Det vore kanon med lite synpunkter på mina idéer (trots att jag bara har den ursprungliga ritningen att visa upp...).
Eftersom vi fått en trevlig men oväntad överraskning i form av ett tredje barn, så är nu huset vi byggt för litet. Vi har ett TYR med extra rum valt närmast tvättstugan (och därmed sitter fönstrena inte lika som på ritningen - de tre sitter närmast toa/klädkammare.
Eftersom vi nu behöver ännu ett rum så har jag funderat på detta:
1) Vi kan ta en del av vardagsrummet närmast gästtoan och klädkammaren(ca 1,40 brett, och längden ca 3,5 meter - fram till första fönstret i v-rummet) samt använda överdelen av klädkammaren. Vi slår sedan ut väggen in till klädkammaren och bygger en sovalkov (2 x 1,20), ca en meter upp. Då kan vi fortfarande ha förvaring under loftsängen, som kan nås från nya rummet (50 cm djup förvaring) samt i det som är kvar av klädkammaren (dvs under loftsängen, ca 70 cm djupt). Det måste ju gå att komma ned i luckan, men det blir en hel del yta kvar till förvaring, även om det bara är en meter högt.
Vi måste ju ta upp ett nytt fönster, och rummet blir ganska smalt. Men det känns ändå som bästa lösningen för att få ännu ett rum.
2) Nästa tanke var att det kanske blir för litet för ett barnrum, kanske det ska bli ett föräldrarum av detta. Isåfall blir ju sängen på andra ledden , dvs ut i nya rummet från sovalkoven. Funkar det att sova med huvudet eller fötterna inne i ett utrymme eller blir det jättekonstigt?? Sängen måste ju då stå med tre sidor mot väggar, annars blir det pyttesmå gångar, det blir bara svårstädat. Även i denna lösning måste vi ju ta upp ett fönster.
Vardagsrummet som blir kvar blir 3.90 brett, inte så stort, men det känns ändå öppet eftersom det sitter ihop med köket. Vi har ett separat TV-rum, så att vardagsrummet är mer umgänges och lekyta idag.
Var det någon som förstår hur jag menar och kan ge mig lite feedback, så blir jag jätteglad!!
Eftersom vi fått en trevlig men oväntad överraskning i form av ett tredje barn, så är nu huset vi byggt för litet. Vi har ett TYR med extra rum valt närmast tvättstugan (och därmed sitter fönstrena inte lika som på ritningen - de tre sitter närmast toa/klädkammare.
Eftersom vi nu behöver ännu ett rum så har jag funderat på detta:
1) Vi kan ta en del av vardagsrummet närmast gästtoan och klädkammaren(ca 1,40 brett, och längden ca 3,5 meter - fram till första fönstret i v-rummet) samt använda överdelen av klädkammaren. Vi slår sedan ut väggen in till klädkammaren och bygger en sovalkov (2 x 1,20), ca en meter upp. Då kan vi fortfarande ha förvaring under loftsängen, som kan nås från nya rummet (50 cm djup förvaring) samt i det som är kvar av klädkammaren (dvs under loftsängen, ca 70 cm djupt). Det måste ju gå att komma ned i luckan, men det blir en hel del yta kvar till förvaring, även om det bara är en meter högt.
Vi måste ju ta upp ett nytt fönster, och rummet blir ganska smalt. Men det känns ändå som bästa lösningen för att få ännu ett rum.
2) Nästa tanke var att det kanske blir för litet för ett barnrum, kanske det ska bli ett föräldrarum av detta. Isåfall blir ju sängen på andra ledden , dvs ut i nya rummet från sovalkoven. Funkar det att sova med huvudet eller fötterna inne i ett utrymme eller blir det jättekonstigt?? Sängen måste ju då stå med tre sidor mot väggar, annars blir det pyttesmå gångar, det blir bara svårstädat. Även i denna lösning måste vi ju ta upp ett fönster.
Vardagsrummet som blir kvar blir 3.90 brett, inte så stort, men det känns ändå öppet eftersom det sitter ihop med köket. Vi har ett separat TV-rum, så att vardagsrummet är mer umgänges och lekyta idag.
Var det någon som förstår hur jag menar och kan ge mig lite feedback, så blir jag jätteglad!!
Spontant känns det för litet med bara 1.40 i bredd. Sätter du tex ett srivbord där eller en garderob så tar ju det minst 60 i djup plus att den ska gå att öppna.
Det kan gå som nödlösning ett tag men jag skulle nog försöka ta lite mer av vardagsrummet ändå
Det kan gå som nödlösning ett tag men jag skulle nog försöka ta lite mer av vardagsrummet ändå
Måste ni ha ett separat TV-rum? Kan ni inte istället använda det som ett 3:e barnrum? Om behovet av TV-rum behövs till tex barnen när ni har gäster kan en TV i föräldrasovrummet vara en lösning. När barnen blir större och vill ha ("behöver") eget TV-rum kan en friggebod vara lösningen.
Om inte det nya barnet är en riktig sladdis så är det bara en ytterst temporär lösning att låta ett av barnen bo i ett så litet rum (om det är en sladdis kanske något syskon flyttar hemifrån innan barnet blir 3-4 år).
Det är inte bra att låta ett barn i syskonskaran bo så mycket sämre än dom andra. Aldrig får de plats att leka med kompisar i sitt rum och dessutom kan det bli avundsjuka som tex kan leda till arvstvister en gång i framtiden om jag ska hårddra det.
Vi hade nog gjort så att vi vuxna tog det nya lilla rummet eftersom vuxna egentligen bara sover i sitt sovrum. Hade vi inte gjort så hade vi byggt sovrum av TV-rummet och flyttat oss själva dit. Denna lösning är föresten bra om man vill ha en avdelning för "tonårsbusarna" och en lugnare för sig själv men rent dålig om man betänker att det kommer att vara det enda umgängesrummet för 5 personer i vuxenstorlekar + flick och pojkvänner om inte allt för lång tid.
Eller så inser ni läget och bygger nytt!
Lyllosar föresten. Vilken angenäm anledning till grubbel!!
Det är inte bra att låta ett barn i syskonskaran bo så mycket sämre än dom andra. Aldrig får de plats att leka med kompisar i sitt rum och dessutom kan det bli avundsjuka som tex kan leda till arvstvister en gång i framtiden om jag ska hårddra det.
Vi hade nog gjort så att vi vuxna tog det nya lilla rummet eftersom vuxna egentligen bara sover i sitt sovrum. Hade vi inte gjort så hade vi byggt sovrum av TV-rummet och flyttat oss själva dit. Denna lösning är föresten bra om man vill ha en avdelning för "tonårsbusarna" och en lugnare för sig själv men rent dålig om man betänker att det kommer att vara det enda umgängesrummet för 5 personer i vuxenstorlekar + flick och pojkvänner om inte allt för lång tid.
Eller så inser ni läget och bygger nytt!
Lyllosar föresten. Vilken angenäm anledning till grubbel!!
Min spontana känsla är bara att.....ha tre väggar runt en säng är ett helsike för den som bäddar och sover innerst - och då talar jag av egen erfaranhet. Det bästa med att köpa hus var att jag slapp ligga hellång över sängen för att bädda...
Klicka här för att svara
