Hur är det, om man börjar på att resa skiten nu och det börjar regna. Är det någon fara med virket? Tänker mig obehandlade balkar eller takstolar innan jag fått på spontluckorna och pappen.
Eller MÅSTE jag täcka allt med presseningar eller nåt?
Börjat planera lite och blir några dagars mellanrum som jag kan hålla på, får parera med hur frugan jobbar.

Ingen fara att virket blir blött.
Se bara till att det är ordentligt torrt innan du skivar igen väggarna.

//AA

S saiter skrev:
Ingen fara att virket blir blött.
Se bara till att det är ordentligt torrt innan du skivar igen väggarna.

//AA
Ok. Det är ju en carport så kommer ju inte stänga något på så sett. Men förstår vad du menar.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Börjat på lite med carporten. Fått upp stolpar och balkar idag.
Imorgon ska jag skruva åt stolparna i plintarna. Har bara dragit åt dem lite löst då jag inte tyckte att de landade riktigt på pallbrickan, men slog ner dem lite och lät balkarna trycka ner dem också. Ska skruva fast innersta med i väggen som sagt. Ska ta bort täckbrädan som jag har från nock till portöppningen sen ska jag nog försöka få dit innersta takstolen med, bara för att :)
Ska även stabilisera allt bättre, var tvungen att snåla lite får att komma åt att köra in med traktorn för balkarna. Men takstolarna kan jag klara mig att bara föra fram och tillbaka i en liten gång.

• Vit garagebyggnad med stöttande trästolpar, i en trädgård vid skymning. Byggnadsarbete verkar pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lizzardo
  • Laddar…
Första takstolen på plats. :)
Skönt med en rejäl hjälpreda.

• Vit garagebyggnad, grå garagedörr, träkonstruktion synlig, cyklar parkerade. Trädgård och andra hus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En traktor framför hus med träpallar på gafflarna, soligt, utomhus, grusgrund, byggnadsmaterial, arbetsfordon, skymning.
    Skapa konto
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Fått upp 3st stolar till idag på de 2½ timmarna jag kunde hålla på med det. 3st kvar och ska absolut försöka få upp dem imorrn.

Funderar på lite stabilisering av hela bygget. Lyckas parera så takstolar hamnat vid limträstolparna. Ska jag passa på att göra något liknande som den gröna jag ritat? Kan som sagt få till nåt liknande vid alla 6 stolarna upp i takstolar. Och japp, jag tänker både med hängsler ock livrem i såna här fall :)

• Takstolar under konstruktion, tegeltak i bakgrunden, träkonstruktion framför, grön digital linje genom bilden.
    Skapa konto
Det hjälper inte mkt.

Det enda som riktigt styvar upp mot sidolaster är snedstöttor från limträbalkarna och ner till marken. (Tänk t ex på hur korsvirkeshus är stagade i hörnen.)
Om inte det går att göra av praktiska skäl så finns det ett alt.

Sätt upp ett rejält snedstag/diagonalstag (45x95 mm) från takstolen (underarmen) som är förankrad i garageväggen till motstående sida av den yttersta takstolen. Då blir det garageväggen som tar upp sidolasterna. Vilket såklart förutsätter att garageväggen är stabil nog, vilket är tveksamt. Om sned/diagonalstag även appliceras mellan stolparna (längs med limträbalkarna) så förs krafterna ner till betongplintarna och garageväggen behöver inte hantera lasterna.

Ok. Ja nä det är tyvärr inte möjligt. All yta bredvid carporten är lixom redan planerad.

Förstår hur du menar. Jag har funderat lite i egna banor...
* Dels det som jag ritat.
* Dels bör ju råspontluckorna ha en liten inverkan på vridstyvheten.
* Sätta rejäla reglar (stålband?) som ett kryss mellan inre och yttre takstol åt båda hållen över underarmarna.
* Ska väl ha ett innertak och som bör göra lite för stabiliteten och vridstyvheten.

Är det helt kört annars?

Tomture61
Har en granne med carport , som vart sned efter ett tag .
Han satte stöttor , som du ritat in i din bild (#576)
Dock lite längre ned på stående stolpar / takstol .
Obs , enbart på den främsta takstolen / stolpar .
Ser rakt ut fortfarande efter flera år .
Ju större triangel du kan skapa desto stabilare .
Iden med att låta använda både underarm + överarm på takstol är bra (y)

Ja lite så tänker jag med. Bör funka med 95*45 eller nåt sånt. Som sagt så har jag nog möjlighet att lösa det på alla 6 stolpar.
Sen som sagt att sätta kryss mellan stolarna. Bör fan funka.

Eller räcker det med glesvirke?

Köpte 45*70 sen, de hade inte 40*95 i de längder jag behövde. Men det gjorde skillnad i stabilitet. Innan kände man lite hur det nästan kunde gungade, men nu är det de där smått vibrerande som direkt stannar. Satte som sagt kryss över underarmarna, och likadant kryss längs med överarmarna.
Som sagt spontluckor och innertaket med så bör det fan bli stabilt?

Nåt mer man ska göra innan man börjar med spontluckorna? Annars börjar jag på dem imorrn.

• Byggnation av trätakstomme vid vit huskropp, grå grund, med stege och byggmaskineri i förgrunden.
    Skapa konto
  • Trästomme under konstruktion, grå himmel, metallbeslag, byggnad i bakgrunden, modern arkitektur, obehandlat virke.
    Skapa konto
Alla spontluckor är lagda så när som 2st. Är de sista på ena sidan som måste sågas lite, men orkade inte med det idag. Lägga de sista imorrn sen börja på pappen.
Har inte läst riktigt på om pappen, men hur mycket överlapp ska man satsa på? Likaså hur mycket papp ska man spara i ändarna för att vika upp mot vindskivorna och fasaden på garaget?
Antar att det är limremsa på pappen, räcker kanske att den överlappar limmet?

Läs montage instruktionerna.

Om inte det är medskickat så får du googla.

//AA

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.