Ska se om det är några med.

Funderade på taksprånget för vindskivorna. Ska jag vara så seriös så jag sätter en 45° innanför som jag drar upp pappen på? Kollade på lite bilder som jag har på själva garaget, men kan inte se att det ligger någon där. Ska ändå upp på det taket och ta mått på hur de la bärläkten så jag får samma på carporttaket så får väl kika då.
Ska jag lägga 45° in mot fasaden med? Dikt an eller med lite luft på nån cm? Plåtslagare ska eventuellt komma i helgen så vi får börja kika på hur jag ska göra för att få in ett bleck innanför panelen på garaget.

Ja trekantlist både vid vindskivan och fasaden.
Dikt an fasaden.
45x45 under vid vindskivan.

//AA

Trekantslist, 45*45 och vindskivor är uppe. Pappat halva taket nu och parerade det så jäkla bra att en bård hamnade precis över nock, halva bården på båda sidor.
Har inte hittat någon manual just för Yap500 men sett flertalet demonstrationsfilmer på olika system och verkar i slutändan vara ganska lika. Så har kört så limremsorna möter varandra helt enkelt.
Nu är frågan för bården vid nock, limremsan hamnar ju på fel sida? Hur gör jag där?

Limma med takklister.
Och spika med lite pappspik.
Om inte du ska ha ventilerad nock.

//AA

S saiter skrev:
Limma med takklister.
Och spika med lite pappspik.
Om inte du ska ha ventilerad nock.

//AA
Aha, så jag gör en egen limremsa alltså. Ska jag ta bort skyddsplasten på limremsan som blir blottad eller ska jag låta den sitta kvar?
Ska se om lokala järnhandeln ha lim, länka gärna annars ett som funkar bra.

Nu ser det ut såhär :)

• Nybyggd carport med trästomme vid vit husfasad, byggmaterial runt, stöttor, halvtak, byggprojekt i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Isak90 och 1 till
  • Laddar…
Ska ju täcka med samma panel som garaget mot grannhuset. Ska jag slå panelen rakt på stolparna eller ska jag sätta gles innan? Behöver väl ha nåt mellan stolparna också. Typ en 45*95 i nederkant och en stående mellan stolparna för att fästa panelen i. Blir väl lite svajigt med 3600mm mellan spikarna...

• Gilla
Ridbäck
  • Laddar…
Ja det hade varit bra med flera stolpar.
Nu får du sätta 45x95 eller 45x120 liggande på mitten och längst ner.
På dessa sätter du 45x70 som du spikar panel på. Kör cc 600 på dessa.

Snåla inte på dimensionen på virket.
Är ju ganska bra vindfång.
Blir ju ganska sladdrigt att spika på också.

//AA

MalZon MalZon skrev:
Ska ju täcka med samma panel som garaget mot grannhuset. Ska jag slå panelen rakt på stolparna eller ska jag sätta gles innan? Behöver väl ha nåt mellan stolparna också. Typ en 45*95 i nederkant och en stående mellan stolparna för att fästa panelen i. Blir väl lite svajigt med 3600mm mellan spikarna...
Gräv ner 2 extra plintar om möjligt, tror du har igen det.
Blir fint. (y)

Så som bygget står nu är ju 3st olika snickarfirmor som godkänt ritningen, både med last och sidstabilitet så känner mig trygg ändå.
Men som sagt några liggare mellan så man kan fästa panelen på måste ju dit.

MalZon MalZon skrev:
Så som bygget står nu är ju 3st olika snickarfirmor som godkänt ritningen, både med last och sidstabilitet så känner mig trygg ändå.
Men som sagt några liggare mellan så man kan fästa panelen på måste ju dit.
Ja att det håller uppåt och sidled råder det ingen tvekan om. Tänkte mest för att ge väggen du planerar lite mer stadga. (y)

FredrikR FredrikR skrev:
Ja att det håller uppåt och sidled råder det ingen tvekan om. Tänkte mest för att ge väggen du planerar lite mer stadga. (y)
Aja, du menar så :) Det löser sig. Var mest en fundering jag hade med att spika panelen direkt på stolparna. Med en längd mellan stolpen och panelen "sparar" man ju stolpen mer än att den ska ha ytterpanelen mot sig.

Haft lite fullt upp med annat några dagar, men idag fick jag på resten av panelen. Nu är det bara på luckan kvar.

• Ett ofärdigt carportbygge med vita plankor, byggmaterial på marken, i villaområde.
    Skapa konto
  • Nybyggd carport vid hus, byggmaterial, träbjälkar, vit fasad, skymning, grusgolv, plåtarbete, trädgård synlig bakom.
    Skapa konto
Har haft fullt upp så har knappt hunnit med att göra nåt, men idag började jag på läktningen.
Nu är ju frågan hur jag räknar ut måttet för bärläkten?
Jag var uppe på garagetaket och måttade läkten där, men det har försvunnit från mobilen tydligen.
Jag har 4100mm från nederkant på sista bärläkten till ströläktens topp. Har ca 60mm sparat för nockbräda.

• Nybyggd carport med svart tak nära vit husvägg, byggmaterial på marken, lövträd.
    Skapa konto
  • Måttband på trä, mäter cirka 62 centimeter, byggarbetsplats, utomhus, dagsljus, närbild.
    Skapa konto
  • Meterstock måler et trestykke på svart stoffunderlag utendørs. Cirka 41 centimeter synlig. Lyst tre, måleverktøy i fokus.
    Skapa konto
  • Hand håller måttband över träbitar med spikhål, mäter avstånd, byggprojekt, blå textilbakgrund.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.