kvackatore-lösningen.
Varje trädel är identisk i mått och hålplacering – vändbara, förberedda och ungefär lika intuitiva som ett IKEA-kit för vuxna med hammare.
📐 Bifogad bild visar konstruktionen
🔗 https://collaborate.shapr3d.com/v/ZWyC3HvPWuzRrkYn0YgpU
Tanken är att sätta armeringsnät som bågar mellan gavlarna och sedan lägga en presenning över. Men nu undrar jag:
👉 Hur fäster man nätet i gavlarna på ett sätt som både håller och går att spänna åt?
Jag vill kunna ta ned allt utan att det fastnar för gott. Funkar det med ringklämmor? Slangklämmor? Något flexibelt men ändå starkt?
Tar gärna emot tips från någon som redan testat liknande konstruktioner – särskilt om det blåste när ni gjorde det.
Varje trädel är identisk i mått och hålplacering – vändbara, förberedda och ungefär lika intuitiva som ett IKEA-kit för vuxna med hammare.
🔗 https://collaborate.shapr3d.com/v/ZWyC3HvPWuzRrkYn0YgpU
Tanken är att sätta armeringsnät som bågar mellan gavlarna och sedan lägga en presenning över. Men nu undrar jag:
👉 Hur fäster man nätet i gavlarna på ett sätt som både håller och går att spänna åt?
Jag vill kunna ta ned allt utan att det fastnar för gott. Funkar det med ringklämmor? Slangklämmor? Något flexibelt men ändå starkt?
Tar gärna emot tips från någon som redan testat liknande konstruktioner – särskilt om det blåste när ni gjorde det.
Gavlarna är överflödiga, vad du behöver är förankring så att inte armeringsnätet rätar ut sig igen. Själv har jag 3st betongplintar på vardera sida med en regel emellan som håller ihop det. Plintarna fungerar både som förankring för att allt inte skall flyga iväg och dels som förankring för armeringsnätet skall behålla formen. Vet inte var du bor, själv bor jag på västkusten med minimalt med snö. Men bor du där det är snörikt skulle jag få till en längsgående regel i taket så det inte säckar ihop i mitten vid större snömängder.D DanielKa skrev:Nu har jag ritat upp Kvackatore-lösningen.
🔗 [länk]
Vill du ändå ha gavlarna så som du gjort det så kan du använda dig av stängselkrampor.
Vill du ha skydd för presenningen på gavlarna så kapar du bort piggarna på armeringsjärnet, trär på en gummislang som du snittat på längden och sedan klämmor. Har presenningen öljetter så kan du ju fästa i dom.
En sak till, skall du täcka gavlarna med presenning så se till att få vädringshål längst upp i nocken, annars har du skapat dig ett litet tropiskt mikroklimat där inne. Fukt och värme stiger uppåt och det kommer blir mycket kondens som vill komma ut. Jättebra i växthus, mindre bra i garage.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden