192 748 läst ·
631 svar
193k läst
631 svar
Ännu ett garagebygge.. (Projekttråd)
Gjorde det på insidan, så installationsskiktet är innanför OSBn. Annars fu kär det väl att dra elen i reglarna.N northernlight65 skrev:
Fått upp 45isolering och OSB på väggarna och gips under loftet i helgen. Tänkte att jag koncentrerar mig lite att få den lilla biten klar så man får upp lite motivation och fortsätta med resten
Som glad novis som konstant lär mig så är jag nöjd med mig själv!
Fick låna en skruvautomat av en känning och det är man ju grymt tacksam för kan jag ju säga...
Fick låna en skruvautomat av en känning och det är man ju grymt tacksam för kan jag ju säga...
Är typ klar med all isolering, är bar uppe på loftet och runt där luftvärmepumpen ska sitta. Väntar lite på att för fram vart man ska göra ett hål för sammankopplingen av inner och utedel. Annars jag har gjort hål för fläkten och satt upp ett rör och huven. Dragit elen till den med. Ska kunna sättas på med en timerknapp vid arbetsbänken.
Nu är det väl bara att köra på med OSB och se glad ut.
Gjort en förlängning till skivlyften med så nu räcker den hela vägen upp i taket
Nu är det väl bara att köra på med OSB och se glad ut.
Gjort en förlängning till skivlyften med så nu räcker den hela vägen upp i taket
Började fundera lite om man ska börja med gipset i taket eller väggarna först? Spelar kanske ingen roll?
Sen om jag tvunget ska sätta gipset så det skarvas vid en regel eller om det "räcker" med att man fäster gipset i OSBn? Så jag inte behöver anpassa skivorna så det hamnar vid reglarna.
Tänker att gipset är ju ändå bara ett ytskikt. Allt man skruvar upp på väggen hamnar ju ändå i OSBn som håller uppe allt. Reglarna kommer man ändå inte se genom gipset då det ska spacklas och målas.
Sen om jag tvunget ska sätta gipset så det skarvas vid en regel eller om det "räcker" med att man fäster gipset i OSBn? Så jag inte behöver anpassa skivorna så det hamnar vid reglarna.
Tänker att gipset är ju ändå bara ett ytskikt. Allt man skruvar upp på väggen hamnar ju ändå i OSBn som håller uppe allt. Reglarna kommer man ändå inte se genom gipset då det ska spacklas och målas.
Redigerat:
Det mest korrekta är att börja med taket först av den enkla anledningen att det är lättare att gå mot med vägggipsskivan mot takgipset för att få det så tätt som möjligt. Har man otur man kan åka på glipor som kanske inte täcks av taklisten. Men det spelar inte så stor roll och även om det skulle glipa lite mycket så går det att lösa ändå.MalZon skrev:
Det räcker att fästa gipset i OSB, du behöver inte genomskruva det till en regel.
Ok låter vettigt.sunnis skrev:
Det mest korrekta är att börja med taket först av den enkla anledningen att det är lättare att gå mot med vägggipsskivan mot takgipset för att få det så tätt som möjligt. Har man otur man kan åka på glipor som kanske inte täcks av taklisten. Men det spelar inte så stor roll och även om det skulle glipa lite mycket så går det att lösa ändå.
Det räcker att fästa gipset i OSB, du behöver inte genomskruva det till en regel.
Då gör jag som så att jag köper nån låda skruv till och sätter OSBn i fler sen skruvar jag gipsen enbart i OSBn.
Då tänker jag bara på smidigast sätt att få upp gipset alltså.
Igår hade jag besök av en värmepumpsinstallatör. Han installerar just Panasonic och är Pro Partner. Jag hade ju snöat in lite på HZ25 men han tyckte att den var lite väl lyxig med tanke på i vilken miljö den ska sitta i. Det blir nog en NZ25 ist. Den är billigare, gör jobbet och har WiFi. Lär spara 1500-2000 kr med totalt.
Hej
Luftvärmepumpen, hur gjorde du genomföringen på ytterväggen? Diameter? Material? Är det spiroröret man ser på en av bilderna?
Luftvärmepumpen, hur gjorde du genomföringen på ytterväggen? Diameter? Material? Är det spiroröret man ser på en av bilderna?
Hejsan.
Jättekul tråd att följa först och främst!
Har en fundering till kring värmepumpen och förberedning med 75mm rör. Håller på med ett garage själv och har 4m i takhöjd. Vilken höjd kommer innerdelen att sitta på? Är de valfritt eller bestämmer installatören det? Har sett att rek är max 3m på endel pumpar. Så man vet vart man ska placera röret.
/Henrik
Jättekul tråd att följa först och främst!
Har en fundering till kring värmepumpen och förberedning med 75mm rör. Håller på med ett garage själv och har 4m i takhöjd. Vilken höjd kommer innerdelen att sitta på? Är de valfritt eller bestämmer installatören det? Har sett att rek är max 3m på endel pumpar. Så man vet vart man ska placera röret.
/Henrik